menu

ثبت آگهی رایگان

تخلفات دفاتر خدمات الکترونیک زیر ذره بین نظارت

تخلفات-دفاتر-خدمات-الکترونیک-زیر-ذره-بین-نظارت

گروه ساخت وساز: در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ، برون سپاری را به عنوان یکی از راهکارهای کاهش هزینه، تمرکز روی مأموریت های اصلی، بهبود خدمات و ارتقای مهارت میدانند. یکی از این ارگان ها نیز شهرداریها هستند که توانسته اند از این فرصت بهینه استفاده ببرند اما علیرغم لزوم عمومیت یافتن برون سپاری ها در بدنه دستگاه های دولتی، به نظر میرسد این نهاد هنوز نتوانسته و یا تمایل نداشته که اقدامی جدی و مدون برای ضعف های موجود از منظر چارچوب قانونی و افزایش نظارت در مجموعه هایی که از طریق برون سپاری اداره میشوند، انجام دهد

یکی از این اقدامات شهرداری در امر برون سپاری «دفاتر خدمات الکترونیک شهر» است که از سال 87 تشکیل شد. اگرچه برون سپاری خدمات از ادارات، کوتاه کردن فرایندهای کار و کاهش مراجعات حضوری شهروندان از نقاط قوت ایجاد این دفاتر است اما گزارش های میدانی خبرنگار پیام ساختمان از برخی دفاتر خدمات الکترونیک شهر حاکی از آن است که تخلفات در این دفاتر به دور از چشم بازرسان انجام میشود و مراجعان مورد گفتگوی ما نه تنها تاکنون نتوانسته اند ناظران بر این دفاتر را مشاهده کنند بلکه در صورت مشاهده تخلف نیز هیچ گونه اطلاع رسانی در این دفاتر انجام نشده که به کجا مراجعه کنند. این در حالی است که به گفته شیروان بیگی، مسئول دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تهران، مردم برای شکایت از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دستشان باز است چرا که از مرکز بازرسی و حراست شهرداری تهران گرفته تا شهرداریهای مناطق، مؤسسه فناوری و مرکز رسیدگی به شکایات و پیشنهادات شهرداری تهران به این شکایت ها رسیدگی میکند.

یک مدیر پروژه و مهندس ساختمانی به پیام ساختمان گفت: اگرچه تعرفه ارائه خدمات در این دفاتر مشخص است اما شرایط و زمان انجام کار به گونه ای است که مجبوریم برای تسریع در کار، مبالغ پیشنهادی برخی کارکنان این دفاتر را بپذیریم. وی که یکی از مدیران پروژه بزرگ ساختمانی بود، حاضر به اعلام میزان سقف مبلغ پرداختی خود نشد و عنوان کرد در صورت ارائه گزارش تخلف، این احتمال که مراحل انجام کار مورد نظر وی متوقف شود، وجود دارد.

یکی دیگر از مهندسان فعال معتقد است، نحوه نظارت بر این دفاتر دارای نواقصی است که انگیزه رسیدگی به آن وجود ندارد.وقتی برای تأیید نقشه طراحی مراجعه میکنید علیرغم اطمینان از نداشتن نواقص در نقشه، آن قدر به بهانه های مختلف در پروسه سنگ اندازی میکنند که نهایتاً با پیشنهاد کارمند که به راحتی حاضر به معرفی و انجام طراحی نقشه از سوی فرد معرفی شده است تن میدهید. یعنی به نوعی خودتان گیرنده کار شده اند؛ یا به نوعی با کسانی که خودشان نفع مالی دارند این کار را میکنند.یعنی سنگ اندازی در کار مراجع و بعد میگویند ما خودمان میتوانیم برای شما نقشه طراحی کنیم. شخص هم به ناچار فکر میکند مشکل وجود دارد و این پیشنهاد اتفاق خوشایندی است

همچنین یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود دراین باره گفت: برخی از متقاضیانی که اقدام به تأسیس دفتر خدمات الکترونیک میکنند، فارغ از فرایند احراز صلاحیت، مجوزشان تأیید و صادر میشود. به همین دلیل و با توجه به آشنا نبودن با روند کار با اشکال و تخلفاتی مواجه هستند. همچنین بعضاً دیده میشود برخی دفاتر بسیار پر درآمد بوده و انحصاری اداره میشوند و برخی دیگر مثلاً دفاتر جنوب شهر به صورت نیمه تعطیل درآمده اند. وی در ادامه گفت: وقتی من به عنوان یک کارشناس نتوانم در حوزه کاری خودم مجوز بگیرم ولی فردی که دارای ارتباطات قوی است و آشنایی با این حوزه ندارد و با استفاده از واسطه به راحتی مجوز میگیرد قطعاً در چیدمان این دفاتر فساد اداری و مالی هم به وجود میآید.

دریافت مجوز بر اساس روابط را نه رد میکنم و نه تکذیب

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، دراین باره به پیام ساختمان گفت: برای دفاتر خدمات شهری ما اشل هایی (حداقل حقوق قانونی یا مقیاس) را بابت آیتم های موجود به تناسب نیاز، انتظارات و نوع خدمت شهروندان مشخص کرده ایم. ابوالفضل قناعتی با اشاره به آخرین تصمیمات جلسه کمیسیون های شورا و افزایش 15 درصدی تعرفه هر یک از خدمات این دفاتر تا پایان سال 93, افزود: شهروندان میتوانند بر اساس اشل های تعیین شده برای دریافت خدمات مراجعه کنند و در صورت مطالبه مبالغ اضافی از طریق مجاری قانونی قابل پیگیری است و حتی در صورت اطلاع رسانی از تخلف، شورا نیز پیگیر بوده و قطعاً برخورد میکند.

وی ابراز داشت: اولین ناظر این دفاتر خود مردم هستند که در صورت مشاهده تخلف باید اطلاع رسانی کنند، زیرا قطعاً جلوی این گونه تخلفات گرفته میشود. ولی برخی از شهروندان عادت غلطی دارند که برای تسریع کار اقدام به دادن مبالغ اضافی به متصدیان این دفاتر میکنند این در حالی است که این گونه رفتارها در افراد توقع به وجود میآورد.

این عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، ادامه داد: اگر مردم این موارد را رعایت نموده و مبالغ اضافی پرداخت نکنند یا در مورد افرادی که تقاضای وجه اضافی دارند اطلاع رسانی نموده و برخورد شود قطعاً این گونه موارد و رفتارها کاهش یافته و حذف میشود. قناعتی با اشاره به برخی اظهارات درباره سنگ اندازی کارکنان این دفاتر در ارائه طراحی نقشه ها از سوی مراجعین گفت: این گونه اظهارات سند نیست، اما اگر مراجعه کننده ای از عدم مشکل در تمام آیتم های کاری اطمینان دارد و احساس میکند کارمند بیجهت در پرونده مورد نظر اشکال تراشی میکند ،همان لحظه به ما یا به گروه ناظرین اطلاع دهند، حتماً تصمیم گیری شده و کنترل بیشتری صورت میگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت دریافت مبالغ خارج از عرف پایین بودن دستمزد این افراد است، پاسخ داد: حقوق کارکنان مناسب و اتحادیه ای است اما انسان سیری ناپذیر و متوقع است. اگر حتی سه میلیون تومان حقوق در نظر گرفته شود در صورت پیشنهاد بیشتر رد نمیکنند.

قناعتی درباره جلوگیری از اینگونه تخلفات تصریح کرد: اولاً باید بخش نظارت قوی تر شود، دوم توجه بیشتری به بحث حقوق کارکنان و محدودیت های آن شود و سوم اینکه خود شهروندان در صورت مشاهده تخلف گزارش دهند و اگر گمان میکنند مشکلی در فرایند کار پیش خواهد آمد، میتوانند به شورای شهر مراجعه کنند چرا که یکی از مسئولیت های این اعضا نظارت است و قطعاً در صورت برخورد و پلمپ دفاتر متخلف تکرار نخواهد شد.

قناعتی درباره عدم صلاحیت برخی صاحبان دفاتر خدمات الکترونیک و نحوه احراز صلاحیت متقاضی دریافت مجوز آن، گفت: مدیران شهرداری نهایت دقت را با تعیین فیلترهای خاص از بعد تخصص و تعهد انجام میدهند ولی شاید پس از احراز صلاحیت و تحویل کار، برخی کم لطفی نموده و تخلفی انجام میدهند که امیدواریم با نظارت قوی تر به نقطه خوبی برسیم. عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در توضیح اطلاعات رسیده مبنی بر دریافت مجوز برخی افراد بر اساس روابط و نه احراز صلاحیت گفت: این موضوع را نه رد و نه تکذیب میکنم، چون این احتمال وجود دارد که برخی با رابطه موفق به اخذ مجوز شده باشند.

وی همچنین درباره معرفی یک نماینده از سوی کمیسیون شهرسازی و با تصویب شورا به عنوان ناظر در کمیسیون واگذاری دفاتر الکترونیک توضیح داد: فرد مورد نظر فعلاً از طرف شورا تائید نشده است و احتمالاً کمیسیون شهرسازی فردی را معرفی کند که باید در صحن شورا تائید شود.

شهرداری مایل به تقویت سیستم نظارتی نیست

یک مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی نیز با مثبت ارزیابی کردن اقدام برون سپاری برخی وظایف دولت به بخش خصوصی به پیام ساختمان گفت: وجود این دفاتر فی نفسه خوب است، ما باید عادت کنیم که تمامی کارها نباید توسط بخش دولتی انجام شود چرا که با توجه به سیستم پرداخت حقوق ماهیانه به کارمندان دولتی، منافع مجموعه برای آنها اهمیت چندانی ندارد. ولی در مجموعه های خصوصی برخلاف سیستم های دولتی افراد جهت کسب منافع بیشتر به دنبال جذب مراجعه کنندگان و احترام بیشتر به آنها هستند.

سید مهرداد جوادی، با تائید نواقص موجود در عملکرد این دفاتر گفت: در تشکیلات این چنینی وقتی خدماتی از بدنه شهرداری منفک و به بخش خصوصی واگذار میشود به تبع آن تمام فرایند حقوقی آن به عهده این بخش است بنابراین وقتی مردم با مشکلی مواجه میشوند میتوانند برای رسیدگی به مراجع بالادستی و بعد از آن به مراجع قضایی مراجعه کنند. وی با اشاره به وجود سیستم های نظارتی و بازرسی در این حوزه، ادامه داد: به نظر میرسد شهرداری هم زیاد مایل نیست به تقویت این سیستم بپردازد. درحالیکه با بروز کوچک ترین تخلف از سوی یک مهندس ناظر اولین هفته سازمان نظام مهندسی تشکیل جلسه داده و به آن رسیدگی میکند اما در مراجعه به اینگونه دفاتر حتی یک تابلو برای اطلاع رسانی وجود ندارد که در صورت مشاهده تخلف از چه طریقی میتوان شکایت کرد.

این کارشناس حقوقی افزود: سازمان نظارت بر عملکرد این دفاتر آن طور که باید فعال نیست و انگیزه نظارتی هم وجود ندارد. این در حالی است که اگر تمایل به کنترل و نظارت جدی تر بود، حداقل یک تابلوی راهنما از نشانی، آدرس ایمیل و یا مرجعی برای گزارش تخلفات پیش بینی میشد. جوادی با بیان اینکه مردم نیز از ارائه گزارش تخلف و زمان صرف شده برای این موضوع ناامیدند، گفت: خود شهرداری باید ضمانت اجرایی برای نظارت قوی تر در اختیار داشته باشد. همان گونه که سایر ارگان ها سیستم نظارتی به روز و قوی تری دارند اما به نظر میرسد که شهرداری چنین تمایلی ندارد.وی با تاکید بر اینکه باید مراجعات بازرسی نامحسوس وجود داشته و با موارد تخلف برخورد شود، افزود: در صورت تعیین جریمه سنگین برای تخلفات، هیچ گاه این رفتارها تکرار نخواهد شد، در حال حاضر ما نقص قانونی نداریم تنها نقص موجود در سیستم نظارتی است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 174

فهرست مطالب شماره 174

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :

الان کاملا متوجه شدیم کجا باید شکایت کنیم و چه کسی رسیدگی میکند . مثل بقیه جاها باید کفش آهنی پا کنی و عمرتو بذاری تا آخرش برسی به دیوار .

