menu

ثبت آگهی رایگان

تصفیه آب های خاکستری؛ بهینه سازی آب

تصفیه-آب-های-خاکستری-بهینه-سازی-آب

کارشناس عمران و محیط زیست به لزوم تغییر الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: «آب در ایران اصولی مصرف نمی شود و رویه استفاده از آن هنوز به شیوه سنتی است درحالی که کارشناسان و پژوهشگران حوزه محیط زیست معتقدند الگوی مصرف را باید هرچه سریع تر تغییر داد.

به گزارش پیام ساختمان، مصطفی بهرامی سامانی، افزود:  آموزش و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه ضروری است. در بخشی دیگر واردات فناوری نیز در این حوزه می تواند بسیار کمک کند؛ وسایلی مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، شیرآلات مدرن و تصفیه خانگی با نرخ مناسب به طوری که در دسترس عموم قرار بگیرد از دیگر راه هایی است که می تواند بر حفظ آب در منازل موثر باشد.»

سازمان زمین شناسی امریکا براساس آخرین مطالعه خود توضیح داد: در کره زمین 1/332 میلیارد کیلومتر مربع آب وجود دارد و به طور دقیق تر می توان گفت 72درصد سطح زمین با آب پوشیده شده است. با وجود این، 97درصد آنها آب شور اقیانوس ها را تشکیل می دهند. 

در این پژوهش مشخص شد برزیل، روسیه، کانادا، اندونزی، چین و کلمبیا بیش از 50درصد آب های شیرین جهان را در خود جا داده اند.بین توان تامین آب و شدت تقاضا در جهان خلأیی وجود دارد که بحران آفرین است. هنگامی که این بی تعادلی با مجموعه راهکارهای مدیریتی قابل مهار نباشد زبان تفاهم در بخش آب به زبان جنگ تغییر خواهد کرد؛ چه در بعد محلی و چه در بعد ملی و جهانی. آخرین برآوردهای یونسکو و فائو از چرخه آب در کره زمین نشان می دهد که متوسط بارندگی سالانه ایران 251 میلی متر است که اختلاف قابل توجهی با متوسط بارندگی هر یک از قاره ها دارد و تنها با بارندگی کشورهای نیمه خشک و صحرایی برخی از قاره ها قابل مقایسه است. متوسط سالانه ریزش های جوی در ایران 413میلیارد مترمکعب است درحالی که وسعت ایران 1/1درصد مساحت خشکی ها و 35/3درصد مساحت قاره آسیا است. حجم ریزش های کشور فقط 9/37درصد از کل ریزش های جوی خشکی های کره و 29/1درصد حجم بارش های قاره آسیا است. متوسط سالانه تبخیر واقع در ایران حدود 70 تا71درصد بارندگی سالانه برآورد شده که فقط قاره افریقا با 79درصد و استرالیا با 80درصد تبخیر در شرایط نامساعد نزولی هم نسبت با ایران هستند.مدیریت مصرف و حفظ همین منابع برای آیندگان اهمیت بسیاری دارد. در حالی که هر سال قوانین و مقرراتی برای حفظ و بهره برداری از آب در کشور تدوین می شود، هنوز به نتایج مثبتی نرسیده ایم. 

بهرامی سامانی درباره ضرورت آگاهی رسانی به خانواده ها برای حفظ و مصرف بهینه اظهار کرد: «درحال حاضر افزایش آگاهی خانواده ها از خطر کمبود آب در آینده در اولویت قرار دارد. سازمان های مرتبط مانند حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با تبلیغات گسترده با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی اهمیت آب و تغییر شیوه مصرف با روش های ساده می توانند نخستین گام از یک مسیر طولانی را بردارند و بعد از آن با شیوه های مدیریتی برای حفاظت از منابع آبی برنامه ریزی کنند.» 

