معماري ما پشت پرده ندارد | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

معماري ما پشت پرده ندارد


گروه معماری و دكوراسیون: همه میدانیم كه در گذشته معماری خانه‌ها و بناهای بزرگ و كوچك، براساس ساختار و اصول مشخص و انسان‌محور ساخته میشد. معماران همواره به ظاهر و باطن خانه‌ها با نگاهی انسانی، زیباییشناسانه و كاربردی نگاه میكردند. حفظ امنیت جانی و روانی و دسترسی راحت به همه فضاهای خانه از شاخصه‌های باطن بود و ظاهر هم علاوه بر توجه به زیبایی، كاربرد‌هایی به نفع صاحبخانه داشت. طی چند سال اخیر با گرانی خانه‌ها و تبدیل آنها به آپارتمان‌های كوچك و جمع و جور، اهمیت معماری داخلی دوچندان شده است چراكه لازم است از كمترین فضای ممكن بهترین استفاده را بكنیم تا كوچكی فضا آزاردهنده و عصبیكننده نباشدكه البته هست . به عقیده بسیاری از معماران میتوان فضا‌های كنونی را نیز سازماندهی كرد و به اصل و جوهره معماری ایرانی رسید. با گزارشی پیرامون این موضوع با ما باشید: محمد‌رضا حائری ، معمار و شهر ساز: جامعه متقاضی معماری نیست چرا در معماری معاصر، برخلاف معماری گذشته، سازماندهی آگاهانه فضا رخ نمیدهد؟ معماری از سال 1340 به سمت و جهتی میرود كه ما از آن با عنوان «ساختن بدون معماری» یاد میكنیم. تا سال 1300 چنین چیزی وجود نداشته است‌؛ از 1300 تا 1340 آرام آرام نشو و نما میكند و از 1340 به بعد، ساختن بدون معماری بر تمامی ساخت و سازهای كشور حاكم میشود. اتفاقی كه یك روند اجتماعی است، یعنی، همه میخواهند «بسازند»‌ و دغدغه كسی «معماری» یا همان سازماندهی آگاهانه فضا نیست. در اینجا فقط «رویش هندسی سیمان و سنگ» و «سر هم كردن مصالح» مطرح است زیرا آگاهی اجتماعی رخ نداده و معماری بخشی از همین آگاهی است. از دهه 40 به بعد، درك عمومی آنقدر افت كرده كه دیگر جامعه متقاضی معماری نیست. آیا فرایند و پدیده شهری شدن و تراكم‌های فوق‌العاده شهری مانعی بر سر راه معماری با هویت نیست؟ نه، اصلاً. اینگونه نگاه كردن، جهالت است. مثلاً در چین، در پكن، یك مجتمع هفتصد واحدی آپارتمانی ساخته شده است با جمعیت حدود 3000 نفر، یعنی یك محله مستقل از نظر خرید، فروش، دسترسی، صرفه جو در انرژی با همه امكانات و جالب‌تراینكه كاملاً از اصول معماری باستانی چین(فنگ شویی) استفاده كرده اند. ما هم میتوانیم چنین كاری را در ایران انجام دهیم و این امر با تراكم و كلانشهرها مغایرتی ندارد. ما در این سی سال در مورد هویت، فقط حرف زدیم در حالی كه برای هویت معماری میتوانیم برنامه داشته باشیم، ولی چنین همتی وجود ندارد. دكتر حسن بنیانیان، رئیس پیشین حوزه هنری: معماری باید به گذشته متصل‌باشد در حال حاضر چگونه میتوان معماری اصیل ایرانی اسلامی را در جامعه گسترش داد؟ ما یك فعالیت ساختمان‌سازی داریم كه از یك مركزیت فكری هدایت میشود و تكرارش خیلی زیاد است . این ساختمان‌های مدارس است كه میتواند در بازگرداندن معماری اصیل ایرانی اسلامی، نقش كلیدی بازی كند. البته این بحث شامل دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم میشود اما مدارس، نقش تعیین كننده‌ای از چند زاویه دارند: یكی اینكه دانش‌آموز در مقطع دبستان، راهنمایی، دبیرستان از همه نماد‌ها و پدیده‌های پیرامون او مانند؛ لباس پوشیدن معلم و طرز حرف زدن معلم ، شكل آرایش مبلمان داخل كلاس ، معماری داخل مدارس ، نمای مدارس و سر در مدارس، فوق‌العاده تأثیر‌پذیر است . خیلی از اینها را هم نمیتوان با زبان بیان كرد، دانش‌آموزان وقتی نسبت به یك پدیده احساس خوشی پیدا میكنند، ممكن است در سن 40 سالگی كه میخواهد خانه بسازد ناخودآگاه به معمار سفارش میدهد كه من میخواهم پنجره‌ها این شكلی باشد اگر بپرسید چرا؟ نمیداند چرا؟ نكته بعدی اینكه، وقتی شما در محیطی كه نماد‌های ایرانی اسلامی وجود دارد حضور پیدا میكنید چه معلم چه شاگرد، اگر در مورد الگو‌های رفتاری غربی در آنجا بحث كردید، حس میكنید كه این حرف‌ها مناسب این محیط نیست، چون شما وقتی درحرم امام رضا (ع) یا شبستان مسجد نشستی، نمیتوانی راجع به یك فیلم اروپایی صحبت ‌كنید. فلسفه تعلیم و تربیت میگوید؛ یكی از كاركرد‌های نظام تعلیم و تربیت، انتقال بخش‌های سازنده و مثبت تاریخ یك كشور به نسل بعدی است كه انقطاع نسلی پیش نیاید، حتماً مستلزم این است كه معماری هم اتصال به گذشته داشته‌باشد. غلامحسین معماریان استادانشگاه علم وصنعت تهران: باید با ساختمان های كوتاه خداحافظی كرد آیا میتوانیم بحران به هم ریختگی معماری را پشت‌سر بگذاریم؟ برای پاسخ به این سؤال باید مثالی را بیان كنم ؛ اگربنای تئاتر شهر در پارك دانشجو را كه بنایی است زیبا و مورد استقبال ومیل شهروندان، به عنوان یك اثر معماری قابل قبول بشناسیم، باید این اثر را به بهترین صورت نگهداری واستفاده مفید از آن داشته باشیم. ولی اكنون اگر به این بنا سری بزنید،میبینید در كنار تئاتر شهر مسجدی را میسازند كه اصلاً با بافت معماری بنای تئاتر شهر همخوانی ندارد در صورتی كه میتوانست فضای مقدس مسجد با معماری نزدیك به بنای تئاتر شهر مورد استقبال بیشتر همگان قرار گیرداینگونه مثال ها كه در شهر ما كم نیستند، در نگاه من معمار، یعنی هرج ومرج كه روز به روز بر تعداد آنها اضافه میشود. هرچند مسئولان بارها به حضور معماری ایرانی –اسلامی در بافت شهری تأكید كرده اند ولی با این هرج ومرج به واقع نمیتوان به دوره مطلوب معماری رسید چون این هرج ومرج همچون علف هرزی دامن معماری را گرفته ودر هر نقطه سبز از معماری گذشته نیز جا باز میكند كه نمونه آن را میتوان در شهرهایی با بافت تاریخی، همانند دلیجان كاشان به وضوح دید. از سوی دیگر چون، تراكم بخشی از درآمد شهرداری ها است پس باید با ساختمان های كوتاه خداحافظی كرد وتجربه تلخ سازه‌های بلند را كه امروز در كشورهای توسعه یافته روبه تخریب هستند، یكبار دیگر تكرار كنیم. اگربخواهیم از عالم خاكستری معماری كنونی دور شویم و به راه حلی برای جبران برخی كاستیها بپردازیم باید از كجا شروع كرد؟ در ابتدا داشتن مبانی فكری، لازمه شروع مناسب برای اصلاح است، باید این مبانی از طریق دانشگاه‌ها وانسان های عالم جمع آوری وتوسط ارگانی فرهنگی تبدیل به سیاست وبرنامه شود، حال در این مسیر مسئولین باید بپذیرند؛ افرادی كه زحمت‌كشیده وپژوهش‌های بسیار انجام داده‌اند و در دانشگاه‌های این مرز وبوم در حال خدمت به كشورشان هستند ،بهتر است به جای استفاده از افكار معماری دیگر كشورها از فكر این معماران داخلی استفاده شود. دكتر علی غفاری استاد طراحی شهری دانشگاه شهیدبهشتی: معماری ما شبیه ترافیك‌مان است وضعیت موجود در معماری كشور را چگونه ارزیابی می كنید؟ ما معماری را میسازیم و بعد این معماری است كه مارا میسازد و بر ما تأثیر میگذارد. این یك رابطه دو طرفه است ما باید شناخت مان را عمیق كنیم و به‌جای اینكه فضا بسازیم، مكان ایجاد كنیم، آدم ها به مكان شان علاقه‌مند میشوند و این تأثیر مثبتی بر آنها خواهد داشت .اوج و تكامل معماری در همه جای دنیا سادگی آن است. اصیل‌ترین معماریها ساده‌ترین آنهاست. اكثر معماریهای بومی ما این خاصیت را دارند . البته این نكته را اضافه كنم كه ضمن سادگی بسیار جا افتاده و استوار وفكر شده است . معماری ما شبیه ترافیك‌مان است هركس هرجور دلش خواست رانندگی میكند. كلبه ییلاقی لوكس در سوئیس این كلبه ییلاقی لوكس در سوئیس توسط Paul Bowyer طراحی شده و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب میكند. این هتل كوچك ۵ ستاره چشم انداز تماشایی از روستای Zermat و طبیعت كوهستانی اطراف خود دارد كه سكونت در آن را بسیار لذتبخش و رؤیایی میكند. در طراحی داخلی كلبه ییلاقی Zermat، توجه خاصی به جزئیات شده است. این هتل دارای ۵ اتاق خواب است كه هر كدام از آنها دارای دوش و سرویس حمام مجزا هستند. فضای نشیمن و غذاخوری وسیع و دلباز، سالن ورزش، جكوزی داخلی و بیرونی منحصر به فرد، سونا و فضای آشپزی و غذاخوری بیرونی این كلبه ییلاقی، همگی با طراحی فوق مدرن و مجلل خود، مكانی تماشایی در دل كوه‌های پوشیده از برف سوئیس ایجاد كرده‌اند.

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال