menu

ثبت آگهی رایگان

دانستنی های پکیج

پکیج

پکیج تهویه مطبوع بی نیاز از سیستم موتورخانه مرکزی برای تأمین هوای گرم زمستانی، هوای خنک تابستانی و آب گرم مصرفی در تمام فصول طراحی و ساخته شده و هوای گرم زمستانی و خنک تابستانی را به طور یکنواخت از طریق کانال کولر در داخل ساختمان و از طریق سیستم شوفاژ در داخل حمام توزیع می کند. پکیج تمام امکانات موتورخانه را در سطح کوچک دارا می باشد. در حال حاضر پکیج پرفروشترین محصولی است که در ساختمانها استفاده میشود و بیشتر مردم پکیجهای دیواری خریداری میکنند.

پکیج

پکیج

کالبد شکافی پکیج، پرطرفدارترین سیستم تاسیساتی ساختمان

اگر از شما بپرسند؛ پرطرفدارترین سیستم تأسیساتی ساختمان چیست؟ بدون درنگ پاسخ خواهید داد؛ پکیج! امروزه کمتر خانه ای پیدا می شود که این سیستم تهویه مطبوع مستقل در آنجا نفوذ نکرده باشد.
توصیف قابلیت کارکرد ایمن، مطمئن و آرام، تأمین گرمایش مطبوع از طریق عبور آب گرم از مبدل حرارتی، تأمین هوای خنک مرطوب در تابستان، تأمین آب گرم مصرفی فراوان در تمام فصول، مجهز به سیستم کنترل فشار و دما، قابلیت استفاده از ترموستات محیطی، سهولت در نصب و راه اندازی، سرویس و نگهداری، استقلال هر واحد مسکونی در تأمین گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی، صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی،سرعت عمل در گرمایش محیط، سرویس و نگهداری آسان ازجمله مزیت های بیشمار پکیج محسوب می شوند.

شرایط نصب پکیج

قبل از نصب پکیج تهویه مطبوع به نکات ذیل توجه فرمایید:
*محل استقرار دستگاه پکیج با توجه به نقشه ابعادی، موقعیت دودکش و کانال رفت وبرگشت هوا طرح ریزی گردد
*بهترین محل نصب پکیج تهویه مطبوع، بر روی تراس یا سقف ساختمان می باشد(با محافظت در مقابل باد، باران و ...)
*قبل از ورود گاز به پکیج تهویه مطبوع یک عدد شیر مصرف گاز (شیر توپی 90 درجه)نصب گردد
* دودکش مستقل و مجهز به کلاهک H ، تمیز باشد و کوران طبیعی هوا داخل آن وجود داشته باشد. درصورتی که لوله های افقی دودکش کوتاه باشد از به کار بردن پیچ وخم اضافی خودداری شود
*هنگامی که پکیج در محیط سربسته نصب می شود، حجم فضای محل نصب و ارتباط فضا به میزان مطلوب با هوای آزاد بسیار مهم است
*در تعیین جهت مسیرهای رفت وبرگشت هوا باید اصول فنی مربوطه رعایت گردد ، همچنین داخل لوله های شوفاژ و آب مصرفی عاری از شن و ماسه و هرگونه ذرات اضافی باشد.

توصیه های ایمنی پکیج

سرویس و نگهداری سرویس و بازدید فنی سالانه دستگاه پکیج ضروری است. در اتصال گاز به دستگاه پکیج، از قطعات و اتصالات استاندارد استفاده نمایید و از اتصال وسایل گازسوز دیگر به شیر مصرف گاز خودداری نمایید. همچنین پس از اتمام کار نصب و راه اندازی، اتصالات و قطعات مختلف مربوط به عبور گاز را جهت اطمینان از عدم نشتی به وسیله کف صابون امتحان کنید. هنگام مسافرت های طولانی دستگاه پکیج را خاموش کرده و دوشاخه برق دستگاه پکیج را از پریز مربوطه خارج نمایید و شیر مصرف گاز را ببندید. از نصب دستگاه پکیج در مجاورت مایعات و مواد اشتعال زا خودداری نمایید و قبل از راه اندازی دوره ای، فیلتر هوا را بازرسی و در صورت نیاز تعویض نمایید. در این خصوص از عدم وجود نشتی در مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایید و درنهایت از واگذاری تعمیر دستگاه پکیج به افراد غیرمتخصص خودداری کنید.

