menu

ثبت آگهی رایگان

مصرف برق درکانال 55هزارمگاوات کنترل شد

مصرف-برق-درکانال-55هزارمگاوات-کنترل-شد

معاون هماهنگی توزیع شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با بیان اینکه امسال ظرفیت مصرف برق به میزان بیش از 60 هزار مگاوات در زمان اوج مصرف وجود داشت، گفت: با برخی اقدام ها مصرف را در کانال 55 هزار مگاوات کنترل کردیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با بیان اینکه امسال ظرفیت مصرف برق به میزان بیش از 60 هزار مگاوات در زمان اوج مصرف وجود داشت، گفت: با برخی اقدام ها مصرف را در کانال 55 هزار مگاوات کنترل کردیم.
 «محمودرضا حقی فام» مصرف برق امسال را در زمان اوج 55 هزار 400 مگاوات اعلام کرد و گفت: امسال در ساعت های اوج مصرف چهار هزار و 700 مگاوات پیک سایی(مدیریت مصرف با همکاری مشترکان بخش صنعت و کشاورزی) داشتیم و 300 مگاوات نیز خاموشی اعمال شد؛ علاوه بر این، حدود 700 مگاوات نیز کاهش مصرف دستوری در بین مشترکان پرمصرف داشتیم.

وی با اشاره به اینکه پیک سایی ها از طریق اجرای 4 برنامه اصلی «مولدهای خودتامین»، «ذخیره عملیاتی»، «تعمیرات و تعطیلات صنایع در ساعات اوج مصرف» و «مدیریت بار چاه های کشاورزی» انجام شد، گفت: اگر برنامه پیک سایی انجام نمی شد و خاموشی ها و کاهش مصرف دستوری اعمال نمی شد، مصرف برق کشور از 60 هزار مگاوات نیز می گذشت.

معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: این در حالی است که صنعت برق برای تولید و توزیع 2 هزار مگاوات برق، باید حداقل معادل 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

حقی فام گفت: با اینکه مصرف برق در بخش خانگی نامتعارف است، ما فشار مدیریت مصرف را از این بخش غیرمولد برداشته و به سمت بخش مولد کشاورزی و صنعت برده ایم؛ این الگو باید در سالهای آینده تغییر کند؛ باید به این سمت برویم که بخش های غیرمولد در مدیریت مصرف به ما کمک کنند و صنایع و کشاورزی - که می تواند تولید ثروت ملی کنند - کمتر تحت تاثیر قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح روند نامتعارف مصرف برق در بخش خانگی با تغییر تعرفه ها امکانپذیر است، گفت: در ارتباط با تغییر تعرفه ها، 2 راهکار در دنیا اجرا می شود؛ نخست اینکه پایه تعرفه تغییر کند که این باعث می شود مدیریت مصرف در کل سال اصلاح شود؛ دوم، در بعضی کشورها مانند فرانسه و کره جنوبی روشی بنام «ﺳـﺎﻋت های اوج ﺑﺤﺮاﻧـﯽ» Critical Peak Pricing(CPP) پیاده می شود.
 بر اساس این روش، در صورت پیش بینی بحران در مدیریت سیستم قدرت، می توان زمان اوج بحرانی تعریف کرد؛ بحران سیستم قدرت می تواند ناشی از جهش در تقاضای برق، وقوع خطاهای گسترده و یا هرگونه مشکل در زنجیره تامین و توزیع انرژی باشد. با وقوع هر بحران می توان به کمک برنامه ساعت های اوج بحرانی، تقاضای انرژی را کاهش داد. این کاهش در نتیجه اعمال قیمت چندین برابری نسبت به ساعت های غیر بحرانی حاصل می شود.
حقی فام در تشریح این روش گفت: در این روش دولت ها در یک دوره های زمانی به شرکت های توزیع برق اجازه می دهند با اعمال تعرفه بالاتر  که گاهی هشت برابر حالت عادی است مردم را مجبور به پیک سایی کنند. مثلا در تیرماه، با اطلاع قبلی اعلام می شود که در آن روزها قیمت برق بالاتر است؛ این هشدار باعث می شود مردم در آن روزها مصرفشان را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: هر چند ملاحظات کشور نه افزایش قیمت برق و نه این دست سیاست ها را بر می تابد، اما واقعیت این است که قیمت برق به حدی پایین است که مصرف انرژی با روش های تبلیغی و سخت افزاری قابل کنترل نیست.
معاون هماهنگی توزیع توانیز اضافه کرد: به عنوان مثلا هر کیلووات برق به نرخ 170 ریال به مشترکان بخش کشاورزی ارایه می شود، این در حالی است که برای تولید آن یک کیلووات برق یک هزار ریال هزینه شده است؛ در این شرایط مشترکان به سمت مدیریت مصرف تشویق نمی شوند و انگیزه ای برای استفاده از تجهیزات با راندمان بالا، پیک سایی و کنترل مصرف ندارند.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در 6 ماه گذشته تقریبا هفت درصد افزایش داشته است، گفت: این رشد را برای سال آینده نیز متصور هستیم و برآورد می شود اگر این روند ادامه یابد، میزان اوج مصرف برق – که امسال 55 هزار و 400 مگاوات بود – در سال آینده به 59 هزار مگاوات می رسد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×