menu

ثبت آگهی رایگان

دانستنی های شومینه

شومینه

شومینه دیگر تنها وسیله ای برای گرم کردن خانه نیست بلکه به کالایی لوکس و تزیینی و دکوراسیونی تبدیل شده است.شومینه امروزه بیش از مسئله گرمایش به زیبایی آن بها داده می شود، زیرا شومینه اگرچه نقش گرمایشی را در خانه بر عهده دارد اما در بسیاری از طراحی های دکوراسیون داخلی منازل استفاده از شومینه نقشی بسیار فراتر از نقش گرمایشی را ایفا می کند. معمولاً برای زیباسازی شومینه از نمای سنگ، گچ بری، چوب و شیشه استفاده می شود که هرکدام متناسب با معماری داخلی و دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می گیرند. البته نباید از شیوه های عایق بندی و روش استفاده بهینه از شومینه غافل شد.اگر شومینه دارای بازده حرارتی بالایی باشد امتیاز بسیار مثبتی است که نباید آن را کم اهمیت در نظر گرفت.

شومینه

شومینه دیگر تنها وسیله ای برای گرم کردن خانه نیست بلکه به کالایی لوکس و تزیینی و دکوراسیونی تبدیل شده است. از زمان های دور، آتش و آتشدان کانون مرکزی زیست آدمی بوده است. با گذشت سال ها و سده ها، این کانون گرم از یک نیاز کاربردی به عنصری زیباشناختی تبدیل شده است. با افزوده شدن بر شمار اتاق ها در خانه ها و ساختمان ها، از ارزش کانونی آتشدان ها و شومینه ها کاسته و بر ارزش زیبایی و تزئینی آنها افزوده شد. این تغییر ارزش در طراحی ساختار و نمای شومینه ها اثر نهاد. ازآن پس شومینه ها عنصری شدند که در هر دوره و هر سرزمین بازتابنده سلیقه و سبک و گرایش مردمان و طراحان شدند و این گونه بود که گرمایش شومینه ها نقش کمرنگی پیدا کرد و زیبایی و دکوراسیون آنها اهمیت پیدا کرد.
اگر قصد دارید از شومینه برای گرم تر شدن فضای داخلی خانه استفاده کنید حتماً این مطلب از سری سلسله مقالات کالای برتر نشریه پیام ساختمان را مطالعه کنید .لازم به ذکر است نظر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و واردکنندگان و طراحان لزوماً نظر پیام ساختمان نیست.

انواع شومینه

شومینه ها به ترتیب حضورشان در عرصه ساختمان سازی از انواع چوب سوز، گازی، برقی، الکلی تشکیل شده اند، شومینه های کلاسیک از سه قسمت هود، کوره، قاب تشکیل شده که با توجه به پیشرفت فن آوری تولید شومینه ها در بهبود کیفیت این وسیله گرمایشی تحول عظیمی صورت گرفته است؛ به شکلی که شومینه های امروزی حتی بدون دودکش و در فضای بسیار کم هم قابل نصب میباشند.
خانم راد یکی از کارشناسان شرکت HB در مورد شومینه های امروزی گفت: شومینه ها متشکل از دو مدل زمینی و دیواری هستند؛ مدل های دیواری با یک نمای تمام شیشه که تصویر شعله دیده میشود و باد گرم را از قسمت پایینی شومینه به محیط وارد میکند و نمونه های زمینی دور شومینه از جنس فلز است و گرمای تولیدی آن از درون شومینه است .
وی در مورد قیمت شومینه گفت: شومینه ها برحسب سایز از سایز 100 تا 160 طراحی و تولید میشوند که قیمت آن نیز بسته به کیفیت محصول از 1میلیون تومان تا 15 میلیون تومان متغیر است.
فدایی، از شرکت تابان آذین یکتا گفت: شومینه های کلاسیک که بیشتر گازسوز هستند و نیز شومینه های دیواری و برقی که بیشتر جنبه تزئینی دارد از نمونه های مدرن این محصول هستند. فدایی در مورد برندهای متفرقه در ایران گفت: معمولاً برندهای متفرقه و چینی با قیمت پایین تر در بازار خریدوفروش میشوند اما از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند و چدن آن در مدت کوتاهی از بین میرود. با توجه به اهمیت استاندارد بودن شومینه توصیه میکنم که مردم در خرید شومینه دقت لازم را داشته باشند.