انواع پکیج

پکیج ها بر اساس نحوه نصب به دو نوع پکیج دیواری و پکیج زمینی تقسیم می شوند. معمولاً ظرفیت پکیج های زمینی بیشتر از نوع دیواری است و فضای بیشتر می گیرند و کاربری آن ها در فضای بزرگ است.
تقسیم بندی پکیج بر اساس نحوه تأمین هوای احتراق به دو گونه فن دار و معمولی صورت می گیرد پکیج های فن دار مجهز به دودکش دوجداره هم محور(coaxial) هستند که در یک مسیر هوای لازم برای احتراق از خارج ساختمان توسط یک فن تأمین می شود و در مسیر دیگر، محصولات احتراق به خارج ساختمان منتقل می شود و به این ترتیب کیفیت فضای محل سکونت مطلوب باقی می ماند. محفظه احتراق این مدل کاملاً بسته است.
پکیج ها ازنظر تعداد مبدل نیز به دو نوع تک مبدله و دو مبدله تقسیم می شوند. پکیج ها در ابتدا دارای مبدلی شبیه آبگرمکن دیواری بودند و انتقال حرارت از شعله مستقیماً به لوله هایی که به آب لوله کشی متصل بودند، صورت می گرفت و آبگرمکن بهداشتی و سیستم گرمایشی تأمین می شد، این نوع پکیج تک مبدله است. مشکل پکیج های تک مبدله در رسوب گیری لوله های مبدل است. در پکیج های دو مبدله، سیال پس از جذب گرما از شعله (در مبدل اول)، انرژی حرارتی خود را در مبدل دوم به آب مصرفی می دهد.
جهت کاهش رسوب گیری، می توان از سختی گیر استفاده کرد، فقط باید توجه داشت که سختی گیر سبب ایجاد افت فشار بالایی در مسیر ورود به پکیج خواهد شد و در مناطقی که فشار آب شهر زیاد باشد، قابل استفاده است.

نحوه عملکرد پکیج

تولید آب گرم مصرفی توسط پکیج در قسمت بالای مشعل هر پکیج ، لوله هایی وجود دارند که از یک سمت آنها آب سرد وارد و از سمت دیگر آنها آب گرم خارج می شود. این لوله ها به صورت مجتمع طوری طراحی شده اند که به نحو مطلوب به دمای تعیین شده روی پکیج برسند و همچنین طراحی آنها به نحوی است که آب گرم به صورت یکنواخت توسط پکیج تأمین شود. در مسیر لوله یک سنسور جریان یا فلوسوئیچ قرار دارد که به منظور تشخیص باز شدن شیر آب گرم در پکیج نصب شده است. با باز شدن شیر آب گرم، سنسور جریان آب را تشخیص داده و بلافاصله دستور روشن شدن مشعل و پمپ را می دهد و تا لحظاتی بعد آب گرم از پکیج به خروجی شیر می رسد. در برخی از انواع پکیج ها مخزن کوچکی جهت نگهداری مقدار کمی آب گرم وجود دارد که چند هدف را برآورده می کند: با وجود منبع آب گرم، کارکرد مشعل پایین آمده و عمر نهایی پکیج بالا می رود. وجود این مخزن در پکیج، هدررفت آب را می کاهد. به نحوی که با وجود لوله برگشت آبگرم، انتظار برای خروج آب گرم از شیر کاهش یافته و به محض باز شدن شیر، آب با دمای مطلوب از شیر خارج می شود. این مخزن همچنین می تواند با کاهش طول لوله جاذب گرمای موجود در پکیج، از پوسیدگی و رسوب گیری این لوله ها جلوگیری کند.