الانکه دارم مینویسم 18 روزه که نامه دارای و شهرداری رو به من ندادن از دفتر خدمات که اگه ده روز دیگه هم نخوان بدن من باید رشوه بدم البته یک بار هم کلانتری امد سر بحث کردنما اما بازم به هیچشونه یعنی این مملکته تو خزانه

از مرکز بازرسی و حراست شهرداری منطقه ۳ درخواست می نمایم که یه سری به دفتر خدمات الکترونیک شهر شماره ۳۰۴ تقاطع کاوه دولت بزنند ، به خدا قسم ما را از زندگی سیر کردنداز بس ایراد های بنی اسراییلی میگیرند

دفتر الکترونیکها فقط دنبال پول هستند . خیلی وضع بدی دارند.

دو هفته هستش که تقاضای مفاصا حساب دادم امروز تاریخ محضر داشتم ولی هنوز اس ام اس دفتر خدمات نیامده

دفتر الترونیک 2001 مصوبه های وزارت راه و شهر سازی را نمیداند و عمل نمیکند و تذکر ناظر را هم گوش نمیکند و اخلاق مهندسی صفر است .

دفتر الکترونیک 1502 نحوه برخورد بسیار ناشایستی دارن، واقعا جای تاسف داره که براحتی مردم رو اذیت میکنن و کسی هم نیست که به این نحوه عملکردشون رسیدگی کنه.

درمورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲با مراجعه به دفتر خدمات قضایی در شهرستان مبارکه به تصدی خانم آذر باقری جهت ثبت دادخواستم برای دادگستری مبارکه با دو خواسته مقوم به مبلغ بیست ودو میلیون وپانصد هزار تومان مراجعه نمودن که مبلغ هشتصد وسی وسه هزار تومان از حقیر اخذ نمودند که بنظر میآید مبلغ زیادی دریافت نموده اند .خواهشمند است مسئولین نظارتی بر سی فرمایند .با تشکر وسپاس ایرانپور

ساعت 8صبح اومدم تو دفتر کارمندان ساعت 8ونیم هنوز نیومدن واقعا متاسفم بابت این نابسامانی مملکت گل و بلبل هرکس هرکاری دوست داره انجام میده

این چه وضعیتی هست یه سر به دفتر خدماتی تو باغبهادران بزنید ببینیت چه خبره هر کی آشنا هست زود تر کارشو انجام میدن بعدشم طلب کارند

من به دفتر 410 پاسداران مراجعه داشتم که مدیریت ضعیفی دارد و برخی کارمندان برخورد نامناسبی با ارباب رجوع دارند و گویا با نوکرانشان صحبت می کنند جالب اینجاست که پول را بپردازی و تحقیر هم بشوی

جهت فروش ملک مدارک رو دادیم به دفتر خدمات الکترونیک شهر البته یک هفته سیستم قطع بودش و بعدش که دادیم ۱۰ روز هستش که فیش صادر نشده.معلوم هم نیست کی صادر بشه

جهت فروش ملک مدارک رو دادیم به دفتر خدمات الکترونیک شهر البته یک هفته سیستم قطع بودش و بعدش که دادیم ۱۰ روز هستش که فیش صادر نشده.معلوم هم نیست کی صادر بشه

سلام من شکایت دارم از دفتر خدمات شهری ته خط نازی اباد اقا منو گول زدن شمارتون بدید من بگم دردمو

باسلام بنده بعنوان مالک ازحدود چهار ماه با رعایت سلسله مراتب بعلت تخلف مدیر خدمات ۱۶۰۲ شکایت نمودم دوماهه قبل کارشناسان واحد بازرسی از تخلفات بازدید نمودند حال حدود دو ماه گزارش تخلفات به کمیته اجرایی ارسال شده هنوز جلسه برگزار نشده همچنان پرونده بلاتکلیف مانده واحدی پاسخگو نیست

