menu

ثبت آگهی رایگان

نگهداری حیوانات در آپارتمان از منظر قانون چه حکمی دارد

نگهداری-حیوانات-در-آپارتمان-از-منظر-قانون-چه-حکمی-دارد

بر اساس تبصره ماده سه آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347 ، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است

با توجه به اینکه در سال های اخیر نگهداری حیوانات در آپارتمان ها رشد چشمگیری یافته و مشکلات و مسائل مربوطه نیز رشد یافته است، پیام ساختمان به منظور آگاهی شهروندان نسبت به حقوق خود در آپارتمان ها ،گفتگویی با عباس بشیری وکیل پایه یک دادگستری، مشاور ارشد حقوقی، استاد دانشگاه و نگارنده بیش از 20 جلد کتاب در زمینه حقوقی (5 جلد با محوریت آپارتمان نشینی ) با موضوع قوانین نگهداری حیوانات در آپارتمان ها انجام داده، که در ادامه می خوانیم:

نگهداری حیوانات در آپارتمان از منظر قانون چه حکمی دارد؟

بر اساس تبصره ماده سه آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347 ، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است، طبق قانون قسمت های مشترک ساختمان شامل پشت بام، راه پله ها، راهروها، حیاط، پارکینگ است که کسی حق نگهداری هیچ گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را در این قسمت ها ندارد و نگه دارنده حیوان در این قسمت ها مجرم بوده و می توان علیه وی شکایت کرد.

نگهداری حیوانات در قسمت های اختصاصی ساختمان چگونه است ؟

نگهداری حیوانات در قسمت های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه ها ایجاد مزاحمت ننماید. در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده 690 مجرم می باشد و سایر همسایه ها می توانند از او شکایت کنند.

درصورتی که بین ساکنان مجتمع اختلافی در مورد نگهداری حیوانات در آپارتمان به وجود بیاید راه حل چیست؟

درصورتی که بین ساکنان مجتمع اختلاف باشد بهترین راه حل رجوع به قوانین موجود در اساسنامه هیئت مدیره مجتمع است و راه حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان است. به این شکل که اگر شخص مرغ یا پرنده ای داشته باشد که باعث ایجاد بیماری نیوکاسل شود و یا سگی داشته باشد که گاه وبیگاه پارس می کند و موجبات آزار همسایه های دیگر را فراهم می کند اول مدیر به وی تذکر می دهد و اگر تذکر مدیر و اخطارها اثرگذار نبود ، طرح شکایت به مراجع قضایی راه حلی است که سودمند خواهد بود.

مراحل طرح شکایت چگونه است؟

ازنظر قانون، شخصی که حیوانی در خانه خود نگه می دارد که بهداشت عمومی ساختمان را تحت الشعاع قرار داده است و یا شخصی که حیوانی در آپارتمان نگهداری می کند که موجب آزار همسایه ها می شود، در هر دو صورت مراحل پیگیری به یک شکل است و طی دو هفته نتیجه حاصل می شود.

مراحل پیگیری و شکایت به این شکل است که ابتدا یک شکایت تنظیم و آن را در دادسرا مطرح می کند و دادسرا این شکایت نامه را به کلانتری ارجاع می دهد، کلانتری پس از تحقیقات و بررسی صحت موضوع ، ابتدا شخص نگه دارنده حیوان را دعوت می کند و اگر فرد از حضور امتناع نمود، توسط کلانتری شخص نگه دارنده حیوان جلب می شود و همراه با پرونده به دادسرا فرستاده می شود. دادسرا طبق شکایتی که از وی شده برای شخص حکم صادر می کنند که حکم صادره گاهی یک سال زندان است.

با صاحب حیوان بیمار و پرسروصدا چگونه برخورد می شود؟

قاضی می تواند درصورتی که در مرتبه اول این جرم صورت گرفته باشد جرم را تبدیل نماید یعنی زندان را تبدیل به جریمه نقدی نماید که بین یک 500 هزار تومان و یک میلیون تومان مبلغ جریمه را شامل می شود. البته قاضی طبق ماده 22 قانون مجازات می تواند طبق اختیاراتی که قانون گذار به وی داده است در حکم تخفیف دهد و هم می تواند حکم را تبدیل نماید اما تبدیل و تخفیف تنها در مرتبه اول امکان پذیر است، در صورت تکرار جرم حکم به همان شکل اصلی جاری می شود.

تکلیف حیوان بیمار و پرسروصدا چیست؟

مراجع قانونی حیوان را توقیف می کنند و اگر حیوان وحشی باشد که آن را به محل زندگی خود بازمی گردانند و اگر سگ باشد معمولاً به دلیل مشکلاتی که ایجاد می کند و بیماری هایی که دارد معدوم می کند و اگر از حیوانات اهلی مانند مرغ، کبوتر باشد به باغ و یا مکانی که برای حیوانات اهلی ساخته شده است، می فرستند.

توصیه شما به شهروندان چیست؟

آنچه در قانون آپارتمان ها وجود دارد اول زندگی سالم و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر است، این روزها تعداد مراجعینی که به دلیل مشکلات مربوط به نگهداری حیوانات در آپارتمان ها در طرح شکایت از ما کمک می خواهند، بیشتر شده است . با توجه به خطرناک بودن و عدم اطلاع شهروندان از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام، ممکن است بچه ها به دلیل تماسی که با حیوانات دارند به بیماری های سختی دچار شوند، نگهداری حیوانات در آپارتمان ها بحث بسیار مهمی است و شخصی که می خواهد حیوانی را در آپارتمان نگهدارد باید این موضوعات را در نظر داشته باشد و بعد اقدام به نگهداری حیوان در منزل کند، .شاید بازدید از پارک پرندگان و باغ وحش ها در شهرهای امروز برای افرادی که حیوانات را دوست دارند، گزینه خوبی باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

دیدگاه خوانندگان :

ممنون از سایت خوبتان و اطلاعاتی که دراختیار ما گذاشتید.

یکی از همسایگا ن ما کاسکو نگه میداره وکاسکو جزو حیوانات وحشی محسوب میشود وجیغ بدی دارد ودر طی روز جیغ میزند ..چند بار هم تذکر دادیم به صاحبش ولی صاحبش با پرویی گفته به شما ربطی نداره من دوست دارم نگهش می دارم بعدش هم گفته اگه شکایت کنید منم بهتون اسب میزنم به نظرتون چیکار باید بکنم ...فرد مورد نظر یک خانمی هستن که اولا بیماری افسردگی دارند وثانیا ادم تنهایی هستند .


×