menu

ثبت آگهی رایگان

نرم افزاری برای مهندسان

طراحی این نرم افزار یک گام پرافتخار در زمینه ساخت نرم افزارهای تخصصی باکیفیتی در سطح نرم افزارهای مطرح دنیا در کشور عزیزمان ایران، است. گروه مهندسین فراسا یک تیم حرفه ای دانش بنیان، متشکل از متخصصان و مهندسان فعال در زمینه طراحی های سازه ای و صنعتی است که با پشتوانه تجربیات بیش از پانزده سال تحقیق و فعالیت در زمینه تولید نرم افزارهای کاربردی صنعت ساختمان و نیز برنامه های اجزای محدود سازه ای، در راستای طراحی و ساخت نرم افزارهای کاربردی و تخصصی ازاین دست، فعالیت می نماید.

نرم افزار مذکور دارای تأیید فنی با شماره شناسایی 204933 از شورای عالی انفورماتیک کشور است و طی شماره ثبت 1000/10 و شماره شناسنامه 8-04338-032638 در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده است.

مهندسانی که در زمینه طراحی سازه های بتنی فعالیت دارند، همواره در طراحی جزئیات آرماتوربندی سازه های بتنی و ترسیم نقشه های اجرایی آن با مشکلاتی مواجه هستند، چرا که انجام این امر فرآیندی است بسیار زمان گیر و خسته کننده که به علت کثرت خروجی ها و حالت های ممکنه، همواره احتمال بروز خطاهای انسانی نیز وجود دارد.

از این رو ایده ساخت نرم افزاری که جزئیات آرماتوربندی سازه های بتنی را محاسبه و سپس ترسیم نماید، به گونه ای که مهندس محاسب به راحتی بتواند ایده و نظر خود را در فرآیند طراحی اعمال نماید، در ذهن مهندسین ما شکل گرفت. در نهایت این ایده و نیز تجربیات سال های متمادی در زمینه طراحی سازه های بتنی، منجر به ساخت نرم افزاری قدرتمند، مستقل و بسیار سریع با محیطی گرافیکی و کاربرپسند با عنوان: ETABS MATE گردید که نتیجه آن پیش روی شما قرار گرفته است.

سیاست کلی برنامه نویسان این نرم افزار سادگی، راحتی و سرعت انجام محاسبات مربوط به طراحی جزئیات آرماتوربندی سازه است. با این هدف نرم افزار ETABS MATE به گونه ای طراحی شده است که کلیه مهندسانی که با نرم افزارهایی مثل ETABS وAutoCAD آشنایی دارند، به راحتی بتوانند با ابزارها و محیط گرافیکی نرم افزار ارتباط برقرار کرده و در مدت زمان کوتاهی کار با نرم افزار را فراگیرند.

یکی از خصوصیات بارز این نرم افزار مستقل بودن و عدم وابستگی محیط کار آن با نرم افزارهای دیگر مثل AutoCAD می باشد؛ به این معنا که نرم افزار دارای محیط گرافیکی مختص به خود است و کاربران به راحتی می توانند خصوصیات مورد نظر خود را توسط این محیط گرافیکی روی اعضای سازه ای اعمال و یا نتایج را ویرایش نمایند.

یکی دیگر از خصوصیات بارز این نرم افزار سرعت بالای انجام ترسیمات است، تا آنجا که ترسیم کل نقشه های اجرایی یک ساختمان چهار طبقه متعارف با یک کامپیوتر معمولی را در زمانی کمتر از یک ثانیه به اتمام می رساند.

نرم افزار جزئیات آرماتوربندی تیرها را بر اساس موقعیت تیر، وضعیت انتهایی تیر، سایز میلگرد تقویتی و قلاب انتهایی آن با کمترین خطا محاسبه و ستون های سازه را نیز بر اساس مقاطع تعریف شده در نرم افزار ETABS و ترازهای ابتدایی و انتهایی و کدهای ارتفاعی اتصالات، تیپ بندی می نماید.

در مورد سازه های دارای دیوار برشی نیز نرم افزار به صورت خودکار طراحی جزئیات میلگرد گذاری سازه را بر اساس ماکزیمم مقدار فولاد به دست آمده از هردو فایل سازه با دیوار و بدون دیواربرشی انجام خواهد داد. همچنین دیوارهای برشی سازه را نیز بر اساس مقاطع تعریف شده در SDSection طراحی آرماتوربندی و سپس ترسیم می نماید. در نهایت کلیه محاسبات انجام شده توسط نرم افزار به صورت گرافیکی و روی پلان سازه به نمایش درخواهد آمد و کاربر قادر خواهد بود این نتایج را تنها با یک کلیک چاپ و یا به صورت فایل نقشه در قالب ترسیمات نرم افزار AutoCAD ذخیره نماید.

