menu

ثبت آگهی رایگان

راهنمای خرید هود

راهنمای-خرید-هود

همه خانم های خانه دار هود را می شناسند. هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین کار آن خارج کردن بو، دود و بخاری است که در هنگام آشپزی بلند می شود.

به عبارت دیگر هود، گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل هدایت میکند و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه میدارد. درعین حال، چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمینشیند و آشپزخانه شما برای مدت زمان بیشتری تمیز میماند. اگر هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، افزایش رطوبت شرایط را برای رشد میکروب ها، قارچ ها و کپک ها فراهم میکند و سلامت اعضای خانواده را به خطر میاندازد. هود از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل میشود. بخش بیرونی شامل قطعات فلزی، شیشه ای و پلاستیکی ازجمله کلیدهای مربوط به لامپ، موتور و دور موتور، تایمر به همراه قاب و خرطومی هواکش بوده و بخش داخلی نیز شامل قطعاتی ازجمله موتور و فیلتر هواست. تمامی قطعات ذکرشده در بازار موجود بوده و قابل تعویض است.

مطابق روال گذشته و در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان با عنوان کدام کالا برای شما مناسب تر است،این بار بازار هودهای آشپزخانه را بررسی کرده ایم؛البته با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده اظهارات تولید کنندگان و فعالان این بازار بوده و ما از چاپ نظرات مخالف و موافق استقبال میکنیم:

انواع هود

مهندس خدایاری، توزیع کننده هودهای آشپزخانه درباره این محصول به خبرنگار ما گفت: به طورکلی در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است. هودهای تصفیه کننده و هودهای دارای خروجی هوا. هودهای تصفیه کننده، گردو غبار و بو را به داخل خود میکشد و ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا میگیرد و دوباره هوای تصفیه شده را به آشپزخانه باز میگرداند.

وی افزود: هود دارای خروجی هوا به یک کانال متصل شده که گردوغبار، چربی و بوی نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده میشود. این هودها به دو شکل هودهای معمولی و شومینه ای در بازار موجود است. هودهای معمولی که نسل قدیمی هودها به حساب میآید، بالای اجاق گاز نصب میشود و کمی کوچک تر از ابعاد اجاق گاز است.

این نوع هودها به دیوار وصل میشود، و به وسیله یک دریچه و کانال که در داخل دیوار تعبیه شده است، دود را به خارج هدایت میکند. عیب این نوع هودها این است که به مرورزمان روی رنگ سقف تأثیر میگذارد.

خدایاری ادامه داد: هودهای شومینه ای بلندتر، بزرگ تر و به شکل قیف برعکس است. جنس این هودها از مس، فلزهای اکسید نشدنی یا دیگر فلزاتی است که در مقابل گرما بادوام هستند و به راحتی تمیز میشود. هواکش این هودها گاهی به دیوار و گاهی به سقف وصل میشود که نوع سقفی آن به هودهای جزیره ای معروف است و اطراف آن شیشه ای است.

وی در خصوص انواع برندهای موجود در بازار گفت: در حال حاضر در بازار انواع هود ایرانی، ایتالیایی، آمریکایی و چینی موجود است و تفاوت های میان انواع هود، به نوع و قدرت صدای آنها مربوط میشود. به طورکلی هودهای دوموتوره صدای بیشتری نسبت به یک موتوره داشته و صدای موتور هودهای با مارک متفرقه و چینی نیز بیشتر از نمونه های ایرانی و ایتالیایی است. همچنین، موتورهای ایتالیایی کم صداتر از نمونه های ایرانی و موتورهای ایرانی نیز کم صداتر از نمونه های چینی و بازار مشترک هستند. بر این اساس قیمت موتورهای ایتالیایی گران تر بوده و دو برابر موتورهای ایرانی است.

نکات کلیدی برای خرید هود

مهم ترین نکته درخرید یک هود، اندازه هود است که باید متناسب با اندازه گاز انتخاب شود. همچنین برای آشپزخانه های 9 متری و کوچک تر نیازی به هودهای دوموتوره نیست و متقاضیان چنانچه آشپزخانه کوچکی داشته باشند با خرید یک هود دوموتوره درواقع به جای کارایی بیشتر، سروصدای بیشتر را انتخاب کرده اند. قیمت یک هود هم براساس اندازه و تعداد موتور آن تعیین میشود. به طورکلی هر چه اندازه یک هود بزرگ تر باشد یا تعداد موتورهای آن بیشتر باشد گران تر است. از طرف دیگر، قیمت هود با توجه به جنس قاب آن نیز تغییر میکند. در حال حاضر هودهایی که قاب فلزی و استیل دارند، گران تر از نمونه های شیشه ای و نمونه های شیشه ای نیز گران تر از هودهایی با قاب پلاستیکی هستند.

روش پاک کردن هود

برای این کار ابتدا باید از تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود شروع کنیم:

فیلترها : تمامی هودها فیلتری دارد که مقدار زیادی از چربی و گرد و غباری را که گاهی وارد کانال هواکش می شود جذب می کند. اگر به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، از فیلترهای زغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را بهتر به خود جذب می کند و اگر چه به اندازه هودهای دارای هواکش موثر نیست اما به هر حال موجب پاک تر شدن هوای آشپزخانه می شود.

لامپ : تقریبا تمامی هودها مجهز به لامپی هالوژنی است که به شما کمک می کند اجاق گاز و غذایتان را بهتر ببینید.

حسگر : برخی از هودها به حسگرهایی مجهز است که قدرت مکش هود را بر اساس مقدار آلودگی موجود در هوا تنظیم می کند.

کلید تنظیم کننده دور موتور : هودها دارای سه سرعت است که میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی هوا تنظیم می کند.

برای آنکه قدرت مکش یک هود را آزمایش کنید، کافی است یک برگ کاغذ یا تکه ای نخ را زیر آن قرار دهید. محبی تعمیرکننده این نوع کالا در خصوص روش تمیز کردن هود گفت: هود باید حداقل ماهی یک بار، به ویژه اگر از گریل استفاده میکنید، از داخل و خارج تمیز شود. بنابراین رعایت موارد زیر ضروری است:

ابتدا هود را خاموش کنید مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود،. سپس با آب ولرم و صابون هود را بشویید. پنجره فلزی را که چربی به خود میگیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربیها پاک شود یا اینکه با کمک برس هر دو طرف آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملاً خشک کنید.

همچنین با یک دستمال آغشته به نفت هم به سادگی میتوان هرگونه چربی را از بین برد. فیلترهای فعال زغالی که قابل شست وشو نیست باید عوض شود.زغال با کثیف شدن اثر خود را از دست میدهد بنابراین هر سال و اگر زیاد پخت وپز میکنید، هرچند ماه این فیلترها را تعویض کنید.

فیلترهای متالیک را میتوانید به آسانی در ماشین ظرف شویی بشویید. برای تمیز کردن هودهایی از جنس فلزهای اکسیدنشدنی هم می توانید از موم عسل استفاده کنید. چربیهایی را که روی پره های فن جمع شده است، با مواد شوینده تمیز کنید.

ویژگی های یک هود خوب

موتور چندسرعته و کم صدا با مصرف انرژی A و +A ، فیلتر سلولزی قابل تعویض و شست وشو با آب گرم، داشتن زیر شبکه پهن برای مکش بهتر هوا همراه با نور، رنگ لعاب یا استیل ضدزنگ و قابلیت جداسازی و شست وشوی تمام قطعات غیرمکانیکی و الکتریکی از جمله ویژگیهای یک هود خوب به شمار میروند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 196

فهرست مطالب شماره 196

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×