تولید آب گرم مصرفی توسط پکیج

در قسمت بالای مشعل هر پکیج، لوله هایی وجود دارند که از یک سمت آنها آب سرد وارد و از سمت دیگر آنها آب گرم خارج می شود. این لوله ها به صورت مجتمع طوری طراحی شده اند که به نحو مطلوب به دمای تعیین شده روی پکیج برسند و همچنین طراحی آنها به نحوی است که آب گرم به صورت یکنواخت توسط پکیج تأمین شود. در مسیر لوله یک سنسور جریان یا فلوسوئیچ قرار دارد که به منظور تشخیص باز شدن شیر آب گرم در پکیج نصب شده است. با باز شدن شیر آب گرم، سنسور جریان آب را تشخیص داده و بلافاصله دستور روشن شدن مشعل و پمپ را می دهد و تا لحظاتی بعد آب گرم از پکیج به خروجی شیر می رسد. در برخی از انواع پکیج ها مخزن کوچکی جهت نگهداری مقدار کمی آب گرم وجود دارد که چند هدف را برآورده می کند: - با وجود منبع آب گرم، کارکرد مشعل پایین آمده و عمر نهایی پکیج بالا می رود.
- وجود این مخزن در پکیج، هدررفت آب را می­ کاهد. به نحوی که با وجود لوله برگشت آبگرم، انتظار برای خروج آب گرم از شیر کاهش یافته و به محض باز شدن شیر، آب با دمای مطلوب از شیر خارج می شود.
- این مخزن همچنین می تواند با کاهش طول لوله جاذب گرمای موجود در پکیج، از پوسیدگی و رسوب گیری این لوله ها جلوگیری کند.

بهترین پکیج دیواری در ایران؟

امروزه با توجه به کوچک شدن واحدهای مسکونی، تمایل به خرید پکیج دیواری بیشتر شده است . در حال حاضربیش از 50 برند مختلف پکیج دیواری در بازار تاسیسات کشور وجود دارد. از این میان، دو برند بوتان و ایران رادیاتور پرفروش ترین برند پکیج دیواری بوده و به تازگی جدیدترین مدل تولیدی خود در این بخش را برای متراژهای تا 200 متر به بازار عرضه کرده اند.
برای شناخت بیشتر این محصول پکیج دیواری گفتگوی خبرنگار پیام ساختمان با کارشناشان فنی دو شرکت را بخوانید تا با نقاط قوت و ضعف هر کدام از دستگاه های پکیج آشنا شوید و بتوانید انتخاب برتر و مناسب از بین این دو برند معتبر داشته باشید.
حبیبی کارشناس فنی گروه صنعتی بوتان در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: پکیچ شوفاژ دیواری پارما محصول شرکت بوتان از اول مهر ماه به بازار کشورعرضه شده که توان حرارتی آن 24 کیلو وات است.
وی افزود: این پکیج که از راندمان حرارتی بالایی برخوردار است، بر اساس دانش فنی روز و با استفاده از قطعات استاندارد اروپایی تولید شده است.
حبیبی با بیان اینکه مدل 24 کیلو وات مدل جدیدی ازخانواده شوفاژهای دیواری پارما است، اظهار داشت: این مدل دارای دو مبدل حرارتی گرمایش و آبگرمکن مصرفی است و می تواند گزینه مناسبی برای واحدهای مسکونی تا 210 متر مربع باشد.
وی ادامه داد: این پکیج را برای واحدهای زیر 60 متر توصیه نمی کنیم، چون این پکیج به دلیل اینکه محفظه احتراق باز دارد اکسیژن مورد نیاز خود را از فضای داخل خانه تامین می کند.
به گفته حبیبی برای واحدهای کوچک باید از پکیج های دیواری که دارای محفظه احتراق بسته و قابلیت نصب با دود کش دو جداره را دارند، استفاده کرد.

فناوری توربولاتور رسوب گیر املاح آب

وی در خصوص مشخصات فنی پارمای 24 گفت: این مدل پکیج فناوری توربولاتور دارد که دستگاه پکیج را در مورد رسوب املاح آب مقاوم می کند.
این کارشناس فنی شرکت بوتان افزود: تفاوتی که این مدل پکیج با نمونه های مشابه آن در بازار کشور دارد این است که هیدرولیک ست آن پلیمری است و در مقابل رسوب بسیار مقاوم است، معمولا هیدرولیک ست های پکیج های مشابه از جنس فلز است که عمر و دوام دستگاه را پایین می آورد.
وی در خصوص استاندارهای پارمای 24 اظهار داشت: این مدل پکیج همانند دیگر تولیدات بوتان هم نشان کیفیت CE اروپا وهم نشان استاندارد ملی ایران را دارد.