برخی از خروجی های برنامه عبارت اند از: نقشه های سازه مشتمل بر جزئیات آرماتوربندی میلگردهای خمشی، برشی و پیچشی تیرها، جزئیات تیپ بندی ستون ها، پروفیل طولی و مقاطع عرضی ستون ها و نیز دیوارهای برشی سازه و همچنین گزارش حجم، وزن و قیمت بتن و فولاد سازه به تفکیک متریال، نوع اعضای سازه ای و سایز میلگردهای مصرفی و نیز به تفکیک طبقات و بسیاری گزارش های کاربردی دیگر.

مختصری در مورد نرم افزار ETABS MATE سازه های بتنی

ابتدا میبایست در نرم افزار ETABS مدل، آنالیز و طراحی شود. پس از آن فرآیند انتقال مدل سازه و نتایج طراحی آن به نرم افزارETABS MATE و انجام طراحی جزئیات آرماتوربندی سازه در آن بسیار سریع و آسان از طریق چهار گام ساده زیر انجام پذیر خواهد بود:

ایجاد فایل های خروجی سازه توسط نرم افزار ETABS.

واردکردن فایل های خروجی به نرم افزار ETABS MATE.

تنظیم برخی پارامترهای طراحی و ویرایش مشخصات مقاطع شامل جزئیات میلگردهای طولی، برشی و تیپ مقاطع در صورت لزوم.

طراحی جزئیات آرماتوربندی و تیپ بندی المان های سازه توسط نرم افزار و سپس تهیه خروجی های مورد نیاز.

تعیین و اختصاص این جزئیات به صورت گرافیکی و به وسیله اشاره گر ماوس در محیط گرافیکی نرم افزار به سادگی انجام می پذیرد. پس از آن با انجام طراحی جزئیات میلگرد گذاری، کلیه نتایج طراحی آرماتوربندی سازه به صورت گرافیکی و به شکلی بسیار راحت از جنبه کنترل، توسط نرم افزار روی پلان سازه نمایش داده خواهد شد.

یکی از خصوصیات بارز این نرم افزار ترسیم جزئیات آرماتوربندی، تیپ بندی و مشخصات میلگردهای تقویتی تیرهای سازه در پلان هر تراز ارتفاعی تعریف شده در ساختمان است که این ویژگی از یک سو باعث کنترل راحت تر نتایج محاسباتی توسط مهندس محاسب خواهد شد و از طرف دیگر موجب سادگی و درک بهتر نقشه های اجرایی سازه و نیز انجام راحت تر آرماتوربندی سازه توسط عوامل اجرایی ساختمان می گردد.

دارا بودن محیط گرافیکی مستقل، پیشرفته و انحصاری نرم افزار یکی دیگر از ویژگیهای بارز این برنامه است. به واسطه این محیط گرافیکی، کاربر به راحتی میتواند با نرم افزار ارتباط برقرار کرده و نظریات و ایده خود را در روند محاسباتی آن اعمال نماید و یا جزئیات طراحی شده توسط نرم افزار را کنترل و یا ویرایش کند.

با کلیک راست کردن روی هر تیر خصوصیات هندسی و نیز جزئیات آرماتوربندی آن به همراه جزئیات طراحی به صورتی قابل ویرایش نمایش داده خواهد شد.

در مورد دیوارهای برشی سازه نیز نرم افزار کلیه نتایج طراحی دیوارها را به شکلی بسیار ساده و قابل کنترل بر روی پلان ساختمان به نمایش می گذارد. علاوه بر آن با کلیک بر روی هر دیوار جزئیات طراحی مربوط به آن در کلیه طبقات به همراه مقاطع اختصاص یافته به آن دیوار در کلیه ترازها به شکلی بسیار راحت و قابل ویرایش نمایان خواهد شد و کاربر به راحتی می تواند کلیه نتایج را کنترل و یا ویرایش نماید.

پس از انجام طراحی جزئیات سازه و ایجاد تغییرات مورد نظر توسط کاربر، با صدور فرمان ترسیم، نرم افزار تنها در کسری از ثانیه کلیه نقشه های اجرایی سازه را باکیفیتی بسیار عالی ترسیم و در قالب ترسیمات نرم افزار AutoCAD ذخیره می نماید.

امید است استفاده از این نرم افزار ضمن جلوگیری از انجام فرآیندهای تکراری در زمینه طراحی ساختمان های بتنی و کاهش خطاهای انسانی، ایجاد فرصت بیشتر برای انجام مطالعات فنی و به روز بودن را برای جامعه مهندسین کشورمان به ارمغان آورد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 175

فهرست مطالب شماره 175

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×