هرهفته شنبه ها - سال سیزدهم

پرتیراژترین نشریه صنعت ساختمان

هفته نامه پیام ساختمان > ساختمان > معماری و دکوراسیون 1393/07/26

نور باید احساس ایمنی بدهد

اولین کنفرانس نور، رنگ و صدا در هنر معماری و شهرسازی در مرکز سالن همایش‌های رایزن برگزار شد.در این همایش معماران و صاحب‌نظران عرصه شهرسازی به بحث وتبادل نظر در عرصه نور رنگ و معماری پرداختند .


نور باید احساس ایمنی بدهد

اولین کنفرانس نور، رنگ و صدا در هنر معماری و شهرسازی در مرکز سالن همایش‌های رایزن برگزار شد.در این همایش معماران و صاحب‌نظران عرصه شهرسازی به بحث وتبادل نظر در عرصه نور رنگ و معماری پرداختند . تعریف آلودگی نوری دکتر افشین دانه‌کار، اولین سخنران این همایش درباره ساختار نورگفت :کیفیت و کمیت پرتوها حس انسانی را از نور تشکیل می‌دهد که ممکن است خیرگی یا حس خوشایندی داشته باشد. وی افزود: منبع اصلی نور برای بشر خورشید است اما چون همیشه نور در اختیار بشر نیست مجبور است دست به تولید و اختراع نور مصنوعی بزند. این استاد دانشگاه درباره هنر نورپردازی گفت:نورپردازی هنری است که بر اساس تراکنش و ترکیب انواع نورها با زوایای مختلف و شدت‌های مختلف آرایش پیدا می‌کند .سازه‌ها در شب زیبایی پیدا می‌کنند و امنیت و ایمنی فراهم می‌شود و می‌توان از طریق آن امور اقتصادی ازجمله بازرگانی و تبلیغ را پایه‌گذاری کرد. دانه‌کار گفت:کیفیت نور در کشورهای مختلف به اشکال مختلف دیده می‌شود .در حال حاضر علاوه بر خدماتی که از نور می‌گیریم با مشکلانی در حوزه استفاده از نور شدید و نامناسب و زوایای مناسب نیز مواجه می‌شویم. برخی مسائل مربوط به حوزه‌ای است که جدیداً در محیط‌زیست به آلودگی نوری معروف است . دانه‌کار به تعریف آلودگی نوری پرداخت و گفت:هرگونه تغییر در محیط‌زیست از طریق انتشار صوت، گاز یا پرتو و مواد مایع یا جامد که بتواند ایجاد آشفتگی نموده و فرایندهای محیطی را مختل و برای انسان دشواری و مشکل ایجاد کند ، به‌عنوان آلودگی شناخته می‌شود .همچنین نوری که ایجاد مزاحمت نموده و در فرایندهای طبیعی اختلال ایجاد کند و عملکردهای طبیعی کره زمین را از حالت طبیعی خارج نماید،در گروه نور آلوده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد:هر چند آلودگی نوری در ابتدا برای مسائل نجومی و رصد مورد استفاده قرار گرفت،اما علاوه بر اینکه نور مزاحم برای این حرفه ایجاد مشکل می‌کند برای انسان هم مشکل‌ساز است و موجب خواب‌زدگی انسان خواهد شد .اختلالات عصبی و سرطان سینه و اختلالات هورمونی ازجمله اثرات نور مزاحم است. دانه‌کار با تأکید بر اینکه نور تأثیر فیزیولوژیک بر انسان و جانوران و نیز بر فتوسنتز گیاهان دارد ، بیان کرد: نور در زندگی تمام موجودات زنده نقش دارد و موقعی که از یک حد فراتر برود موجب تغییراتی خواهد شد که همیشه مثبت نیست. وی خاطرنشان کرد: نور طبیعی هیچ‌گاه مزاحم نیست اما نور مصنوعی می‌تواند مزاحم باشد. مجاز به استفاده از هر نوری نیستیم دانه‌کار با اشاره به اینکه روشنایی‌ها سکونت‌گاه‌های شهر و روستا ، کارخانه‌ها و صنایع ، مسیرهای دسترسی ، پایانه‌ها و گردشگاه‌ها در زندگی انسان‌ها ضروری است،گفت:هدف ما از آوردن نور به شب برای تسهیل فرایندهای انسانی و ایجاد امنیت برای زیباسازی و همچنین به‌منظور تبلیغات است. وی ادامه داد: :شدت نور موردنیاز برای هر فعالیتی به لوکس مشخص است و اگر از آن حد بیشتر شود آلودگی حساب می‌شود . توان نوری موردنیاز هم وات است که اگر از آن بیشتر باشد آلودگی است. این استاد دانشگاه تأکید کرد:ما مجاز نیستیم از هر رنگی برای نورپردازی استفاده کنیم.