تخفیف ویژه پاییزی و فروش آنلاین

حبیبی قیمت هر دستگاه پکیج پارمای 24 را یک میلیون و 495 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت واقعی محصول یک میلیون و 600 هزار تومان است ولی به دلیل فروش ویژه پاییزی، این کالا با تخفیف عرضه شده است .
وی ادامه داد: گارانتی پکیج شوفاژ دیواری 24 ماه است و نسبت به مشابه ترک، ایتالیایی و آلمانی آن از قیمت پایین تر و نیز کیفیت یکسان برخوردار است.
وی در مورد ارائه خدمات پس از فروش شرکت بوتان نیز گفت: از سال 1393 شرکت بوتان سیستم فروش آنلاین با نام صفا را برای محصولاتش راه اندازی کرده است.
به گفته حبیبی سامانه صفا این امکان را ایجاد کرده است که محصولات این شرکت با قیمت یکسان در سراسر ایران عرضه شود.
وی با اشاره به گستردگی شبکه های فروش بوتان اظهار داشت: فروش از طریق نمایندگی های رسمی بوتان انجام می شود و درواقع فاکتوری که در فروشگاه صادر می شود از طرف گروه صنعتی بوتان است، بنابراین به عنوان ضمانت نامه محصولات به شمار می آید.
وی افزود: در سراسر کشور 2 هزار نمایندگی فروش وجود دارد با مشاوره و ارائه خدمات 24 ساعته که از طریق تلفن 51011 انجام می شود.
وی تاکید کرد: محصولات بوتان از طریق نمایندگی و فروشگاههای غیر رسمی و متفرقه عرضه نمی شود.
به گفته حبیبی شرکت بوتان از همکاری 6 هزار نصاب، سرویس کار و سرویس یار مجرب بهره مند است که باعث شده در کمتر از 24 ساعت خدمات درخواست شده را با شیوه مطلوب به مشتریان ارائه دهد.

ارائه خدمات پس از فروش ایران رادیاتور به تمام نقاط کشور

افتخاری کارشناس فنی شرکت ایران رادیاتور با بیان اینکه این شرکت برای متراژهای بالا مثل 120 متر پکیج شوفاژ دیواری L24 FF را به بازار عرضه کرده است، گفت: این پکیج ظرفیت حرارتی 24 هزار کیلو کالری را دارد وحداکثر دمای آب گرم آن 85 درجه است .
وی افزود: همچنین حداکثر دمای آب گرم مصرفی آن 60 درجه است و تاکنون هیچ پکیجی با دمای 61 به بازار عرضه نشده است.
افتخاری با اشاره به اینکه حداقل آب سرد ورودی آن هم نیم بار و حداکثر آب سرد مصرفی 10 بار است، اظهار داشت: حداقل دبی آب گرم مصرفی (شدت جریان آب گرم مصرفی ) 2 لیتر در دقیقه و حداکثر 11.4 لیتر بر دقیقه است.
وی ادامه داد: هد سمت دستگاه 5، قطر لوله مدار گرمایشی سه چهارم اینچ و وزن دستگاه 37 کیلو است.
به گفته این کارشناس فنی، این محصول قابلیت نصب با دودکش سایز 6 ، 10 و همچنین دودکش دو جداره را دارد.
وی گفت: این مدل که مجهز به شیر اطمینان است از گارانتی دو ساله برخوردار است.
افتخاری تعداد مبدل های به کار رفته در این مدل را دو مبدل بیان کرد و اظهار داشت: پکیج شوفاز دیواری 24 مجهز به فن است و از آنجایی که محفظه اطرافش بسته تر از پکیج های دیگر است به این خاطر کم صدا و کم لرزش است.
به گفته افتخاری ضریب حرارتی این مدل نسبت به مصرف گازش بیشتر است و قیمت آن هم با توجه به تخفیف اعمال شده یک میلیون و 750 هزار تومان است.
وی افزود: شرکت ایران رادیاتور به تمام نقاط کشور به جز برخی شهرهای مرزی به طور بی وقفه و مرتب خدمات پس از فروش ارائه می کند، البته به این شهرها هم خدمات پس از فروش با سرعت کمتر به مشتریان عرضه می شود.

