menu

ثبت آگهی رایگان

لولای درب و پنجره

لولای-درب-و-پنجره

لولاهای در و پنجره از ملزوماتی است که در انواع چوبی، آهنی و کابینتی تولید می شوند. لولاها بر مبنای چارچوب در و پنجره ساخته می شوند و کارایی، نوع جنس و آبکاری آنها با هم متفاوت است. همچنین، لولاها بر اساس نوع انتخاب و سلیقه مصرف کننده و به پیشنهاد نجار یا آهنگر ساختمان تهیه می شوند.

در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان کالای برتر در این شماره از نشریه به بررسی بازار لولای درب و پنجره پرداخته ایم، با این توضیح که مطالب عنوان شده اظهارات مصاحبه شوندگان است و پیام ساختمان از نظرات موافق و مخالف برای چاپ در نشریه استقبال می کند.

ساخت در و پنجره در ایران مطابق استاندارد دنیا نیست

پیمان ناظمی یکی از فروشندگان یراق آلات به خبرنگار ما گفت: ازآنجاکه درهای ساختمانی در سه نوع چوبی، آهنی و کابینت تولید می شوند پس به تبع نوع جنس آنها، لولای آنها نیز متفاوت خواهد بود. وی لولاهای چوبی را پرکاربردترین لولاها معرفی کرد و افزود: این نوع لولاها به دو نوع تخت و قابلمه ای تقسیم شده و برمبنای چارچوبی که ساخته می شود لولا نیز متفاوت خواهد بود.

معمولاً چارچوب های ایران از قدیم طوری ساخته می شدند که لولاهای قابلمه ای بیشتر مورد مصرف قرار می گیرند. این در حالی است که در اروپا، ژاپن و چین بیشتر از لولاهای تخت استفاده می شود. ازآنجاکه چارچوب های ایران بیشتر قابلمه ای است فروش بیشتری هم به خود اختصاص داده اند. ناظمی در خصوص تفاوت لولاهای تخت و قابلمه ای گفت: لولاهای تخت هنگام نصب نیازمند دقت بیشتری هستند اما لولاهای قابلمه ای معمولاً ایرادهای کار نجار را می پوشاند، بنابراین نجارها از قدیم برای راحتی کار بیشتر از لولاهای قابلمه ای استفاده می کردند

وی قیمت لولاها را بسته به نوع جنس، آبکاری و سایز درها متفاوت اعلام کرد و ادامه داد: قیمت ها چندان متفاوت نیستند اما بسته به ایرانی ، چینی و ایتالیایی بودنشان شاید با کمی تفاوت قیمت وارد بازار شوند. همچنین قیمت لولای درهای کوچک و بزرگ، نوع آبکاری و جنس آنها با هم متفاوت است. ناظمی خاطرنشان کرد: نسل جدید و تقویت شده لولاها بیشتر برای درهای بزرگ چوبی که اخیراً از ترک وارد می شوند و از کیفیت مناسبی هم برخوردار هستند و همچنین درهای ضد سرقت مورداستفاده قرار می گیرند.

اما ورود نسل پنجره های UPVC با قابلیت های فراوان اعم از عایق بندی قوی و عدم نفوذ آب، عایق صوتی تا 70درصد با استفاده از شیشه های دوجداره، غیرقابل اشتعال و بدون تغییر شکل در محدوده دمایی 80+ تا 40- درجه سانتی گراد، مقاوم در برابر عوامل خورندگی (اسیدها و بازها) و مواد شیمیایی، بدون لرزش و صدا معادلات بازار یراق آلات را تغییر داده است.

پنجره های مدل لولایی همچنان پرطرفدار

یکی از فروشندگان یراق آلات بازار تهران در توضیح لولاها، پنجره ها را به دودسته لولایی و کشویی تقسیم کرد و به خبرنگار ما گفت: پنجره لولایی، این قابلیت را دارد که هم از بالا و هم از بغل باز شود. ضمن اینکه این پنجره ها از دو لاستیک درزگیر استفاده می کنند تا هنگام بسته شدن به طور کامل بسته شود و در عین زیبایی از استحکام کافی نیز برخورداراست .اما پنجره کشویی، فقط از بغل و در ریل خود باز می شود به همین دلیل بااینکه لاستیک درزگیر و پرزگیر دارد, درزهای آن کمی باز می ماند. این در حالی است که پهنای پروفیل آن از مدل لولایی تقریباً دو برابر بیشتر است که باعث می شود نمای زمخت تری نسبت به لولایی داشته باشد.

