menu

ثبت آگهی رایگان

واقعیت مجازی، فانتزی امروز الزام فردا

گروه ساخت وساز: محسن گلزاریان و متین جدلی دو تن از مدیران شرکت توسعه فناوری فردا پرداز هستند که در زمینه تولید نرم افزار شبیه ساز سه بعدی فعالیت میکنند. این شرکت بر خلاف دیگر شرکت های گرافیک سه بعدی موجود در بازار ایران تولید بازیهای کامپیوتری را کافی نداشته و به موضوعاتی مهم تر و جدیتر و البته مبرم تر علاقمند شدند. در ادامه گفتگوی کوتاه خبرنگار پیام ساختمان را با این دو تن میخوانید: پیام ساختمان: زمینه کاری شرکت در چه رابطه ای است؟ ما یک شرکت نرم افزاری هستیم و یکی از شاخه های کاری ما گرافیک سه بعدی است، در زمینه گرافیک سه بعدی شاخه جدیدی ایجاد کرده ایم به نام شبیه سازی (Virtual Reality) و میتوانیم محیطی را که ساخته شده و یا قرار است ساخته شود به صورت سه بعدی ایجاد کنیم، این کار به صورت تعاملی انجام میگیرد و شخص میتواند همانند یک بازی کامپیوتری در محیط حرکت کند. پیام ساختمان: این کار در صنعت ساختمان چه کاربردی میتواند داشته باشد؟ به دو شیوه میشود استفاده کرد؛ یا ساختمان ساخته نشده است و میخواهید آن را بسازید در نتیجه از این ابزار برای پیش فروش استفاده میکنید. کسانی که متقاضی خرید هستند به جای اینکه چند عکس ببینند میتوانند خودشان در محیط حرکت کنند و به صورت واقعیتر با جایی که میخواهند بخرند و یا بسازند آشنا شوند. در هر صنعتی میتوان به جایی رسید که به آن اصطلاحاً High-Tech میگویند، من ادعا میکنم که کار ما در زمینه نرم افزار به مرحله High-Tech رسیده است. با استفاده از این فن آوری بسیاری از محدودیت های زمانی و مکانی برداشته میشود و به سادگی در هر زمان و هر مکانی بدون نیاز به حضور در محل پروژه جوانب کار کاملاً دیده شود، هم شرکت های ساختمانی و هم شرکت های عمرانی در سدسازیها و راه سازیها میتوانند از آن استفاده کنند. حتی شرایط مختلف آب و هوایی و تعامل سازه با محیط بیرون تا حدی میتوان شبیه سازی کرد و سنجید که سازه چه واکنشی از خود نشان میدهد. پیام ساختمان: آیا شما این فن آوری را از خارج وارد کرده اید یا اینکه خودتان در آن خلاقیت و نوآوری داشته اید؟ این نوع فن آوری را بازیهای واقعی مینامند، میتوان از تکنولوژیهای بازیهای کامپیوتری استفاده کرد تا کارهای عمرانی و مهندسی انجام داد. البته در دنیا هم چند سالی است که این فن آوری مورد استقبال قرارگرفته و در معرض دید عموم قرار داده شده است. خوشبختانه در ایران از نظر نرم افزاری عقب نیستیم شاید از نظر سخت افزاری حرف زیادی برای گفتن نداشته باشیم. من فکر میکنم در زمینه های عمرانی و ساختمانی شاید اکنون این فن آوری جزو الزامات یک پروژه دیده نشود ولی قطعاً در آینده نزدیک وقتی چند پروژه به این صورت دیده شود و اجرا شود، این جزو نیازهای مشتریان درخواهد آمد و آنها میخواهند که قبل از اینکه یک واحد را بخرند آن را ببینند و بتوانند تعاملی آن را لمس کنند و در آن حرکت کنند. پیام ساختمان: در زمینه ساخت وساز همیشه نیاز به مطالعات اولیه است. آیا این فن آوری میتوانند موضوعاتی چون مقاومت بنا و یا پیش بینی میزان آبی که پشت سد جمع خواهد شد را برآورده سازد؟ ما دو نوع شبیه سازی میتوانیم انجام دهیم، شبیه سازی ظاهری و شبیه سازی علمی. در شبیه سازی علمی یا فیزیکی پارامترهای موجود در محیط را میسنجیم که چه تأثیری مثلاً بر روی این سد دارد. الآن ما در مرحله شروع کار هستیم نمیتوانیم ادعا کنیم شبیه سازیهای علمی و فیزیکی را انجام میدهیم چرا که این کار به ظرافت های زیادی نیاز دارد، گرچه امکان آن را هم داریم. اما از نظر ظاهری کلیه امکانات را داریم و از نظر بصری و آنچه دیده میشود میتوانیم همه جوانب را نشان دهیم. پیام ساختمان: نیاز بازار را چگونه احساس میکنید؟ شاید بیشتر شرکت ها و همین طور ارگان های دولتی الآن به این فن آوری همچون کار فانتزی نگاه کنند ولی در آینده خیلی نزدیک با انجام پروژه هایی برای چند شرکت ساختمانی و چند انبوه ساز قطعاً به عنوان یک نیاز و یک ضرورت برای هر پروژه ای مطرح خواهد شد. خیلیها نمیدانند که چنین امکانی هست و میتوان از آن استفاده کرد ، عمومی کردن و اطلاع رسانی در مورد اینکه واقعیت مجازی چیست و چه مزایا و چه استفاده هایی دارد، در ابتدا معرفی میشود، سپس مشتریان خود را هم خواهد یافت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 172

فهرست مطالب شماره 172

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×