menu

ثبت آگهی رایگان

دیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذب

. . . . 1 2 . . . .

دانستنی های دیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذب

تایل پیش ساخته

تایل پیش ساخته معمولا از فایبرگلاس و یا اکریلیک ساخته شده . سبک و ارزان بودن نسبت به کاشی از مزایای تایل پیش ساخته می باشد.

تایل پیش ساخته

مقایسه تری دی پانل با بلوک های عایق سبک

صنعتی سازی و شیوه های جدید ساختمان سازی استفاده از مصالح جدید و با کیفیت را ایجاب میکند یکی از مصالحی که تمامی خصیصه های صنعتی سازی را توامان دارا میباشد، تری دی پانل ها هستنند. در مورد استفاده از این مصالح و جایگزین های دیگری مانند بتن های سبک بحث های مختلفی مطرح میشود.مادر این مطلب قصد داریم مقایسه ای بین تریدی پانل و بلوک های عایق سبک از جهات مختلف داشته باشیم. 1- عایق حرارتی کامل که مورد تأیید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی) باشد صرفاً با استفاده از تری دی پانل و با پوشش کامل اعضای سازه به وسیله مصالح هم جنس (ورق پلاستوفوم روی تیر، ستون، بادبند یا دیوار برشی) قابل تأمین است. استفاده ترکیبی از تری دی و ورق پلاستوفوم به علت ضریب انبساط و انقباض یکسان، موجب دوامِ نما و جلوگیری از ایجاد ترک در خطوط پیرامون تیر و ستون میگردد و در سطوح تمام عایق، مطابق پیوست مبحث 19، پلیاستایرن (یونولیت) 6 برابر عایق تر از انواع دیگر بلوک های عایق (بتن سبک با رس منبسط و یا بلوک های بتنی هوادار ،گازی و اتوکلاو) میباشد.
2- در صورت عدم پوشش اعضای سازه با مصالح عایق و هم جنس ، به اندازه مساحت وجوه جانبی آنها، پل حرارتی (سطوح غیرعایق که موجب اتلاف انرژی هستند) به وجود میآید. به عنوان مثال میزان پل حرارتی ناشی از تیرآهن 30 سانتیمتری محیطی یک ساختمان 75 مترمربعی با زیربنای 5×15 متر، معادل 12 مترمربع میباشد. با فرض فواصل آکس بندی ستون ها ، معادل 5 متر در دو جهت و 6 عدد ستون به ارتفاع 3 متر باعرض معادل تیرآهن 20، همراه با تیرها و بادبندهای ضربدری، جمعاً سطح جانبی مساوی 20 مترمربع پل حرارتی ایجاد میشود و معادل 416 پره رادیاتور شوفاژ بوده که با هدف اصلی از عایقکاری حرارتی در تناقض می باشد. 3- در مورد اسکلت بتنی با ابعاد تیر و ستون بزرگ تر (یا وجود دیوارهای برشی) به طور تقریبی از نسبت ضرایب هدایت حرارت و ابعاد اعضا، معادل 50 پره شوفاژ، پل حرارتی به وجود میآید. 4- مطابق آئین نامه زلزله ایران (استاندارد2800) در ساختمان های بااهمیت زیاد یا خیلی زیاد ، ساختمان های بزرگ (بالای 300 نفر جمعیت) یا بالای 8 طبقه، استفاده از دیوارهای غیر باربر سبک و منعطف که در برابر زلزله های طولانی یا شدید، از هم گسیخته یا واژگون نگردند، الزامی است. این امر بزرگ ترین مزیت فروش در ساختمان های مسکونی از لحاظ آسایش خریدار و ساکنین، در بازار رقابتی است. تجربیات گذشته بیانگر آن است که افزایش هزینۀ ساخت ناشی از به کارگیری تری دی بین 10 تا 20 هزار تومان ، نسبت به قیمت کل ساخت (700 تا 900 هزار تومان در سال 92) ، حتی اگر به علت تصمیم دیرهنگام و عدم بازنگری محاسبات با وزن تری دی به سبک سازی سازه منجر نگردد، علیرغم ناچیز بودن، اثر آن روی قیمت فروش( حداقل 2میلیون تومان)، به مراتب بیشتر از افزایش قیمت تمام شده میباشد. (سهمی معادل حداکثر یک درصد ) بدیهی است؛ سایر انواع دیوارهای آجری و بلوکی، به علت مسلح نبودن و عدم اتصال به سقف و کف، علیرغم استحکام و دوام مناسب اسکلت، پایداری لرزه ای ندارند، به طوری که در ممالک پیشرفته ای که جزو مناطق لرزه خیز باشند استفاده از سیستم های غیریکپارچه و غیرمسلح، به عنوان دیوار جداکننده یا محیطی، مجاز نمیباشد. 