شومینه سنگی

سنگ یکی از مصالح معمول برای ساخت شومینه است. سنگ ها به دلیل مقاومت بسیار زیادشان در برابر حرارت و قدرت انتقال گرما گزینه خوبی هستند تا به وسیله آنها دیواره های خارجی شومینه خانه تان را پوشش دهید. تنوع در جنس و ظاهر سنگ ها به شما اجازه خواهد داد تا با انتخاب های بیشتری روبه رو باشید.

شومینه آجری

شومینه ها را اگر با آجر قرمزرنگ پوشش دهید حس گرما را در فضا تقویت کرده اید. آجرها برای تزئین خانه هایی با دکوراسیون ایرانی مناسب تر هستند، زیرا آنها ازجمله مصالح سنتی ایرانی به شمار می آیند. آجرها در خانه هایی به سبک روستیک یا روستایی نیز حس و حال جذابی را به وجود خواهند آورد اما مطمئن باشید که آجر در فضاهای مدرن نیز جلوه خوشایند خواهد داشت.اما اگر شومینه خانه شما آجری است و دوست دارید تنوعی در آن به وجود بیاورید بد نیست که به فکر رنگ کردن آن باشید. سطح روی آجرها را هماهنگ با دیگر بخش های دکوراسیون رنگ آمیزی کنید.

شومینه بتنی

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که به پوشش های بتنی علاقه دارید، بدانید که خانه شما در هر سبک دکوراسیونی، می تواند پذیرای شومینه ای از جنس بتن باشد. با توجه به خصوصیات فیزیکی بتن شما می توانید هر فرم و شکلی را برای شومینه انتخاب کنید. بتن حتی به شما اجازه خواهد داد تا فرم های منحنی را برای این کار در نظر بگیرید.

شومینه های فلزی و شیشه ای پیش ساخته

اگر در خانه شومینه ندارید ولی به حضور آن در خانه علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنیم که به سراغ انواع شومینه های پیش ساخته بروید. شومینه های فلزی پیش ساخته با تنوع بسیار زیاد در ظاهر و نحوه نصب در بازار ارائه می شوند. باحوصله شروع به جستجو کنید و با توجه به علاقه و شرایط فضای داخلی منزلتان دست به انتخاب بزنید.
شومینه های شیشه ای پیش ساخته یکی از جذاب ترین نوع شومینه هاست که در فضاهای مدرن می توانند مرکز توجه باشند. درست است که شما از میان انواع شومینه ها، یکی از دسته پیش ساخته را انتخاب می کنید اما به خاطر داشته باشید که برای نصب این نوع شومینه ها نیز نیاز به کمی کار ساخت وساز لازم است. مگر اینکه یک شومینه بدون دودکش را به خانه خود بیاورید.

شومینه از 600 هزار تا 30 میلیون تومان

مدیرعامل شومینه مدرن به خبرنگار پیام ساختمان گفت:انسان ها از گذشته گرد هم آمدن در اطراف آتش را دوست داشتند. امروزه هم خیلی ‏ها داشتن شومینه در خانه را علاوه بر منبع گرمایش به عنوان اصل دکوراتیو دوست دارند. شومینه علاوه بر ایجاد حظ دیداری برای اعضای خانواده می تواند تبدیل به نقطه ای متمرکز برای جمع شدن و صحبت کردن در اطرافش شود.
نیریزی ادامه داد:باید در نظر داشته باشید که از سفال های نسوز مخصوص شومینه استفاده کنید چراکه استفاده از چوب های طبیعی عوارضی مانند کمبود اکسیژن در هوا، سختی تنفس و آلرژیک شدن ریه را به دنبال دارد و برای افرادی که مبتلا به آسم هستند و نیز خانم های باردار خطرناک است.
وی تأکید کرد:اگر قسمتی از شومینه نیاز به بازسازی رنگ دارد، بهتر است از رنگ های نسوز و مقاوم استفاده کنید.
به گفته نیریزی ،نصب شومینه در آپارتمان های کوچک می تواند خطرساز باشد و در این گونه مواقع ترجیحاً از بخاری گازی استفاده شود.
وی اظهار داشت: انواع شومینه شامل فریم سنگی،شومینه گازی مدرن،شومینه برقی دیواری،شومینه برقی کلاسیک در بازار موجود است که مصرف کنندگان می توانند با دیدن کاتالوگ ها طرح موردنظر خود را انتخاب کنند .
البته بسیاری از شومینه ها در خانه ها نصب می شوند و خاموش هستند و فقط جنبه دکوری و تزیینی دارند .
نیریزی درباره قیمت شومینه گفت:قیمت شومینه از 600 هزار تومان تا 30 میلیون تومان بسته به درخواست مشتری متغیر است. وی افزود :در ایران شومینه کاربرد زیادی ندارد اما در انگلستان اکثر خانواده ها از شومینه استفاده می کنند. ضمن اینکه افرادی که وضع مالی بهتری دارند سراغ شومینه می روند .