شوفاژ بهتر است یا پکیج؟

محمد وصال که فارغ التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است، میگوید: ما پکیج و شوفاژ را به همراه لوازم یدکی آنها میفروشیم. بهترین برند پکیج ما I.J.A است که این برند متعلق به کشور ترکیه میباشد و شرکت بوش آن را گارانتی کردهاست. استانداردهای بین المللی 2003 و 2012 نیز دارد.
البته در بازار پکیج های بوتان و ایران رادیاتور پرفروش تر هستند. پیشنهاد میکنم؛ خریدارانی که به دنبال جنس ارزانتر هستند از پکیج های ایرانی استفاده کنند.»
وصال در مقایسه سیستمهای تاسیساتی میگوید: پکیج از نظر کارایی و طول عمر سیستم خوبی نیست ولی بسیاری از مردم به خاطر راحتی از آن استفاده میکنند، در حالی که شوفاژ کارآیی بهتری دارد چون آب گرم مصرفی را بهتر تنظیم میکند و طول عمر بیشتری دارد. یک موتورخانه مرکزی ممکن است تا 30 سال هم عمر داشته باشد ولی یک پکیج بعد از شش سال از رده خارج میشود زیرا جنس پکیجهای فعلی بیشتر از آهن و ورق است و پس از مدتی دچار پوسیدگی میشوند. البته پکیجها به صورت انفرادی اداره میشوند و هرکسی مسئول تامین مخارج خودش است و مشکلات تقسیم هزینه وجود ندارد. بنابراین در حالت طبیعی موتورخانه بهترین گزینه برای مجتمع های ساختمانی است ولی در صورت کم بودن واحدها پکیج پیشنهاد میشود.
در حال حاضر بیشتر مردم به دنبال محصولات ایران رادیاتور و بوتان هستند و تبلیغات زیادی در این خصوص انجام میشود در حالی که جنسهای بهتر از آنها هم در بازار موجود میباشد ولی به خاطر ضعف تبلیغات گمنام هستند.

ملاک انتخاب پکیج

برخی از پکیج های شوفاژ، زمینی و برخی دیواری هستند و این موضوع به فضای مورد نظر و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. به طور معمول پکیج شوفاژهای زمینی دارای مخزن ذخیره آب هستند ولی پکیج شوفاژهای دیواری لرزه ای میباشند که آب پس از ورود به سیستم و گردش کویل گرم میشود. البته این میزان آب برای استحمام کافی نیست. بنابراین پکیج مخزنی و پکیج زمینی از لحاظ تامین آب بهتر عمل میکنند. در حال حاضر هزینه خرید یک پکیج خوب برای ساختمانها به طور میانگین یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزارتومان است که تا قبل از نوسانات اخیر ارز، حداکثر هفتصد هزار تومان بودند.
مصرف کنندگان قبل از خرید پکیج دقت کنند چه وسایلی داخل آن کار شده است. موضوع مهم دیگر، ترکیب اختلاط گاز و هواست به نحوی که بهترین راندمان حرارتی حاصل شود. در پکیجهای داخلی موجود در بازار خیلی به این موضوع توجه نمیشود ولی در پکیجهای ترکیه ای روی این موضوع بسیار حساس هستند؛ به نحوی که بالاترین راندمان حرارتی را شاهد هستیم. اگر اینگونه نباشند باید گاز بیشتری بسوزد تا حرارت مورد نیاز برای یک ساختمان تامین شود.

ایران رادیاتور و بوتان

نصاب با سابقه سیستمهای تاسیساتی تاکید میکند: پکیج موتورخانه فشرده شده است و تمام امکانات موتورخانه را در سطح کوچک دارا میباشد و باید از یک منبع تغذیه شود که معمولا بالکن و آشپزخانهاست. در حال حاضر پکیج پرفروشترین محصولی است که در ساختمانها استفاده میشود و بیشتر مردم پکیجهای دیواری خریداری میکنند. ال. جی و سامسونگ برندهایی هستند که مقبولیت بالایی نزد مصرف کنندگان دارند ولی با توجه به افزایش قیمت دلار مردم به سمت خرید اجناس ایرانی از جمله ایران رادیاتور و بوتان روی آورده اند.
به گفته فدایی، پکیجهای موجود در بازار به دو نوع تک مبدل و دو مبدل تقسیم میشوند. در حال حاضر پکیج تک مبدله ایران رادیاتور، یک میلیون و 250 هزار تومان و دو مبدله نیز 1 میلیون 750 هزارتومان فروخته میشود. البته این قیمتها ثابت نیست و با توجه به نوسان ارز متغیر خواهد بود. برای ساختمانهای زیر 60 متر پکیج تک مبدله و برای بالای 60 متر که آب گرم بیشتری نیاز دارند پکیج دو مبدله گزینه مناسبی است.



در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×