باعث تاسف است که برای دریافت طرح ترافیک مراجعه کردم به دفتر 706، دفتر برای موضوعی در خصوص سند ملک مرا به سازمان حمل و نقل ارجاع داده. جالب اینکه هر دو (دفتر 706 و سازمان حمل و نقل آقای همتی) میگویند: "به دفتر دیگری مراجعه کنید آنها انجام میدهند" اگر موضوع غیرقانونی است چرا دفتر دیگه. به نظر میرسد این دفتر فاقد توانایی تصمیم گیری بوده و از اطلاعات کامل برخوردار نیست.

سلام من به این دفاتر رشوه میدم تا کارم انجام بشه چاره ای ندارم قبلا به شهرداری میدادیم الان به اینا

سلام دفتر خدمات کد‌۴۰۲ برای ثبت فرم‌تعین‌شرکت مجری سازمان آتش نشانی از من هر برگ‌ رو ۱۰۰ هزار تومان گرفتن و گفتن به ما اعلام کردن این مبلغ رو‌بگیرین امروز بیست و‌دو‌‌ خرداد رفتم برگ رو‌ثبت کنم از من ۱۲هزار تومن گرفتن میگم‌چرا سری قبل از من‌ بیشتر گرفتین میگه از این به بعد این مبلغ رو اصلاح کردیم آخه این چه وضعشه

سلام نزدیک به یک ماه هستش برای دستور نقشه در دفتر 1502مشیریه تشکیل پرونده دادم و هر موقعه مراجعه میکنم میگن یک امضا در شهرداری باقیمانده و نمی دونیم چه زمانی انجام میشه .و هیچ کس پاسخگو نیست .و همیشه هم سیستمشان خرابه .ممنون میشم پیگیر باشید.سپاس

دفتر خدمات الکترونیک کد ۷۰۵ نرسیده به مجیدیه جنوبی خیلی بیشعور و بیسواده و از تمام مردم منطقه برای یک امضا کلی پول میگیره و هیچگونه سوادی در مورد ساختمان نداره

دفتر خدمات الکترونیک کد ۷۰۵ نرسیده به مجیدیه جنوبی خیلی بیشعور و بیسواده و از تمام مردم منطقه برای یک امضا کلی پول میگیره و هیچگونه سوادی در مورد ساختمان نداره

سلام. دفتر خدمات شهری کد ۱۴۰۱ منطقه ۱۴ دفتر خانم مرادی خیابان پیروزی نرسیده به چهارصد دستگاه، چندین بار به آنجا مراجعه کردم طرز اخلاق و رفتار شون با ارباب و رجوع خیلی بده ، حتی تو پرونده ایی دیدم با افرادی که پول و رشوه بهشون میدهند، ساخت و پاخت کرده و حق و ناحق میکنند، خواهشمندم به این موضوع مهم لطفا رسیدگی بفرمایید

منم به دفتر خدمات الکترونیک کد 1401 منطقه 14 مراجعه کردم و متاسفانه خانمی به اسم مرادی بیدهندی مسئول اونجاست که هر کی به این دفتر میره آدمو سرمیچرخونند و راهنمایی نمی کنند . مثلا برای بازدید کارشناس پول میگیرند و کارشناس بعد اینکه براش آژانس رفت و برگشت گرفتی و یه پول دستی هم بهش دادی اگه میل و رغبت داشت و حالش خوب بود و همه چیز بر وفق مرادش بود میاد بازدید ولی دریغ از اینکه بازدید که کرده روال اتوماتیکشو طی کند و بیاد تو سیستم ثبت کنند بعد که میری شهرداری بقیه کارا را انجام بدی ،میگنند نظارت پروسش انجام نشده در صورتی که نظارت شده ولی اینا زورشون میاد این نظارت تو سامانه ثبت کنند.یا وقت هایی که حال و حوصله مردم ندارند به بهانه های مختلف میگند سامانه قطعه امروز برو فردا بیا خلاصه آدمای اونجا مردمو بازیچه دست خودشون قرار دادند. سوالم اینه اینا رو چه حساب و کتابی مجوز میگیرند و مگه نباید رو این دفتر خدمات شهری نظارتی باشه که هر جور دلشون نخواد با مردم رفتار کنند . مگر این دفتر خدمات شهری نباید از قانون خاص تبعیت کنند. کاش تو هر کدام از این دفتر خدمات شهری یه دفتر بازرسی بود ومردم مسائل و مشکلاتشونو اونجا مطرح می کردند و این دفاتر بازرسی ناظر بر اعمال این دفاتر خدمات الکترونیک شهری بود. متشکرم