با شومینه دکوراسیونی جذاب داشته باشید

یک معمار داخلی درباره شومینه جدیری تأکید کرد :البته امروزه شومینه در خانه هایی با مساحت بزرگ ساخته می شود. به نظر بنده بهترین شومینه شومینه ها از نوع چدنی است چون گرمابخشی زیادی دارد و اتلاف انرژی نیز ندارد و دکوراسیون زیبایی نیز دارد.

مزایای شومینه های برقی

سید احمد محمدی در مورد مزیت شومینه های برقی به خبرنگار ما گفت: شومینه های قدیمی به دلیل استفاده از اکسیژن محیط مشکل ساز بود. به گونه ای که در بسیاری از موارد نظام مهندسی به ساختمان هایی که شومینه برای آنها تعبیه کرده بودند انشعاب گاز نمیداد و همچنین در گرفتن پایان کار نیز دچار مشکل میشد.وی مزیت های شومینه های برقی را موارد زیر دانست:
• نیاز به دودکش ندارد
• هزینه نصب و تخریب محیط ندارد
• بدون نیاز به اکسیژن محیط کار میکند.

شومینه های برقی با کنترل از راه دور

خانم راد، در مورد شیوه کار شومینه های برقی گفت: این شومینه ها داری نمای شیشه هستند که تصویر شعله لغزان آتش در آن دیده میشود و گرمای آن توسط موتورهای 400 و 600 واتی تأمین میشود .در واقع به شکل پیش آماده هستند یعنی مانند نسل شومینه های قبلی نیاز به مکان زیاد و کندن دیوار ندارند.
الله وردی شهبازی(تولیدکننده و واردکننده شومینه) در جواب این سؤال که آیا شومینه وسیله غیراستانداردی است ،گفت: شومینه توسط بعضی از سودجویان مبنی بر اینکه شومینه مولد گاز منواکسید کربن بوده و در صرفه جویی انرژی هیچ نقشی ندارد خدشه دار شده است که در این خصوص لازم به ذکر است چوب یا چدن هیچ کدام به تنهایی از عوامل تولید گاز منواکسید کربن نمیباشند بلکه سیستم گرمایشی آن )مشعل) میتواند سبب تولید گاز منواکسید کربن شود که مجموعه ما با به کارگیری مشعلی با مرغوب ترین کیفیت این مشکل را حل نموده است.
شهبازی در مورد رنج قیمت شومینه به خبرنگار ما گفت: هر شومینه ای نسبت به طرح و رنگ و سایز آن قیمت های متفاوتی دارد اما به طور متوسط قیمت انواع شومینه چدنی از 1 میلیون و 400 هزار تا 3 میلیون تومان و انواع LCD بدون کنترل از 1 میلیون و 200هزار تا 11 میلیون تومان و انواع کنترل دار آن با برد بسیار بالا از 6 میلیون و 500 هزار تا 11 میلیون تومان قیمت دارد.
لازم به ذکر است کنترل از راه دور این محصولات هلندی میتواند از یک شهر به شهر دیگر تنظیم شود؛ مثلاً اگر در جاده هستید و یک ساعت دیگر میخواهید به خانه برسید میتوانید با یک تماس و کنترل از راه دور شومینه را روشن کنید.

اتلاف انرژی کمتر در شومینه های چدنی

یکی از فروشندگان شومینه به خبرنگار ما گفت: به نظر بنده بهترین شومینه، نوع چدنی آن است چون 85 درصد گرمابخش است و اتلاف انرژی آن به خاطر فلزی بودن بسیار کم است. علیرضا پهلوانیان مدیر یک شرکت فعال در زمینه شومینه

نکات ایمنی در نصب شومینه

• عایق بندی لوله های انتقال منوکسید کربن باید به درستی صورت گیرد
• مدل دودکش ها باید به شکل H باشد
• در نصب دودکش ها باید نهایت دقت رعایت شود
• هود بالای شومینه باید از کیفیت بالا برخوردار باشد تا گاز مونوکسید کربن را انتقال دهد
• نصب شومینه توسط تکنسین انجام شود
• سایز شومینه و ابعاد بنا در تناسب باشد کیفیت جنس کوره باید از نوع مرغوبی انتخاب شود

