menu

ثبت آگهی رایگان

بررسی موضوع مطالبات شهرداری از دولت

بررسی-موضوع-مطالبات-شهرداری-از-دولت

میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت با همکاری وزارت دارایی مشخص می شود

شهردار تهران گفت: کمیته دو جانبه ای با حضور شهرداری و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بررسی موضوع مطالبات شهرداری از دولت و روشن کردن میزان مطالبات تشکیل می شود.
محمدعلی نجفی شهردار تهران ظهر چهارشنبه بعد از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: سالهاست که بین شهرداری تهران و دولت اختلاف نظری در خصوص میزان مطالبات شهرداری از دولت و یا اینکه اصلا دولت از این بابت به شهرداری بدهکار است، وجود دارد.
نجفی تصریح کرد: دراین رابطه با وزیر امور اقتصادی و دارایی صحبت کردم تا ظرف یک هفته آینده، کمیته دو جانبه ای برای بررسی موضوع مطالبات شهرداری از دولت و روشن کردن میزان مطالبات تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: از طریق این کمیته تلاش می کنیم با توجه به توان دولت در طول سال جاری و سال های بعدی این مطالبات به تدریج به صفر برسد.
شهردار تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حضور شما در هیات دولت می تواند روند جذب اعتبارات دولتی شهرداری را تسریع و تاخیر گذشته را جبران کند نیز گفت: این موضوع می تواند از نتایج جنبی این حضور است، اما اصل حضور شهردار تهران در هیات دولت دلایل مهمتری دارد.
 نجفی در خصوص این گفته خود که شهرداری تهران سال مالی دشواری را پیش رو دارد اظهار کرد که از چند جهت این دشواری وجود دارد، متاسفانه ماده ای در برنامه ششم گذاشته شده که سهم شهرداری کلانشهرها از مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده و بخشی از سهم آنها به شهرهای کوچک و روستاها تعلق می گیرد.
وی افزود: محاسباتی که ما از تهران داریم حدود 2 هزارمیلیارد تومان از درآمد شهرداری کاهش پیدا می کند که خیلی می تواند تاثیرگذار باشد، برای اینکه کل بودجه نقدی شهرداری تهران در سال جاری 12 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که 2هزار میلیارد از 12 هزار میلیارد تومان بیش از 15 درصد می شود.
نجفی ادامه داد: دلیل دیگر این است که در گذشته تصمیماتی گرفته شده و برخی عوارض که مربوط به آینده است پیشاپیش از مردم گرفته شده یا بعضی از تراکم ها جلوتر فروخته و به صورت هلوگرام در دست بعضی از شرکت ها و سرمایه گذاران است.
وی تصریح کرد: این بدان معناست که در ماه های آینده منابعی عمده ای که باید تحت عنوان عوارض شهرداری دریافت شود، پیشاپیش گرفته شده و به خزانه شهرداری تهران وارد نمی شود.
شهردار تهران همچنین با بیان اینکه به عنوان نماینده شهرداران سراسر کشور در هیات دولت حضور دارم گفت: شهرداری با تک تک دستگاه های اجرایی رابطه کاری دارد بنابراین حضورم در دولت موجب هماهنگی و هم افزایی بدون واسطه می شود.
وی تصریح کرد: حدود 76 درصد از جمعیت ایران، شهرنشین هستند بنابراین خیلی مهم است که میان برنامه های دولت برای توسعه ملی و برنامه های توسعه شهری شهرداری ها به خصوص در کلانشهرها، هماهنگی وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: شروع این هماهنگی همین حضور شهردار در جلسات و کمیسیون های تخصصی دولت است تا در جریان تصمیمات باشد، بنابراین بنده به عنوان نماینده همه شهرداران و شهرنشین ها در دولت حضور دارم.
نجفی با بیان اینکه این حضور فرصت مغتنمی برای شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور است گفت: شهرداری با تک تک دستگاه های اجرایی کشور ارتباط دارد و برهمین اساس حضورم در دولت می تواند منجر به ایجاد هماهنگی و هم افزایی بدون واسطه میان دستگاهها شود.
شهردار تهران تصریح کرد: امیدواریم این امر منجر به بهبود کارهای شهرداری تهران، سایر شهرها و همنچنین خدمات رسانی دولت در شهرها شود.
نجفی در خصوص این مطلب که آیا حضور در دولت مستمر خواهد بود نیز گفت: حضور شهردار تهران در جلسات دولت توسط رییس جمهوری تایید شده، بنابراین مستمر خواهد بود.
وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اظهار کرد: بررسی ها دراین خصوص را شروع کرده ایم. شهردار تهران افزود: شورای اقتصاد مصوبه ای مبنی بر خرید 2 هزار دستگاه اتوبوس از مجارستان دارد که اقدامات اولیه انجام شده و در این مدت برای اجرایی شدن این مصوبه پیگیرهایی را انجام داده ام. نجفی گفت: البته بخشی از این اتوبوس ها در داخل ایران ساخته(مونتاژ) و تعدادی نیز از کشور مجارستان وارد می شود. وی اظهار امیدواری کرد که ظرف چند ماه آینده این مصوبه اجرایی شود چراکه اجرای آن منجر به تحولی در وضعیت اتوبوسرانی کلانشهر تهران و همچنین رفاه و آسایش بیشتر شهروندان خواهد شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×