او افزود: «با توجه به گرم شدن هوا یکی از نکات با اهمیت، استفاده از آب های خاکستری مانند آب های مصرفی برای شست وشو است. این آب ها را می توان با فناوری مدرن و ارزان در خانه برای آبیاری باغچه و گیاهان دوباره استفاده کرد. در این روش سیستم فاضلاب حمام و آشپزخانه و سرویس های بهداشتی جدا و وارد مخزنی می شود، از فیلترهایی عبور می کند و از آن به ویژه در آبیاری باغچه و مصارف دیگر استفاده می شود.»

آب برای زندگی ضروری است و منبع کلیدی برای سلامتی انسان ها است.حدود 1/2 میلیارد انسان در جهان به آب آشامیدنی قابل اطمینان دسترسی ندارند. اجلاس جهانی توسعه پایدار در سال2002میلادی اجرایی کردن اهداف و برنامه ریزی های کنفرانس ریو را در دستور کار قرار داد و 5 محور آب، انرژی، سلامت، کشاورزی و تنوع زیستی را به منزله اصل برگزید.

سال 2003 میلادی با نام «سال جهانی آب های شیرین» بیانگر اهمیت آب به ویژه آب های شیرین در حیات بشر و سایر جانداران و استفاده بهینه و پایدار از این منابع است.ما در ایران با توجه به داشتن مرزهای آبی در شمال و جنوب از منابع باارزشی برخورداریم. 

ایران دارای 6حوضه آبریز اصلی و 31حوضه آبریز فرعی است و متوسط دامنه تغییرات بارندگی در نقاط مختلف ایران بین 2000 میلی متر در حوالی تالش تا کمتر از 51میلی متر در دشت کویر است. حدود 72درصد بارندگی سالانه کشور به میزان 296 میلیارد مترمکعب به صورت تبخیر از دسترس خارج می شود. میانگین میزان آب ورودی به کشور از طریق رودخانه های مرزی سالانه حدود 8 میلیارد مترمکعب است و میزان جریان سطحی ناشی از تخلیه چشمه ها سالانه حدود7/10 میلیارد مترمکعب برآورد شده و کل جریان های سطحی رودخانه های کشور حدود 7/99 میلیارد مترمکعب در سال و جمع تغذیه سفره های آب زیرزمینی حدود 51 میلیارد مترمکعب در سال است. از کل جریان حاصل از باران موثر حدود 36 میلیارد مترمکعب در دشت ها نفوذ کرده و 81 میلیارد مترمکعب به صورت جریان سطحی به رودخانه ها جریان می یابد. برای مصرف بهینه آب در کشور می توان از کشورهای موفق در این بخش الگوبرداری کرد. 

بهرامی سامانی، کارشناس محیط زیست به یکی از کشورهای موفق در این زمینه اشاره کرد و گفت: «آلمان یکی از موفق ترین کشورها است که در بسیاری از شهرهای آن آب تصفیه شده را از آب شست وشو جدا کرده اند. کشور ما نیز با توجه به بحرانی که چند سال است منابع آبی را تهدید می کند باید با تغییر الگوی مصرف به سوی استفاده درست از آب با جداسازی آب آشامیدنی و شست وشو پیش برود.» 

او افزود: «متاسفانه بسیاری از مردم و حتی مسئولان بحران آب را جدی نگرفتند. این در حالی است که منابع آبی روز به روز کاهش پیدا می کند و خشکسالی ایران را فرامی گیرد. آن زمان است که دیگر برنامه ریزی و مدیریت اثری ندارد. مدیران و مسئولان نسبت به سال های قبل حساس تر شده اند اما کافی نیست و باید با پیگیری بیشتر در این حوزه عمل کنند.» بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش هزینه های مصرف آب می تواند به کاهش مصرف کمک کند. 

بهرامی در این باره افزود: «جرایم بازدارنده مانند بالا بردن هزینه آب در قبوض شاید بتواند کمکی به کاهش مصرف آب کند مانند جریمه ای که برای نبستن کمربند در اتومبیل ها مقرر شد و بعد از آن بستن کمربند رایج شد

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×