menu

ثبت آگهی رایگان

آخرین خبر ها از مجری ذی صلاح

آخرین-خبر-ها-از-مجری-ذی-صلاح

با جلساتی که در سازمان نظام مهندسی داشتیم و هماهنگی هایی که با برخی از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفته در آینده نزدیک برای اجرایی شدن مجری ذی صلاح جلسه ای با آقای حجت، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران خواهیم داشت

سید سجاد موسوی: چالش مجری ذی صلاح سالهاست نقل محافل مهندسان است. امروزه بیشتر ساختمان ها توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود و از کیفیت لازم برخودار نیست. نشان به آن نشان که عمر ساختمان ها در کشور ما کمتر از 30 سال است. این اتفاق در حالی در صنعت ساختمان ما جاری است که بر اساس قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان ساخت و ساز باید توسط مجریان دارای صلاحیت ساخته شود. علیرغم اینکه سازمان نظام مهندسی در راستای تحقق این قانون سال ها با شهرداری وارد تعامل شد و اقدامات جسته و گریخته ای از طرف شهرداری صورت گرفت اما آنچه که در عمل می بینیم، مختص ساختمان های بالای 3000 متر بوده و سایر بناها توسط بساز بفروش هایی ساخته می شود که بنا به ذات فعالیت شان سودآوری را در اولویت قرار می دهند.
ترس شهرداری از کاهش درآمد
 کارشناسان و صاحبنظران معتقدند اصلی ترین دلیل مخالفت شهرداری ها ترس از کاهش صدور پروانه های ساختمانی بوده چرا که در صورت اجرای قانون، بساز بفروش ها به دلیل تامین نشدن منافع مورد نظرشان عرصه ساخت و ساز را خالی می کنند و در نتیجه درآمد شهرداری که متکی به عوارض ساخت و ساز های شهری است، کاهش می یابد. به هر حال چالش عدم استفاده از مجریان ذی صلاح بویژه در کلانشهر تهران مشکلاتی را برای مهندسان متخصص و البته مصرف کنندگان نهایی ساختمان ها به وجود آورده است و با شروع دوره جدید مدیریت شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امیدوار است بتواند برای همیشه به این غائله پایان دهد.

اجرای سلیقه ای قانون
 بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این رابطه به خبرنگار پیام ساختمان گفت: «مجری ذی صلاح» در قانون آمده و باید سالها پیش اجرایی می شد اما متاسفانه با وجود جلسات متعدد در دوره های مختلف سازمان نظام مهندسی با شهرداری، کماکان شاهد اجرای سلیقه ای این قانون و الزام حضور مجری برای برخی از متراژ ها هستیم. در حالی که ساختمان ها کوچک تر به دلیل اینکه متعلق به گروه های کم درآمد تر جامعه هستند، نیاز بیشتری به مجری ذی صلاح دارند.
جلسه با شهرداری تهران
وی با بیان اینکه جلسات مختلفی برای اجباری شدن مجری ذی صلاح برای تمام متراژ ها داشتیم، خاطر نشان کرد: شهرداری تهران تمایلی به اجرای قانون نداشت به همین خاطر با کاغذ بازی و طولانی کردن فرایند اداری کار ها دوره مدیریت شهری به پایان رسیدو باید امیدوار باشیم تا در دوره جدید به چالش های مهندسان رسیدگی شود. با جلساتی که در سازمان نظام مهندسی داشتیم و هماهنگی هایی که با برخی از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفته در آینده نزدیک برای اجرایی شدن مجری ذی صلاح جلسه ای با آقای حجت، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران خواهیم داشت.
متن کامل این گزارش در نشریه شماره 319 پیام ساختمان به چاپ می رسد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×