menu

ثبت آگهی رایگان

بلوک سبک در راستای مقررات ملی ساختمان

بلوک-سبک-در-راستای-مقررات-ملی-ساختمان

یکی از مشکلات جدی که پروژه های ساختمانی یا عمرانی بزرگ و کوچک را تهدید میکند، نوع مصالح مورد استفاده است. کیفیت و میزان موفقیت پروژه های ساختمانی و عمرانی، تابعی از دو فاکتور مهم زمان و هزینه است که نقشی حائز اهمیت و تعیین کننده در تحقق یا عدم تحقق اهداف اساسی این قبیل پروژه ها ایفا میکنند، بنابراین استفاده از نوع مصالح موردنیاز تضمینی برای نقش این دو فاکتور دارد.

عمده ترین هزینه های ساختمان مربوط به سازه است که تأثیر عمده ای در کاهش هزینه های ساختمانی میگذارد. بتن های سبک Cellular Lightweight Concrete یا clc که دارای ساختار سلولی و متخلخل هستند از قابلیت های فنی بسیار خوبی برای گسترش و توسعه کمی و کیفی برخوردارند.

مهندس سید علیرضا شریفیان، مدیرعامل شرکت تولیدی سبک سازان پارس که از تولیدکنندگان موفق بلوک های سبک سلولی در ابعاد مختلف است، در خصوص مزایای این محصول میگوید: سرعت و سهولت در حمل و اجرا به دلیل سبکی وزن و ابعاد بزرگ تر این نوع بلوک نسبت به نمونه سفالی، کاهش هزینه های نازک کاری، کاهش مؤثر میزان تبادل حرارتی و برودتی، کاهش قابل توجه وزن دیوار، پرت ناچیز و کم مصالح حتی کمتر از بلوک های سفالی، مقاوم در برابر گرما و آتش سوزی از جمله مواردی است که اهمیت استفاده از این محصول را دوچندان میکند.

درباره بتن های سبک توضیحاتی به اختصار بیان کنید:

مهم ترین ویژگی و مزایای بتن های سبک عایق صوتی و حرارتی فوق العاده بالا، ایمنی و مقاومت آن است. در کنار این مزایا سازگاری با محیط زیست به گونه ای که برای طبیعت مضر نیست و مقاومت بالای آن در برابر آتش به طوریکه حرارت را بسیار آرام منتقل مینماید و همچنین صرفه اقتصادی و افزایش سرعت اجرا، کاهش هزینه ملات سیمانی، استفاده از ضایعات آن به جای پوکه، شیب بندی، نداشتن نیاز به گچ وخاک را میتوان از محاسن دیگر این محصول نام برد.

شایان ذکر است مزیت بلوک های clc در مقایسه با دیگر مصالح، کارپذیری ساده این بلوک ها است، به طوریکه این بلوک ها را میتوان به سادگی اره کشی، سوراخ کاری و شیارزنی نمود که موجب کاهش قابل توجه ضایعات و افزایش سرعت و کیفیت فعالیت های تأسیساتی میشود. همچنین میتوان به سهولت جای کلید و پریز برق را به وسیله گردبر تعبیه نمود.

استفاده از این محصول چقدر میتواند صرفه جویی در هزینه های ساختمان داشته باشد؟

با توجه به اینکه سرعت چیدمان این محصول سه الی چهار برابر محصولات دیگر است و با توجه به کاهش هزینه های ساخت و توجه به رعایت موضوع مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، بانک ها تسهیلات ویژه ای برای رعایت کنندگان این مبحث در نظر گرفته اند که یکی از فاکتورهای مهم دریافت این تسهیلات استفاده از بلوک های سبک است.

قابلیت های کاربردی این محصول در چه مواردی است؟

با توجه به اینکه بتن های سبک دارای ضریب انتقال حرارت بسیار مناسبی است و در هوای گرم و یا سرد انتقال حرارت به طبقات و واحدهای مجاور ناچیز است، همین عامل در کاهش مصرف حامل های انرژی بسیار مناسب است . در مکان های عمومی حساس و بااهمیت کاربری خوبی دارد.

استفاده از این محصول چقدر در راستای مباحث مقررات ملی ساختمان است؟

همانطور که میدانید لزوم عایق صوتی و حرارتی، ایمنی در مقابل زلزله و همچنین سبک سازی جزئی از مقررات مبحث 19 است، بلوک سبک clc با رعایت این موارد توانسته کمک شایانی به رعایت مبحث 19 در ساختمان ها نماید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 192

فهرست مطالب شماره 192

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×