menu

ثبت آگهی رایگان

اشتغال در دولت بعد با گردشگری جواب می دهد

اشتغال-در-دولت-بعد-با-گردشگری-جواب-می-دهد

تحلیلگر بازار کار معتقد است: اولین اقدام دولت دوازدهم اصلاح نظام بانکی و پولی است و تنها بخشی که می تواند از طریق آن اشتغال گسترده ایجاد کند گردشگری است.

تحلیلگر بازار کار معتقد است: اولین اقدام دولت دوازدهم اصلاح نظام بانکی و پولی است و تنها بخشی که می تواند از طریق آن اشتغال گسترده ایجاد کند گردشگری است. حمید حاج اسماعیلی با ارزیابی مباحث اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی، اظهار کرد: برخی از انتقاداتی که در این مناظره به دولت وارد می شد کلیاتش درست بود چون بخشی از این ضعفها همین حالا در اقتصاد کشور وجود دارد مثل اصلاح نظام بانکی که خود دولت هم قبول دارد و کار سخت و دشواری است.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات کشور این است که هر جا پول است نفوذ و تاثیرگذاری خود را در بازار انجام می دهد. بانکها محل انباشت پول از گذشته بوده و بانکدارها هم رقیب بازار بودند بنابر این حتما نیاز است یک اصلاح جدی در حوزه نظام بانکی انجام شود و این ضرورت اجتناب ناپذیر است.
حاج اسماعیلی افزود: هم منتقدان درست می گویند که سیاستهای پولی و بانکی باید اصلاح شود و هم دولت خود اعتراف می کند که در این زمینه توفیق نداشته و باید اصلاح نظام های پولی و بانکی در کشور صورت گیرد. طبعا موتور محرک اشتغال در کشور نظام بانکی و سیاستهای پولی است و اگر اصلاح نشود با مانع جدی برای توسعه اشتغال در کشور مواجه می شویم.
این کارشناس بازار کار با بیان اینکه بدون راهکار نمی توانیم بازار کار را توسعه بدهیم، افزود: روندی که هم اکنون دولت دنبال می کند درست است ولی کند است و باید این روند را تقویت و تشدید کند. حاج اسماعیلی از گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل برای دانشجویان و کارجویان نام برد و گفت: معتقدم برخلاف نامزدهای اصلی آقای هاشمی طبا تنها کسی بود که در این مناظره روی گردشگری تاکید داشت و باید روی گردشگری کار کنیم چون هم استعدادهای کشور در این بخش خوب است و سرعت ایجاد اشتغال در این بخش زیاد است و هم ظرفیت سازی گردشگری در حوزه خدمات بسیار بالا است.
کارشناس بازار کار ادامه داد: در کنار این امر باید به اعزام نیروی کار به خارج توجه کنیم ولی متاسفانه نامزدها در مورد این مساله صحبت نکردند در صورتی که یکی از آثار مثبتی که برجام برای کشور داشته تعامل با کشورهای دنیا بوده است بنابر این تا زمانی که نرخ بیکاری را کاهش نداده و بازار کار را توسعه ندادیم باید برنامه اعزام نیروی کار به خارج را حتما مدنظر قرار بدهیم که ضمن کاهش نرخ بیکاری، برای کشور ارز آوری به دنبال دارد.
این کارشناس بازار کار درباره موضوع توسعه صنایع در مناظرات گفت: باید بدانیم بخش زیادی از صنایع ما در حال حاضر فرسوده شده است اینکه برخی فکر می کنند به سرعت می توانیم صنایع را توسعه بدهیم نیست؛ بسیاری از صنایع بالادستی در اختیار دولت است و واگذار نشده است لذا کسانی که درصدد ایجاد شغل هستند باید روی بنگاههای کوچک و متوسط متمرکز شوند و توسعه تعاونی ها و مشارکت مردم را به کار بگیرند اما هیچکدام از نامزدها در این باره صحبت نکردند و یک ضعف جدی بود که پاسخ ندادند چطور می خواهند بنگاههای کوچک را توسعه بدهند و مشارکت مردم را به کار بگیرند.
تحلیلگر بازار کار در عین حال عدم توجه به سهم بخش تعاون و فقدان برنامه مشخص در خصوص توسعه تعاونی ها را از دیگر اشکالات وارده به مناظره نام برد و گفت: در برنامه ششم دولت مکلف شده سهم تعاونی ها را تا 25 درصد بالا ببرد که باید راهکارهایش را مورد آسیب شناسی و بازنگری قرار بدهیم. به علاوه واگذاریها در قالب اصل 44 در این سالها درست صورت نگرفت چون بخشی از واگذاری ها، شرکتهای زیان ده بودند یا به افراد خصوصی واگذار شدند از طرفی تعاونی ها در اولویت واگذاری نبودند که دولت دوازدهم باید این ضعف جدی را برطرف کند. وی گفت: دولت بعد اگر دنبال توسعه خصوصی سازی است باید حتما تعاونی ها را در ایجاد بنگاههای کوچک به بازی بگیرد چون در این حالت است که مشارکت مردم زیاد می شود و تعاونی ها بیشتر از گذشته توسعه می یابند.
به اعتقاد این کارشناس بازار کار بخش زیادی از جوانان بیکار و فارغ التحصیلان و کارآفرینان می توانند با سرمایه های خرد وارد تعاونی ها شوند و با در اختیار گرفتن کمکهای دولت، مشاوره های فنی و تسهیلات بانکی سریعتر وارد بازار کار شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×