نورهای بنفش ایجاد رعب و وحشت می‌کنند ولی متأسفانه زیر پل‌ها با نور بنفش تزیین‌شده و در پارک‌ها نیز از نور بنفش استفاده‌شده است.ارتفاع منبع نور تا هدفی که قرار است روشن شود ضوابط خاصی دارد و اگر مسیر انتشار نور و تداوم نوردهی و چگونگی نوردهی و ابزار مناسب آن موردتوجه قرار نگیرند دچار آلودگی نوری می‌شویم. دانه‌کار با اشاره به اینکه در کلان‌شهرها با آلودگی نوری مواجه هستیم ،گفت:در شهرها با روشن‌سازی غیرمجاز مواجه هستیم یعنی نور را به‌جایی که نیاز نیست و نامناسب است می‌افکنیم. مثلاً قرار است کوچه روشن شود اما نور به پنجره ساختمان‌های افراد می‌تابد یا روشن‌سازی بیش‌ازحد در فروشگاه‌ها مشاهده می‌شود . به‌جای نور بیشتر از نور دقیق‌تر استفاده شود دانه‌کار با بیان اینکه کارایی، جهت و شدت روشنایی بسیار مهم است، اظهار داشت:ما باید ببینیم که روشنایی در شهر چه کارکردهایی دارد.در حال حاضر با آلودگی‌های ناشی از آن مواجهیم ، درحالی‌که نور و روشنایی باید احساس ایمنی بدهد و آن‌هم میزان مشخصی دارد. وی تأکید کرد: در شهر برای زیباسازی و آسایش بصری به نور احتیاج داریم و به‌جای اینکه از نور بیشتر استفاده کنیم باید از نور دقیق‌تر استفاده شود تا جهت پردازش نور زاویه و شدت نور به ما کمک کند که از این کارکرد استفاده کنیم. آسمان خود را ثبت کنیم این استاد دانشگاه با بیان اینکه با مدیریت ارتفاع نور می‌توانیم هم در جهت و شدت انرژی صرفه‌جویی و هم از نوری که می‌تواند اختلال ایجاد کند در محیط‌زیست جلوگیری کنیم گفت:می‌توان با نورپردازی مناسب از اثرات مضر بر گیاهان، جانوران و انسان جلوگیری کرد .اثر بر آسمان شب نیز مهم است.برخی کشورها آسمان زیبایشان را می‌خواهند ثبت کنند.یونسکو میراث طبیعی را ثبت جهانی می‌کند .یکی از کشورهای آمریکای لاتین در نظر دارد آسمانش را ثبت کند .مگر ما فرصت آسمان زیبا را نداریم؟ با نور اضافی زیبایی را از آسمان می‌گیریم.امروزه در محافل محیط زیستی شعاری سر زبان‌ها افتاده است.تنها یک زمین تنها یک آسمان.آسمان هم جزو آثار طبیعی ماست. عرفان نور اردشیر سیروس ، عضو انجمن مفاخر معماری ایران معمار صاحب‌نظر بعدی بود که به سخنرانی پرداخت.وی در رابطه با نور طبیعی صحبت و بیان کرد: عرفان نور هوایی است که استنشاق می‌کنیم.تابش نور رحمتی ابدی و ازلی است مانند معابد که الهی هستند و از آسمان عرفان به زمین آمده‌اند. ما امانت‌دار نور این میراث الهی هستیم که باید به نسل‌های بعدی نیز تحویل دهیم.نور در معماری همان‌گونه جایگاه دارد که در طبیعت.در روستای زابل، منزل آقازاده و ابرکوه نور به‌گونه‌ای معماری را شکل داده که نمی‌توان گفت معمار آنجا را معماری کرده یا نور. سیروس در بخش دیگری از سخنانش به گفته آرتور پوپ ایران‌شناس معروف استناد کرد و گفت:برخلاف نظر وی که گفته بود ایرانیان از فضای خالی وحشت دارند و هر فضای خالی را با نقشی تزیین کرده‌اند،به نظر من ایرانیان عاشق فضای تاریک وتهی هستند چون تاریکی است که فضای روحانی و نور را جلوه‌گر می‌سازد.فضا بدون نور سرچشمه‌ای ندارد نور سرچشمه هستی است و هرگز نمی‌خشکد .آب‌وهوا و نور در عالم وجود حیات می‌بخشند و در تعادل و توازن هستند . پس از سخنرانی ها میزگردی با حضور معمارانی ازجمله دکتر فاطمه کاتب ، رضا منصوری و مهندس حنیفی رئیس انجمن نورپردازی برگزار شد و کارشناسان در رابطه با نور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند .

انتهای خبر/پ
گزیده اخبار روزانه