اصول عكاسي مـعماري | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

اصول عكاسي مـعماري


گروه معماری و دکوراسیون : زندگی در شهر یعنی تماس روزانه و همیشگی با معماری. از دوران غارنشینی تا برج‌نشینی با مصالح و معماری آغشته‌ایم و نه فقط راحتی و آرامش بلکه زیبائی و هنر را نیز با معماری توام کرده‌ایم. عکس معماری نیز باید هم در خدمت زیبائی و هنر و هم راحتی و آرامش معماری باشد. مواردی از قبیل نور، روشنائی و تاریکی عكس، رنگ نور، شدت نور، زاویه‌ تابش نور و نوع نور در یکایک سوژه‌های عکاسی معماری، سرنوشت آن سوژه معماری را مشخص میکند. هر نوری نمیتواند نظر و خواسته‌ مهندس و طراح را که پله‌گردان با پنجره‌های باریک و عمودی طراحی کرده نشان بدهد. یک شومینه که با چوب و سنگ طبیعی ساخته شده و فضائی بس رمانتیک و شاعرانه بوجود آورده، اگر با لامپ‌های مهتابی فراوان که سقف را پوشانده عکاسی شود، فضای عاشقانه‌ ما را بیشتر به چلوکبابی یا پیتزا فروشی تبدیل خواهد کرد. نورپردازی این فضا با شمع که بسیار جذاب میشود کار آسانی نیست و عکاس باید دانش و تجربهی زیادی در رابطه نور و معماری داخلی داشته باشد. تمام رشته‌های عکاسی مانند پرتره در استودیو با اشیاء و لوازم زندگی در آتلیه‌ عکاسی صنعتی و بسیاری عکسبرداریهای دیگر به نورپردازی و تنوع نور نیازمند میشود، ولی عکاسی معماری چه داخلی و چه خارجی بدون نورپردازی و انتخاب صحیح نور حتماً جذابیت لازم را نخواهد داشت. برای پیگیری این مبحث نقش نور و انواع دوربین های عکاسی معماری به سراغ مسعود زمانیان کارشناس ارشد معماری از دانشگاه bologna ایتالیا رفتیم. پیام ساختمان :در آغاز اهمیت و نقش نور در عكاسی معماری را بیان كنید؟ نور در عكاسی معماری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.اجسام گوناگون موجود در طبیعت دارای سه بُعد طول، عرض و ارتفاع هستند كه مجموع این ابعاد، حجم را به وجود میآورد. اما هنگامی كه اجسام به تصویر در میآیند، خصوصیات سه ‌بُعدی آنها بر روی سطحی دو بُعدی نمایان میشود. درست است كه توقع نداریم ابعاد حجم را در تصویر لمس كنیم، اما به كمك سایه‌روشن‌هایی كه بر روی حجم مورد نظر تشكیل میشود، میتوان احساس حجم و برجستگی را در تصویر ایجاد كرد. حجم‌هایی كه به طور یكنواخت و یكدست روشن ‌شده باشند و یا به طور یكدست در سایه قرار گیرند در تصویر از برجسته‌نمایی مطلوبی برخوردار نیستند. بنابراین، اغلب عكاسان برای عكاسی معماری و منظره، مایل به استفاده از نور مایل صبحگاهی یا هنگام عصر هستند؛ چرا كه این نور كنتراست متعادلی دارد. اما نور نیمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شدید است و سایه‌هایی عمیق ایجاد میكند. در عكاسی معماری ایده‌آل آن است كه نمای اصلی ساختمان و یا قسمتی كه در تصویر مورد توجه اصلی قرار میگیرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سایه نباشد. مثلا بهتر است نماهای رو به مشرق، هنگام صبح كه آفتاب به آنها میتابد و بناهایی كه نمای اصلی آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداری شوند. هنگام عكسبرداری در نور صبحگاهی، برای اینكه بنا در تصویر از برجسته‌نمایی بهتری برخوردار باشد، ترجیح دارد سایه‌هایی كه در سمت چپ ساختمان ایجاد میشود را در تصویر بگنجانید و هنگام عكسبرداری از بنا در غروب بهتر است زاویه عكسبرداری اندكی به سمت راست بنا متمایل باشد تا سایه‌های ایجاد شده نیز در تصویر بیاید. همچنین اغلب بناها هنگام شب زیباترند، به ویژه اگر از آنها عكس رنگی گرفته شود. تداخل و تركیب رنگ‌های حاصل از نورهای مختلف موجود نیز بر جلوه و زیبایی تصویر میافزاید. دقت در نورسنجی، استفاده از سه پایه و سیم دكلانشور از نكات مهم در این شرایط است. با نصب این سیم در محل مخصوص و هنگام فشردن آن به خصوص در استفاده از سرعت‌های كمِ ‌شاتر، دوربین دچار كمترین لرزش شده و از وضوح تصویر كاسته نمیشود.عكاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور، تصویری را میسازد كه فقط كلیاتی از ساختمان دیده میشود. در حالت ضد نور چون منبع نور پُشت بنا و رو به عكاسی است، موضوع كاملاً تیره دیده میشود و حالتی مرموز به خود میگیرد. پیام ساختمان : چه فاکتور هایی را باید در عكسبرداری از جزییات ساختمان در نظر گرفت؟ علاوه بر نمای كلی، جزییات قابل توجه بنا از قبیل: نقش و نگارها، كاشیكاریها و تزیینات روی دیوارها، موضوع‌های خوبی برای عكاسی معماری تلقی میشود. استفاده از نور مایل به ویژه برای عكسبرداری از نقوش برجسته و كنده‌كاری شده و همچنین درهای حجاریشده برای تأكید بر برجستگیها و نقوش آنها ایده‌آل است. پیام ساختمان :آیا دوربین های خاصی برای عکاسی از معماری نیاز است ؟ در این نوع عكاسی باید خطوط و سطوح عمودی بنا در تصویر كاملاً عمودی باشند و چون با دوربین‌های قطع بزرگ به سادگی میتوان پرسپكتیو صحنه را كنترل و اصلاح و خطوط و سطوح را عمودی ثبت كرد، از این دوربین‌ها بیشتر استفاده میشود. البته با دوربین های SLR و لنزهای Perspective Correction نیز میتوان به عكاسی معماری پرداخت. با لنزهای Perspective Correction تا حدودی میتوان پرسپكتیو را كنترل كرد و یا در صورت عدم دسترسی به لنزهای Perspective Correction تلاش شود كه در حد مقدور خطوط عمودی ساختمان دچار اغتشاش نشده و تصویرهایی با كیفیت مطلوب ارائه شود. به عبارتی دیگر از اصول اولیه عكاسی معماری، كج نبودن خط افق در تصویر، عمود بودن كامل ساختمان و خطوط و سطوح عمودی آن در تصویر است، اما در مورد بناهای مدرن كه كیفیت گرافیكی نمای آنها چشمگیرتر است، میتوان از زوایای غیرمتعارف و وجود پرسپكتیو سود جُست و اندكی از اصول اولیه چشم‌پوشی كرد. عكاسانی كه به كیفیت و وضوح كامل تصویر خود میاندیشند، استفاده از سه پایه عكاسی را بسیار جدی تلقی میكنند. از سویی دیگر برای اینكه تصویر از بیشترین وضوح برخوردار باشد، نباید در محیط‌های كم‌نور یا فضاهای داخلی، بدون آنكه دوربین بر روی سه پایه نصب باشد، اقدام به عكاسی كرد. پیام ساختمان :نقش لنز در عکاسی چقدر مهم است؟ لنزهای گوناگون تأثیرات مختلفی در تصویر نهایی به جا میگذارند. برای اینكه ابعاد و شكل جزییات مورد عكسبرداری دچار اغراق یا اغتشاش نشود، بهتر است از لنزهای تله و حتیالمقدور از نمای كاملاً روبرو عكسبرداری انجام شود. لنزهای واید در فواصل نزدیك، ابعاد و تناسب‌های سطوح نزدیك را درشت‌تر كرده و آنها را دچار دگرگونی میكند و سطوح دورتر را كوچكتر نمایان ساخته، فضای گسترده‌تری را به تصویر میكشد. لنزهای تله برای عكسبرداری از فاصلة دور یا عكسبرداری از جزییات بنا با درشت‌نمایی بیشتر مناسبتر است. این لنزها زاویة دید بسته‌تری دارند و فضای كمتری را به تصویر میكشند اما اگر از فاصله‌ای مناسب كه كل بنا در تصویر بگنجد، عكسبرداری انجام شود، خطوط، سطوح و ستون‌های موازی عمودی بنا در تصویر موازی و عمودی دیده میشود. در صورت عدم دسترسی به دوربین‌های قطع بزرگ، لنزهای Perspective Correction روش مفیدی برای اصلاح پرسپكتیو در عكاسی معماری است.

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال