menu

ثبت آگهی رایگان

اخذ مالیات از مسکن یا زمین؟

اخذ-مالیات-از-مسکن-یا-زمین

برخی کارشناسان معتقدند با اخذ مالیات 10 درصدی از معاملات مسکن قیمت مسکن افزایش می یابد و برای جلوگیری از آن بهتر است مالیات از افزایش قیمت زمین دریافت شود.

به گزارش پیام ساختمان، در نظر گرفتن مالیات 10 درصدی در معاملات مسکن برای اشخاص حقیقی زمانی که مسکن در حالت تعادل رسیده و عرضه و تقاضا تنظیم شده است، مسئله ای نیست؛ در حالت تعادل این مالیات بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود اما زمانی که بازار راکد است، فروشنده این میزان مالیات را روی قیمت ملک می کشد درنتیجه مسکن گران می شود. در ادامه گفتگو خبرنگار ما با چند کارشناس اقتصادی را می خوانید:

بیت الله ستاریان می گوید: بیش از 30 سال است که برای توسعه صنعت ساختمان، افزایش تولید را به عنوان اصلی ترین نسخه درمان مشکلات بخش مسکن مطرح می کنند. این در حالی است که در تمام دنیا و به طور قاعده، زمانی که افزایش تولید را دنبال می کنند، به رویه هایی روی می آورند که تولید تسهیل شود اما در ایران، خلاف این قاعده جهانی عمل می شود.

او معتقد است، در دنیا زمانی که افزایش تولید ضروری است و بازار راکد است، تمام بخش ها از جمله مسکن در معاملات و  ساخت از مالیات معاف می شود اما در ایران باوجود رکود چندساله صنعت ساختمان، براساس بخشنامه جدید سازمان مالیات در نقل وانتقال مسکن برای اشخاص حقیقی 10 درصد مالیات علی الحساب در نظر گرفته می شود.

این در حالی است که یک کارشناس اقتصادی دیگر تاکید می کند: برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن بهتر است مالیات از افزایش قیمت زمین اخذ شود.

به گفته یک مشاور املاک در منطقه دربند، یک قطعه زمین با مساحت 4 هزار متر واقع در محدوده دربند با قیمت 6 میلیارد تومان معامله می شود.

اما کاوه سعادت می گوید: زمین فی نفسه بهایی ندارد. موقعیت زمین و امکانات در دسترس آن است که قیمت زمین را تعیین می کند. به هر حال این قیمت هم همیشه تابعی از عرضه و تقاضا است. در مورد مالیات وضع شده هم شاید نیت رونق خرید و فروش ساخته های گذشته باشد که به این ترتیب دسته کم 10 درصد ارزانتر خواهد بود.

سعادت می افزاید: کند شدن ساخت مسکن در شرایطی که بیش از 2 میلیون مسکن خالی داریم امری ناگزیر است. ساختمانهایی که اکنون ساخته می شوند عمدتا شامل ساختمانهای لوکس با متراژ بالاست که نیاز عامه نیست و بیشتر مصالح مصرفی شان هم خارجی است.

به گفته او، باید شرایطی فراهم شود که واحدهای انباشته شده، فروخته شوند و در مرحله بعد برنامه ریزی برای ساخت واحدهای بیشتر مناسب است. 

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×