بهنامی افزود: با اینکه به کارگیری و نصب پنجره های مدل کشویی سود بیشتری برای ما دارد, اما پیشنهاد می شود مصرف کننده مدل لولایی را انتخاب کند، زیرا پنجره کشویی به دلیل استفاده از پروفیل پهن تر و به مراتب گران تر حدود 80 درصد گران تر از پنجره لولایی است . همچنین به دلیل اینکه بازشوی پنجره در ریل خود حرکت می کند و درزها معمولاً بین قسمت ثابت و متحرک کمی باز می ماند، میزان عایق بندی آن 20درصد کمتر است.

آرام بندهای لولایی محبوب مصرف کنندگان امروزی

شهرام که در بازار یراق آلات فعالیت دارد با اشاره به نسل جدید جک های اتوماتیکی یا آرام بندهای لولایی به پیام ساختمان گفت : این محصولات به تازگی وارد بازار لولاهای در و پنجره شده و به خوبی توانسته اند نظر مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. وی افزود: آرام بند در پشت در، یعنی جایی بین دو لولای در نصب شده و هیچ گونه مزاحمتی برای باز و بسته شدن در ایجاد نمی کند. بنابراین چون این محصول پشت در قرار می گیرد کاملاً مخفی و دور از دید و دسترس است به همین دلیل امکان آسیب دیدن آنها بسیار کم است.

این فعال بازار در خصوص مزایای استفاده از آرام بندها اظهار داشت: کم شدن آلودگی صوتی ، امنیت و حفظ حریم خصوصی، جلوگیری از ورود گردوغبار و آلودگی هوا به داخل محیط، شکل کامپکت و مخفی ، نصب آسان و سریع با ابزارهای اولیه، قیمت مقرون به صرفه تر از جک های اتوماتیک سنتی، صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل بسته شدن در بلافاصله پس از باز و بسته شدن، قابلیت نصب بر روی همه انواع درهای چوبی، یو پی وی سی و فلزی تا وزن 160 کیلوگرم و دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش از مزایای این محصول است.

قیمت لولاهای تک حالته (Turn) یک طرف بازشو از کنار از 15000 تا 35000 تومان ، کلنگی یا یراق سرویسی پنجره (Tilt) یک طرف بازشو از بالا از 15000 تا 25000 تومان )، دوحالته (Tilt Turn) دو طرف بازشو از بالا و از کنار از 35000 تا 55000 تومان ، کشویی (S ding) از 25000 تا 45000 تومان قیمت دارند.

قیمت مصرف کننده به علاوه اجرت نصب انواع بازشوها و یراق آلات پنجره UPVC اسپانیولت دار و بازه قیمتی آنها نیز به قرار زیر است: اسپانیولت قسمتی از یراق است که به صورت سرتاسری در کنار لنگه بازشو در یا پنجره قرار می گیرد و هنگام بسته شدن در یا پنجره زبانه های آن با فریم درگیر شده و لنگه را به سمت داخل می کشد و لنگه در را کیپ کرده و مانع نفوذ هوا می شود

اسپانیولت های آلمانی امنیت و قیمت بسیار بالاتری نسبت به اسپانیولت های ترک دارند . لولاهای سرویسی 35 تا 150 هزارتومان، بالکنی 50 تا 200 هزار تومان و دو لنگه بازشو ( مولیون متحرک) 15 تا 50 هزار تومان( کشو کلنگی اهرمی و لولا سنگین) در بازار به فروش می رسند. ممکن است در انواع متفرقه یراق آلات و یا در تیراژهای بسیار پایین یا بسیار بالا قیمت ها کمتر یا بیشتر باشند . قیمت های پایین تر معمولاً برای یراق آلات ترک و چینی و قیمت های بالاتر برای یراق آلات آلمانی است . بازار اصلی کلیه یراق آلات و لولاهای در و پنجره خیابان حسن آباد تهران است که مصرف کننده می تواند کالای خود را از این محل تهیه کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 233

فهرست مطالب شماره 233

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×