شومینه آتشگاه زیبا

گروه معماری و دکوراسیون : شاید خیلی از شما یک دالان طویل و سیاه زشت که از پشت بام خانه هایتان وارد اتاق پذیرایتان می شود را بشناسید بله درست گفتید این شماره کدام کالا مناسب تر است معرفی برند های مختلف شومینه است. بسیاری از مردم شومینه را به خاطر زیبایی شعله های سوزانش بسیار دوست دارند اما این کالای تقریبا لوکس علاوه بر زیبایی نیازمند رعایت اصول و قوانینی است. در گذشته شومینه ها بیشتر از نوع چوبی بودند و نیازمند ابزار و قطعات آنچنانی برای راه اندازی نبودند اما اکنون که انواع هیزمی، گازی و برقی آن را در بازار داریم با توجه به نوع هر کدام، اجزای مختلفی دارند.
الله وردی شهبازی ( تولید کننده و وارد کننده شومینه با برند شومینه آذرهنر تبریز ) در جواب این سوال که آیا شومینه وسیله غیر استانداردی است ،گفت: کلمه شومینه توسط بعضی از سودجویان مبنی بر اینکه شومینه مولد گاز منواکسید کربن بوده و در صرفه جویی انرژی هیچ نقشی ندارد خدشه دار شده است که در این خصوص لازم به ذکر است چوب یا چدن هیچکدام به تنهایی از عوامل تولید گاز منواکسید کربن نمی باشند بلکه سیستم گرمایشی آن (مشعل) می تواند سبب تولید گاز منواکسید کربن شود که مجموعه ما به بکارگیری مشعلی با مرغوب ترین کیفیت این مشکل را حل نموده است. شومینه آذرهنر در راستای این مسائل توانسته است یک سیستم منحصر به فرد کاملاً استاندارد با راندمان مفید 85 درصد در تولید گرما ارائه دهد.وی در مورد رنج قیمت های شرکت آذر هنر تبریز به خبرنگارما گفت: هر شومینه ای نسبت به طرح و رنگ و سایز آن قیمت های متفاوتی دارد اما به طور متوسط قیمت انواع شومینه چدنی از 1400 هزار تا 3 میلیون و انواع LCD بدون کنترل از 1200 هزار تا 11 میلیون و انواع کنترل دار آن با برد بسیار بالا از 6 میلیون و 500 هزار تا 11 میلیون را دارا است شرکت آذر هنر افتخار دارد یادآوری کند کنترل از راه دور این محصولات هلندی می تواند از یک شهر به شهر دیگر تنظیم شود مثلا اگر در جاده هستید و یک ساعت دیگر میخواهید به خانه برسید می توانید با یک تماس و کنترل از راه دور شومینه را روشن کنید سلیمانی ( یکی از مسئولین شرکت شومینه هنر برادران ممی پور ) با ذکر این مطلب که این شرکت با سابقه بیش از 20 سال در زمینه انواع شومینه های کلاسیک ومدرن میباشد که در این زمینه ها به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
وی در ادامه افزود اگر کالای 100 درصد ایرانی و باکیفیت بالا می خواهید حتما سری به شرکت شومینه هنر بزنید. تمام کالاهای این شرکت دارای طرح و رنگ های متنوع است که ما با استفاده از طرحان ایرانی طرح های ایرانی و متناسب با فرهنگ ایرانی ارائه داده ایم .
محمد بهرامی ( فروشنده ) در مورد برند شومینه های فروشگاهش به خبرنگار ما گفت: برند کالاهای بنده بیشتر از شرکت رز شومینه است این شرکت تولید کننده و عرضه کننده مرغوبترین شومینه های چدنی طرح انگلیسی، شومینه های دیواری ( گازی و برقی )،است . محصولات این شرکت 5 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارد وی در مورد متوسط قیمت کالاهای خود گفت: شومینه چدنی این شرکت از 395 هزار تومان تا 1 میلیون و 895 هزار تومان است
وی در نهایت افزود: به نظر بنده بهترین شومینه شومینه ها از نوع چدنی است چون 85 درصد گرما بخش است و اتلاف انژی به خاطر فلزی بودنش بسیار کم است .
علیرضا پهلوانیان ( مدیر شرکت HBدر همدان ) در مورد محصولات شرکت HBبه خبرنگار ما گفت : شرکت ما هم به عنوان تولید کننده و هم به عنوان وارد کننده محصولات هلندی در بازار این صنعت است وی با بیان این مطلب که محصولات LCD هلندی با مصرف 220 وات نتوانست بازار مناسبی در ایران داشته باشد شرکت HB با انجام تحقیقات و با بهره گیری از دانش آموختگان برتر این صنعت توانست این وات را به 600 برساند در حالی که حتی کشور هلند نیز این فن آوری را ندارد توانست بازار خوبی بین رقبا داشته باشد مزیت بعدی کالاهای ما به روز رسانی سریع تکنولوژی آنها است. رنج قیمت های LED های این شرکت از 900 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان و با گارانتی 36 ماه بدون قید و شرط می باشد و LCD های این شرکت با دارا بودن انواع فرم و طرح ها از منحنی گرفته تا هر فرم هندسی و غیر هندسی از 600 هزار تومان تا 1400 هزار تومان است البته قیمت به نسبت سایز فرق می کند در نهایت باید بگویم این شرکت موظف است اگر در طی 12 ماه در و دیوار توسط شومینه HBچرب و دودی شد هزینه نقاشی محوطه را رایگان بپردازد .
جعفری و همسرش ( خریدار ) در مورد برند مورد نظر خود به خبرنگار ما گفت: در خانه قبلی شومینه چدنی با برند آذر هنر داشتیم که بسیار از آن راضی بودیم و حالا به خاطر تغییر دکوراسیون نیازمند شومینه برقی هستیم و مطمئنن همان برند قبلی را تهیه خواهیم کرد.
محمد آقابزرگی ( خریدار ) در مورد برند منتخب خود به خبرنگار ما گفت: به نظر بنده برندهای هلندی کیفیت خوبی دارند اولا اتلاف انرژی کمتر ی دارند در ثانی طرح و رنگ های متنوع و باب هر سلیقه را دارند.
بهادر عباسی ( خریدار ) در مورد مزیت های شومینه به خبرنگار ما گفت: شومینه علاوه بر زیبایی احساس گرمایی و آرامش به خانه می دهد من از نشستن در مقابل شعله های شومینه همراه با نوشیدن چای ایرانی لذت می برم البته من موافق کالاهای ایرانی هستم و از نظر بنده بهترین کالای ایرانی هم شومینه هنر است که علاوه بر زیبایی ایمنی نیز دارد .

معایب را نادیده نگیریم

محمد حسینی ( کارشناس گاز ) در مورد معایب این کالا به خبرنگار ما گفت: یکی از مهم ترین معایب آن، مساله هدر دادن حرارت است وتجمع بیش از حد دود هم داخل شومینه شما باعث تولید گازهای خطرناک و مسمویت میشود، البته شرکت های تولیدی برای این معایب راهکار های خوبی مانند شیر BMو کاهش ولتاژ مصرفی اندیشیده اند برای جلوگیری از خطرات گازهای تولیدی هم بهتر است شومینه را در اتاقی نصب کنید که تهویه مناسبی دارد.به هر حال این آتشگاه زیبا طرفداران خودش را دارد و با وجود تمام این مسائل هنوز هم برخی که زیبایی شناسی برایشان اهمیت بیشتری دارد برای خرید آن اقدام میکنند.

نکاتی برای خرید این روزها

اطلسی برای شومینه چاپ کرده اند که انواع مدلهای مختلف شومینه های پیش ساخته در آن وجود دارد و شما میتوانید به راحتی با مراجعه به آن و انتخاب مدل مورد نظرتان به اولین فروشگاه فروش شومینه که رسیدید محصول را سفارش دهید. معمولا شومینه های امروزی پیش ساخته اند و کیفیت آنها تحت تاثیر همان سیمان نسوز و سنگها و فلزاتی است که در آن به کار برده میشود.

چطور فضای شومینه را با دکوراسیون هماهنگ کنیم؟

یک رنگ ساده، استفاده از آینه، استفاده از یک الوار به عنوان طاقچه، استفاده از صفحات فرفوژه در جلوی آتشدان، طرز چیدمان مبلها، استفاده از شمعدان، گلدان، تابلوی هنری و قاب عکس هماهنگ؛ همگی تاثیر زیادی در این مرکز توجه به جا خواهند گذاشت. استفاده از آینه در بالای شومینه و انعکاس نور حاصل از آن احساس تازگی و باز بودن فضا را میدهد. در مورد شومینه های ساده در جلوی آتشدان، از یک فرفوژه هماهنگ با میز عسلی استفاده کنید. میتوان از شومینه های چند وجهی به عنوان پارتیشن استفاده کرد و دو قسمت از خانه را با آن تفکیک کرد. قرار دادن میز ناهارخوری در کنار شومینه حتی اگر خاموش هم باشد، ساده ترین غذاها را لذیذتر میکند. برای تنوع، هرچند وقت یک بار شومینه های از جنس آجر را متنوع رنگ کنید.

