menu

ثبت آگهی رایگان

ساخت و سازهای آینده، باید با رعایت استانداردها انجام شود

ساخت-و-سازهای-آینده-باید-با-رعایت-استانداردها-انجام-شود

دومین همایش جایزه دادمان 16 اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

  به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در مراسم نخستین نشست هم اندیشی اعضای شورای سیاست گذاری و کمیته داوران که چهارشنبه بعد از ظهر در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برپا شد، دکتر خورشیدی، دبیر کارگروه صندوق مسکن متخصصین با بیان اینکه طرح راه اندازی صندوق مسکن از سال 2003 برای مقابله با رکود مسکن به ذهن ها خطور کرد، اظهار داشت: در کشور ما از سال 83 به این سو، اساسنامه و راه اندازی طرح صندوق زمین و مسکن تدوین و اجرایی شد و در همین راستا در سال 93 مشکلات جدی در حوزه صندوق زمین و ساختمان برطرف و ابلاغ شد.
 وی افزود: با توجه به ابلاغ قانون پیش فروش تنها نهادی که می تواند به رونق و اجرای قانون پیش فروش کمک کند، همین صندوق زمین و مسکن است.
خورشیدی با تاکید بر اینکه از طریق صندوق می توان مشکلاتی که در بخش خرید و فروش مسکن وجود دارد، برطرف کرد، اظهار داشت: با ابلاغ ماده 14 قانون ساماندهی، تولید و عرضه مسکن در سال 95، آخرین اصلاحات روی قانون انجام شد و در حال حاضر ظرفیتی در بخش صندوق زمین و مسکن وجود دارد که از طریق آن هم می توانیم اشتغال و هم تولید در بخش ساختمان ایجاد کنیم.
باید نظارت ها بر ساخت و ساز دائمی باشد
 عضو شورای شهر تهران با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه و خرابی های گسترده ساختمان ها در سرپل ذهاب گفت: آیا نظام مهندسی می تواند این تضمین را به مردم بدهد که در سازه هایی که پروانه پایان کار آنها توسط مهندسین امضا شده،با خطر فرو ریزش روبرو نمی شوند؟
زهرا نژاد بهرام با بیان اینکه در نگاه جدید معماری و شهر سازی، شهر برای انسان ساخته می شود و نه انسان برای شهر، اظهار داشت: جدیدترین نگاه به مقوله شهر سازی نگاه انسان محور معماری است که ما بر اساس این نگاه سعی در تغییر شیوه ها و خواسته هایمان داریم.
وی افزود: در حال حاضر جدی ترین مسئله بعد از زلزله اخیر، بحث سازه ها و نظارت کافی و علمی بر آنهاست که بر این اساس انتظار داریم تا این نظارت از مرحله طراحی و نقشه تا مراحله اجرا و ساخت دائمی باشد تا این مهم منجر به افزایش حس امنیت در بین مردم شود.
مهندسین امضا فروشی نمی کنند
 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مهندسین هیچ گاه امضا فروشی نکرده و نمی کنند، بلکه مهمترین مشکل در ارتقای سطح کیفی ساخت و ساز مربوط به مشارکت پایین نهاد های قانون گذاری در اجرای قانون است.
محمد دامادی با گله مندی از اتهاماتی که پس از زلزله اخیر کرمانشاه به جامعه مهندسین ساختمان زده می شود، گفت: پس از این زلزله برخی در اولین مصاحبه های خود با رسانه ها اعلام کردند که فرو ریزش ساختمان ها نشانه امضا فروشی مهندسان بوده است در حالی که جامعه مهندسین هیچگاه آبرویشان را نمی فروشند.
وی افزود: متاسفانه مشکل اینجاست که غیر متخصص ترین افراد در کار ساخت و ساز دخالت می کنند و نهادهای قانون گذاری و اجرایی هم نمی توانند قوانین را در این بخش اجرا کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم با بیان اینکه ما هیچ ادعایی نداریم که نظام مهندسی در کارش ایرادی ندارد، تصریح کرد: ما اعلام آمادگی می کنیم برای بررسی ایراد ساختمان هایی که ممکن است در زلزله دچار ریزش شود، یا دچار ریزش شده کار کارشناسی کنیم.
وی ادامه داد: به نظر می رسد باید آئین نامه جدیدی تدوین و طراحی کنیم که بناهای در حال ساخت را نسبت به آن به روز کنیم.
به گفته قربانخانی یکی از مشکلات ساخت و ساز در کشور عدم اجرای قوانین توسط نهاد و سازمانهاست، اظهار داشت: بر اساس قوانین، اگر ساختمانی شناسنامه فنی نداشت، نباید پروانه پایان کار برایش صادر کرد و این در حالی است که اکنون دهها پرونده وجود دارد که نشان می دهد شهرداری بدون توجه به شناسنامه فنی، برای ساختمان ها پروانه پایان کار صادر کرده است.
 وی ادامه داد: اگر قرار باشد این روند تداوم یابد، همچنان مشکل ایمنی ساختمان ها در کشور به قوت خود باقی خواهد ماند.
 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: همه باید تلاش کنیم ساختمان هایی که آینده ساخته می شود را با رعایت تمامی استاندارد ها پیش ببریم.
قربانخانی بیان کرد: بارها در کشور زلزله اتفاق افتاده و به جای اینکه تلاش کنیم وضعیت ساخت و ساز را بهتر کنیم بیشتر به دنبال این هستیم که گناه را گردن شخص دیگری بیاندازیم.
وی افزود: ساختمان هایی اکنون با استاندارد در مقابل زلزله ساخته می شوند امکان مقاومت در برابر زلزله های با درجه بالا را دارند همانطور که برخی در زلزله کرمانشاه به دلیل رعایت استاندارد ها ساختمان های آنها آسیب ندید بنابراین، باید مقاوم سازی ساختمان را به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×