menu

ثبت آگهی رایگان

نظم عمومی آپارتمان ها در قانون تملک آپارتمان ها

نظم-عمومی-آپارتمان-ها-در-قانون-تملک-آپارتمان-ها

هر پدیده نوظهوری که در جامعه بشری بروز می کند همراه با خود هنجارها و باید و نبایدهایی را وارد عرصه اجتماع می کند که عرف و قانون در منظم نمودن و اجرایی کردن هنجارها و جلوگیری از ناهنجاری ها نقش مهمی ایفا می کند.

پدیده آپارتمان نشینی که در قرن حاضر به عنوان بهترین راه برون رفت از معضل کمبود فضا در جوامع شهری مورداستفاده قرار گرفت، نیز باعث شد تا یک سری بایدها و نبایدها برای این نوع زندگی گروهی وضع شود که بعضی از آنها ریشه در عرف جوامع مختلف داشته و بعضاً نیز به صورت قانونی مدون درآمده است.

در ایران، اصلی¬ ترین قانون مصوب جهت رعایت نظم در مجتمع¬های آپارتمانی «قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن با اصلاحیه های بعدی مصوب 8/2/1347» است و 5 فصل اصلی به ترتیب: مجمع عمومی، مدیر ساختمان، شارژ و هزینه های مشترک ، سرایداری ، نظم عمومی ساختمان را شامل می شود.

سرفصل های مربوط به نظم عمومی ساختمان را به شکل کامل به شرح زیر است

فصل پنجم: نظم عمومی ساختمان

ماده 47- قرار دادن اشیای اضافی، گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر ، نگاهداری حیوانات در قسمت های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و همچنین نگهداری سگ، گربه، مرغ و خروس در تمامی قسمت های ساختمان (حتی در آپارتمان) ممنوع است.

ماده 48- گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی در پشت درِ آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است.

ماده 49- تغییر شکل و رنگ درِ آپارتمان به¬گونه¬ای که باعث ناهماهنگی واحدها شود، ممنوع است.

ماده 50- ساختمان صرفاً محل مسکونی بوده و هرگونه استفاده اداری و تجاری از آپارتمان ها ممنوع است.

ماده 51- قرار دادن کیسه زباله و سطل آشغال پشت درِ آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.

ماده 52- هر یک از واحدهای ساختمان فقط و فقط دارای یک پارکینگ بوده ( و بالتبع مجاز به پارک تنها و تنها یک خودرو بوده) که محل آن در صورت مجلس تفکیکی ساختمان مشخص شده و در ساختمان نیز با نصب پلاک معیّن گردیده است. پارک خودرو در غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و همچنین پارک خودرو در محل های مشاع درون پارکینگ (که به منظور راحتی تردّد و دور گرفتن خودروها در نظر گرفته شده است) ممنوع است.

ماده53- هر یک از واحدهای ساختمان فقط و فقط یک واحد انباری داشته که محل آن در صورت مجلس تفکیکی ساختمان مشخص شده و در زیرزمین ساختمان نیز با نصب پلاک معین گردیده است. قرار دادن اشیاء در غیر از انباری اختصاصی هر واحد و همچنین در پارکینگ و مشاعات عمومی ممنوع است.

ماده 54- انباری مشخص شده در صورت¬مجلس تفکیکی ساختمان با شماره 9 به عنوان محل مشاع متعلق به همه ساختمان بوده و مختص استفاده ورزشی و یا استفاده به طریقی که مجمع عمومی معین می¬نماید می¬باشد. ترتیب استفاده از این محل تابع مصوبات مجمع خواهد بود.

ماده 55- انباری واقع در زیر پله و زیرزمین محل قرار دادن وسایل سرایدار بوده و فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت¬بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود.

ماده 56- اسباب¬کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله¬های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع بوده و سرایدار مکلّف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.

ماده 57- استفاده اختصاصی از برق عمومی به هر منظور، میزان و مدّتی ممنوع بوده و سرایدار مکلّف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.

ماده 58- در صورت تعمیرات ساختمانی و بنّایی لازم است هماهنگی لازم با سرایدار جهت نظافت فوق¬العاده ساختمان انجام شود. بدیهی است جبران زحمات اضافی سرایدار در این خصوص بر عهده واحد مذکور خواهد بود.

ماده 59- در میهمانی های شب های غیر تعطیل بعد از ساعت 22 و در شب های تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از جهت صدای میهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.

ماده 60- استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفاً با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکان¬پذیر خواهد بود. در این صورت جهت جبران هزینه¬های تحمیلی به ساختمان لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد.

تبصره 8-برگزاری مجمع عمومی ساختمان در محل پارکینگ از ماده فوق مستثنی است.

ماده 61- قرار دادن اشیاء و آسیب رساندن به پوشش عایق کف پشت¬بام (ایزوگام) ممنوع است و در صورت این اتّفاق جبران هزینه¬های تعمیرات بر عهده واحد آسیب زننده است.

ماده 62- زمان باز نمودن و بستن شیرهای رادیاتور در شوفاژخانه به ترتیب 20 مهر هرسال و 20 فروردین ماه می¬باشد. تغییر این زمان بر اساس درجه حرارت هوا بر عهده مدیر است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×