menu

ثبت آگهی رایگان

بازار داغ آپارتمان های قدیمی در تهران

بازار-داغ-آپارتمان-های-قدیمی-در-تهران

در شرایط کسادی و ایستایی بازار مسکن، که بیش از 4 سال طول کشیده چندی است که اقبال فروش آپارتمان های قدیمی ساز نسبت به واحدهای نوساز زیاد شده است به گونه ای که در حال حاضر تقاضا برای خرید این واحدها به مراتب بیشتر از خانه های نو است. چرایی این موضوع را از دو تن از کارشناسان مسکن پرسیدیم که گزارش پیش رو، به انعکاس نظرات این دو کارشناس پرداخته است.

امکانات محلی واحدهای نوساز متناسب با جمعیت نیست
یک کارشناس مسکن بابیان اینکه بیشتر واحدهای خالی از سکنه در دو منطقه تهران قرار دارند، گفت: امکانات و دسترسی های محلی این دو منطقه به هیچ وجه متناسب با واحدهای مسکونی ساخته شده در این مناطق نیست
مهدی صادق در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان، به تجمع خانه های خالی از سکنه در مناطق 5 و 22 تهران اشاره کرد و گفت: در منطقه 22 دسترسی به مرکز شهر سخت است چراکه دو مسیر اتوبان همت و آزادراه تهران- کرج ظرفیت حجم بالایی از خودرو را ندارد درحالی که با ساکن شدن افراد در واحدهای خالی از سکنه، قطعا این نگرانی وجود دارد که ساکنان آن منطقه برای تردد از این دو مسیر باید هرروز ساعت های طولانی را در راه بندان و ترافیک سپری کنند.
وی افزود: هر منطقه ای یک ویژگی و امکانات رفاهی خاص خود را دارد و چنانچه تعداد ساکنان هر منطقه از ظرفیت امکانات آن منطقه بیشتر شود، زندگی افراد سخت می شود. به طور مثال در حال حاضر ظرفیت و امکانات منطقه 22 با ظرفیت و تعداد املاک برابری نمی کند بنابراین این واحدها خالی مانده است.
به گفته این کارشناس مسکن مردم در هنگام خرید و یا اجاره خانه محاسبه می کنند که تا چه اندازه امکانات رفاهی منطقه قابل دسترس و کم هزینه است.
وی تصریح کرد: اگر به آمارها توجه شود تعداد تقاضاها برای خرید خانه های قدیمی به مراتب بیشتر از تعداد خانه های نو است. که این به دلیل عدم توازن آمایش جمعیت و منطقه است به همین دلیل ما شاهد عدم تقاضا برای خانه های نو در مناطقی چون 22 هستیم.
صادق در پاسخ به این پرسش که چرا در مناطقی که دسترسی ها و امکانات تا حدودی مطلوب و قابل دسترس است بازهم شاهد خرید آپارتمان ها و واحدهای قدیمی ساز هستیم، اظهار داشت: مهم ترین علت خرید واحدهای قدیمی ساز از سوی مردم بحث قیمت ها و قدرت خرید آن ها است.
وی ادامه داد: به طور نمونه در منطقه 2 تهران حول وحوش سعادت آباد، قیمت یک آپارتمان قدیمی متری 15 الی 16 میلیون تومان است، درحالی که یک آپارتمان قدیمی ساز متری 6 میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون به فروش می رسد.
به گفته صادق، تفاوت 2.5 تا 3.5 برابری قیمت موجب می شود که هم بسازبفروش ها و هم مردم به دنبال خرید آپارتمان های قدیمی ساز باشند.زمین برای ساخت و ساز وجود نداردیک کارشناس مسکن گفت: در حال حاضر در بسیاری از مناطق تهران، دیگر زمین بایر برای ساخت وساز وجود ندارد.
غلامرضا کیا مهر مهم ترین دلیل سازندگان مسکن و بسازبفروش ها برای خرید خانه های قدیمی ساز را نبود زمین در بسیاری از مناطق مختلف تهران بیان کرد و گفت: در مناطقی مثل سعادت آباد ،صادقیه، شهرک غرب محور آیت الله کاشانی، مناطق مرکزی تهران و شمیرانات اصلا زمینی برای ساخت باقی نمانده است به همین خاطر بسازوبفروش به خرید خانه های قدیمی رو آوردند.
وی افزود: ازاین رو در بسیاری از مناطق تهران تمایل برای خرید خانه های 7 الی 8 سال ساخت که دوطبقه هستند افزایش یافته، و بسازبفروش ها پس از خرید، اقدام به تخریب واحد قدیمی و سپس ساخت یک آپارتمان چندین طبقه با تعداد بیشتری واحد می کنند.به گفته کیا مهر خالی ماندن واحدهای نوساز در منطقه 22 هم به نبود زیرساخت های مناسب آن برمی گردد. به طور مثال ساکنان این منطقه نسبت به وجود بوی بد دریاچه چیتگر و خلیج فارس اظهار گله مندی می کنند و این در حالی است که وجود بوی بد این دو دریاچه به این خاطر است که آب آن درست پالایش نمی شود .
وی اظهار داشت: زمانی منطقه 22 تهران در طرح توسعه به عنوان منطقه نمونه اعلام شده بود حتی قرار بود پهنه بندی و کاربری اراضی به گونه ای تعریف شود، که مثلا مشخص شود که در کدام معابر و در چه جاهایی باید بلندمرتبه سازی انجام شود و... ولی ظاهرا تمامی این برنامه ها به دست فراموشی سپرده شد.
این کارشناس مسکن بابیان اینکه روزگاری تهران نیز مانند خیلی از شهرهای مهم دنیا دارای شناسنامه و هویت بود، تصریح کرد: متأسفانه از اواخر دوره کرباسچی به این سو و به ویژه در 12 سال گذشته تراکم فروشی و بی اعتنایی به مختصات اقلیمی شهر تهران قوت گرفت به گونه ای که صدور جواز ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری چندطبقه در مناطقی از شهر که به هیچ وجه ظرفیت نداشت، به شدت افزایش یافت.
وی افزود:این مسئله علاوه بر اینکه منجر به قفل شدن دسترسی های مردم به نقاط دیگر شهر و نیز امکانات رفاهی شد، زمینه آلودگی بیش ازپیش هوا را نیز فراهم آورد.
به گفته کیا مهر، بر اساس مطالعات چندین ساله کارشناسان، نباید در مناطق غربی تهران بلندمرتبه سازی صورت می گرفت چراکه جریان باد را متوقف می کرد.
وی ادامه داد:به طور مثال طبق مطالعات کارشناسان، در منطقه شهرک غرب نباید بیشتر از چند برج ساخته می شد چراکه مانع از وزش بادهای شهریار به داخل شهر می شد و درنتیجه امکان به جریان افتادن و پالایش هوا را از بین می برد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×