بلا به دور شومینه !

گروه تاسیسات : شومینه وسیله باکلاسی است که اغلب ، دورنمای یک گوشه از خانه را زیبا و متفاوت میکند اما به عنوان یک وسیله گرم کننده و نمیشود به تنهایی با طناب شومینه توی چاه ننه سرما رفت .شومینه به معنای دودکش است و منظور از آن فضای اجاقی است که امروزه نوع هیزمی و گازی آن در خانه ها مورد استفاده قرار میگیرد . مصالح عمده شومینه؛ آجر ، خاک و سیمان نسوز است . آجر های نسوز در اشکال مختلف تولید میشوند که به فرم این وسیله بسیار کمک میکنند . شومینه های مورد استفاده در منازل مسکونی اکثرا غیر استاندارد ، دارای راندمان حرارتی پایین و در نتیجه تلفات انرژی زیاد میباشند که بخش اعظم آن از طریق دودکش خارج میشود . از طرف دیگر عدم تامین هوای کافی مورد نیاز سبب احتراق ناقص و تولید گاز سمی مونوکسید کربن و مرگ و میر ساکنین ساختمان میشود .شاید بهتر باشد به جای روشن کردن این وسیله ، به آن نگاه کنیم تا گرم شویم ! چرا ؟ به چند دلیل؛ اول اینکه شومینه مثل آب خوردن 50 درصد حرارت تولیدی را از طریق دودکش هدر میدهد ، ضمن اینکه خطر مسمومیت با گاز های تولیدی- که شومینه آن را کامل نمیسوزاند - بیشتر از بخاریهای معمولی است . این بخاری آجری دیواری نسبت به بخاریهای معمولی، بیشتر هوا را خشک میکند و به دلیل مخلوط شدن گاز های تولیدی با هوای چرب تهران – که توی آشپزخانه هم غنیتر شده – حساسیت تنفسی و چشمی را محتمل میکند . میگویند؛ برای مقابله با این مشکل ، استفاده از پوست مرکبات روی آن تا حدودی کارساز است .قانونی عمل کنیدبا توجه به بررسیهای انجام شده در صورتی که نکات ایمنی در اجرای شومینه ها رعایت شده باشد ( اگرچه که به دلیل اتلاف انرژی به هیچ عنوان توصیه نمیشود ) استفاده از آن مجاز است؛ مواردی که بر گرفته از مبحث 14 مقررات ملی ساختمان ( تاسیسات گرمایی تعویض هوا و تهویه مطبوع ) است :
شومینه با سوخت گاز باید به کنترل اطمینان وجود شعله مجهز باشد تا در صورت از کار افتادن شمعک و روشن نشدن شومینه یا خاموش شدن شعله اصلی، جریان گاز سوخت ورودی به شومینه را به طور خودکار قطع نماید
شومینه با سوخت گاز باید به دمپر دستی تنظیم سطح مقطع دود به دودکش مجهز باشد تا بتوان حداقل سطح خروجی دود را براساس توصیه کارخانه سازنده تنظیم نمود .
شومینه با سوخت گاز باید به شیر قطع و وصل دستی ورود گاز مجهز باشد . این شیر باید در خارج از اجاق احتراق ولی نزدیک به آن و در اتاقی که شومینه در آن نصب میشود ، قرار گیرد .
گفتنی است؛ مطابق با مبحث 17 مقررات ملی ساختمان ( لوله کشی گاز ) ، استفاده از شومینه به عنوان تنها دستگاه تامین گرمایش فضا ممنوع است و حتما باید به عنوان منبع مکمل استفاده شود . به این ترتیب با توجه به حوادث ناگوار متعددی که متاسفانه منجر به فوت شده است ، در صورت رعایت نشدن موارد فوق ، طراحی و استفاده از شومینه های خانگی گازسوز غیرمجاز میباشد ، اما بعد از این همه بدگویی از شومینه ، بهتر است از این وسیله استفاده نکنید !



×