دفتر خدمات الکتعرونیک شهر کد 1103، داخل یک ساختمان هست و باید زنگ بزنی تا برات در باز کنند و گاهی اصلا باز نمیکنند. انگار سلیقه ایه و عنوان خدمات دولتی براشون بی معناست. اینکه این دفاتر باید کار رو تسهیل کنند و تقسیم کار سازمانها صورت بگیره فقط در صورتی درسته که نظارت و بازرسی دقیق وجود داشته باشه و اینقد ناهنجاری اخلاقی و قانونی تا دندان نهادها ریشه نکرده باشه. جالبه که این افراد همون مردمات عادی هستند که وقتی کارشون با دفتر و مغازه و اداره ما گیر می کنه کلی موش مرده می شن و از اخلاق و حقوق صحبت می کنند اما همینکه داخل اون مرکز خدمات پشت میز می شینند کلا یک موجود دیگه میشند. واقعا فساد و تباهی تا مغز این کشور و جامعه رو بلعیده

من میخوام از یکی از این دفتر خدمات شهری شکایت کنم. لطفا راهنماییم بفرمایید به کجا باید شکایت کنم؟ اینقدر بی صاحبند که هر خلافی دلشون بخواد دارند انجام میدند. مگر می شود سلیقه ای کار کرد؟ مگر اینا چارچوب ندارند؟ لطفا راهنمایی بفرمایید کجا باید ازشون شکایت کرد.

دفتر خدماتی کد ۷۰۵ نرسیده به مجیدیه جنوبی یه کارمند داره به اسم گچ فروش که از نظر شعور و سواد در حد صفر فقط بلده از مردم پول بگیره به رشوه بگیر دوزاری توو منطقه معروفه اینقدر سطح پایین که مردم دیگه پول توو پاکت هم براش نمیذارن مثل سگ میندازن جلوش

باسلام. وقتی یه نظارتی رو کارکرد دفتر خدمات شهری باشه خودشونو جمع و جور می کنند ، ولی وقتی بی صاحب باشند هر غلطی دلشون بخواد می کنند

باسلام. خواهشن پاتونو دفترخدمات شهری 1401 منطقه پیروزی چهارصد دستگاه نذارید . اینقدر پاس تون میدند اینور و اونور الکی و تا باج بهشون ندید کارتون راه نمیدازند. خدا لعنتون کندکه برای کار راه انداختن پول مردم روز میخواهید

باسلام ،،جناب آقای زاکانی انقلابی لطفأکلاهتون بزارید بالاتر،،دفترخدمات شده سرگردنه،،شما آبروی شهداوایثارگران روهم رابردید

دفتر خدمات الکترونیک کد 1401 منطقه 14 ، خانم مرادی بیدهندی مسئول اونجاست ، هر کسی به این دفتر میره اگر پول و باج داد تحویلش میگیرند وگرنه کلاهش پس معرکس . یه نگاه به زندگی قدیم و حال این خانم کنید دقیقا متوجه میشوید ، قبلا وضع مالیش صفر بوده ولی با پولی که از مردم گرفته چندین ملک و خانه بهم زده، واقعا ین همه ملک باده آورده از کجا بدست آمده که تونسته اینهمه خونه بخرد؟

اون چه عوضی بوده که با مال نامشروع رفته ملک خریده


×