5- طبق گزارش فنی مقایسه ای بار حرارتی دو برج بتنی مشابه با عایق 3D و بدون آن، نیاز انرژی گرمایشی و سرمایشی تا 70% تفاوت داشته که این امر روی سایر تجهیزات چیلر ، بویلر و کولینگ تاور، مساحت اتاق تأسیسات و هزینه نگهداری آنها ، علاوه بر هزینه های انرژی بهای برق و گاز به شدت مؤثر است. (شرکت عمران تکلار- گزارش مهندس موسوی خلخالی – برج های نگین و نسترن- فاز3شهرک قدس) 6- از آنجا که دیوارهای 3D نیاز به لایه گچ و خاک و کنده کاری تأسیساتی ندارند و به ابعاد سفارشی (مساوی ارتفاع طبقه) تولید میشوند، سرعت اجرا در این روش تا 80 درصد نسبت به سیستم های بلوکی افزایش مییابد. همچنین پانل های اُورلپ دار با عرض سفارشی ، امکان حذف کامل پِرت در انبوه سازی را دارند و وجود اُورلپ در آنها با حذف اتصالات، تا مترمربعی 60 هزارریال صرفه جویی را در بر دارد. 7- از آنجا که سیمان کاری طرفین پانل، در انواع دیگر مصالح دیواری نیز وجود دارد، وزن هسته دیوار تری دی در حد صفر بوده که کمک شایانی به سبک سازی اسکلت و فونداسیون نموده و توجیه اقتصادی مضاعفی در کاهش هزینه ها در بر خواهد داشت. طبق تجدیدنظر اول نشریه 385 ، میزان بتن لازم زیر مش، در حالت غیر باربر معادل حداقل یک سانتیمتر میباشد که در صورت پوشش تار و پود مش، جمعاً به 3 سانتیمتر میرسد. (معادل 64 کیلوگرم بر مترمربع وزن سفت کاری دیوار).
8- مطابق با ضوابط لازم الاجرای عایق کاری حرارتی در سیستم های بلوک سبک (رُس منبسط و بتن هوادار)، لایه های ملات باید عایق باشند و استفاده از ملات ماسه سیمان (با ضریب هدایت 4/2) باعث ضعف عایق می شود، به همین منظور چسب های ویژه بلوک ها با اضافه هزینه، مترمربعی 4 هزار تومان از توجیه اقتصادی این گونه سیستم ها میکاهد. لازم به ذکراست وزن دیوارهای تیغه سفالی با انواع بلوک های سبک تفاوت چندانی ندارند.
9- در بلوک های رس منبسط، همواره یک تیغه از بلوک به علت شیارکنی (عبور تأسیسات) آسیب میبیند که موجب ایجاد تَرَک در نازک کاری شده و غالباً پیچ و رولپلاکِ سنگ های نما نیز تیغه بیرونی بلوک ها را دچار ترک دائمی یا تردشکنی مینماید. از این رو بلوک های مجوّف، با 3 جداره و چسب عایق ویژه، با قیمت بیشتر به بازار معرفیشده اند که علیرغم تشابه هزینه ، قدرت عایق و مقاومت لرزه ای تری دیرا ندارند.
10-
پل حرارتی ناشی از ملات بین رگ های دیوار بلوکی برای ارتفاع 9/2 متر و ضخامت 5/1 سانتیمتر در ساختمان 75 مترمربعی (با محیط 40 متر و ارتفاع بلوک 25 سانتیمتر) معادل 146 پَره شوفاژ میباشد. 11- وجود کانکتورهای فلزی در تریدی با ضریب هدایت حرارت 72 فولاد ، نسبت به پلی استایرن با ضریب 05/0 ، در صورت وجود 76 عدد برشگیر 5/2 میلی متر در هر مترمربع، جمعاً برای 120 مترمربع مساحت جانبی ، معادل 04/0 مترمربع (کمتر از یک پره رادیاتور شوفاژ)، پل حرارتی ایجاد مینماید.
12- میانگین وزنی ضریب هدایت حرارتی در پانل تری دی برای یک مترمربع پلیاستایرن و 76 عدد کانکتور، منتج به مقداری معادل 076/0 میشود که نسبت به بلوک های سبک با ضریب 29/0 ، بتن مسلّح با 5/2 و فولاد با 72 کماکان عایق بسیار قویتری میباشد. این امر در آزمایشات سنجش انتقال حرارت نیز ثابت گردیده است، به طوری که غالباً پانل با ضخامت های رایج (6 تا 10) چهار برابر عایق تر از میزان حداقل مجاز میباشد، هرچند وجوه جانبی تمام عایق و همگن ساختمان صرفاً با پانل و پلاستوفوم، قابل دستیابی است.
13- مطابق فرمول تجربی تحلیل استاتیکی زلزله، چنانچه جدا گرهای میان قابی در برابر حرکت آزاد سازه مقاومت کنند، بایستی به میزان 20 درصد از پریود طبیعی سازه کاسته شود که این امر باعث افزایش ضریب بازتاب و برش پایه زلزله در طراحی میگردد. موضوع فوق الذکر مطابق با نشریه 385 و روش پاندولی اتصال تریدی به سقف و کف یا به عللی مانند عدم تأمین طول گیرایی میلگردهای افقی در تریدی یا پانل با فوم موجدار قائم، وجود نداشته و به همین دلیل دیوار تری دی در برابر زلزله، نه اثر افزایش نیروی زلزله (میانقاب) بر روی اسکلت دارد و نه اینکه در حین زلزله ،خود دچار شکست یا واژگونی میگردد. علیرغم این موضوع با افزایش میزان فولاد مسلح کننده یا نوع اتصال و ضخامت شاتکریت، میتوان از تری دی در مقاوم سازی، سبک سازی، اضافه اشکوب و نهایتاً سازه تمام پانلی تا 4 طبقه (بدون تیر و ستون) استفاده نمود که همگی از مزایای انحصاری آن میباشند.

×