menu

ثبت آگهی رایگان

تاریخچه ترمووود در ایران

تاریخچه-ترمووود-در-ایران

نما؛ مرز باریکی است که بنا را به عنوان عنصری مجرد به شهر پیوند میزند، جایی که خانه به شهر میرسد، نما ویترین معماری خانه است، سطحی که قاعدتاً باید بتوان از روی آن درباره درون خانه، شمایی کلی در ذهن تصور کرد.

دراین بین که نماهای کامپوزیت آلومینیومی چند صباحی است چهره شهر را به آشوب و بی نظمی کشانده است وارد شدن چوب به نماهای ساختمان های ایران اتفاق بسیار خوشایندی است. زیرا چوب یک عنصر از طبیعت است و علاوه بر اینکه به چرخه محیط طبیعی بازمی گردد حس زیبایی شناسی و آرامش را به شهر بازمی گرداند.

به منظور آشنایی با ترمووود و خواص آن با آقای امین فخفوری، مدیرعامل شرکت آیریس تابان آسیا، (نماینده انحصاری و رسمی ekosampo فنلاند ) گفتگویی داشتیم.

در مورد تاریخچه ورود چوب نما به ایران برایمان بگویید؟

درواقع اولین محموله چوب نما (ترمووود) توسط من و شرکا آن زمان در سال1387 به صورت تجاری وارد ایران شد و تا قبل از آن به صورت گسترده و وسیع روی این متریال فعالیت جدی صورت نگرفته بود،البته مهندسانی بودند که به صورت خودجوش از چوب هایی در نماها و ساختمان های خود استفاده کرده بودند ولی از سال 87 با واردات چوب های مخصوص نما (ترمووود) و اجرای چندین پروژه و نشان دادن زیباییهای چوب در نما و ماندگاری خوب آن به صورت آهسته جای خود را در بین معماران وکارفرمایان و پیمانکاران باز کرد تا جایی که امروز تبدیل به یک صنعت شده است.

این پرسش برای بسیاری از خوانندگان و مصرف کنندگان پیش میآید که چوب عادی در مقابل عوامل محیطی باران،باد ،آفتاب و ... مقاوم به نظر نمیرسد، پس چگونه میتواند برای نمای ساختمان به مدت طولانی استفاده شود؟

پاسخ این پرسش در مراحل تولید این محصول نهفته است. این فرایند بروش های متفاوتی در دنیا اجرا میشود که یکی از رایج ترین این روش ها به شرح زیر است:

در فاز اول چوب درحالیکه توسط بخار محافظت میشود،به سرعت تا حدود 100 تا 130 درجه سانتیگراد حرارت داده می شود. در فاز دوم حرارت، حدود 185 تا 215 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. این درجه حرارت ها حدود 2 تا 3 ساعت به صورت ثابت باقی می ماند. در انتهای این مرحله رطوبت داخل چوب به صفر می رسد. درفازسوم توسط اسپری آب، درجه حرارت پایین آورده می شود. سپس رطوبت چوب که به صفر درصد رسیده بود به 4 تا 6 درصد میرسد.درواقع کلیه باکتریهای مضر داخل چوب و همچنین موادی که باعث تغییر فرم چوب (از قبیل رطوبت ،صمغ،...) می شود در این فرایند 36 ساعته بافت چوب را ترک کرده و یک چوب جدید با قابلیت های بالا به وجود می آورد.

چرا تصمیم گرفتید چوب نما را به ایران وارد کنید؟

استفاده از چوب های مخصوص نما برای استفاده در فضاهای بیرونی ما را در این رابطه کنجکاو کرد و به همین خاطر تحقیق و بررسی را شروع کرده و در چندین نمایشگاه اروپایی شرکت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که استفاده از این محصول علاوه بر زیبایی های بصری و زیباتر شدن منظر شهری، کاربردهای عملی بسیاری نظیر عایق بودن، وزن کم، قابلیت بازسازی ارزان و آسان و برگشت پذیری به چرخه محیط زیست و... را دارد و تصمیم به واردات این محصول گرفتیم.

در ابتدا برخورد مهندسین، پیمانکاران و کارفرمایان با این متریال جدید (چوب های نما) چگونه بود؟

اگر واقعیت امر را بخواهم بگویم در ابتدای امر مهندسین، پیمانکاران و کارفرمایان به خاطر اینکه پیشینه ذهنی خوبی از چوب نداشتند استفاده از چوب در نما را کاری نشدنی می دانستند و معتقد بودند چوب عادی در مقابل عوامل محیطی نظیر باران، آفتاب، حشرات مقاوم به نظر نمیرسد ، لذا چگونه می تواند برای ساختمان به مدت طولانی استفاده شود؟ پاسخ این پرسش در عملیاتی بود که روی چوب انجام می شد تا این متریال را برای استفاده در نما آماده کند.کم کم باگذشت زمان و انجام پروژه های متعدد این اعتماد همگانی ایجاد و استقبال از این متریال بسیار زیاد و قابل توجه شد.

برخلاف استقبال گسترده مهندسین و کارفرمایان در استفاده از ترمووود برای نما ولی بعضاً افرادی هم هستند که از این محصول استفاده کرده ولی ناراضی اند. آیا تابه حال با چنین مواردی برخورد کرده اید؟ علت چیست؟

متأسفانه هم در نماهای سطح شهر این مشکل را دیده ام و هم بعضاً با مهندسان و کارفرمایانی که در ارتباط هستم این موضوع را مطرح مینمایند که علیرغم علاقه شخصیشان به چوب ،به خاطر بیثباتی و تجربه بد از استفاده از این محصول خودداری میکنند.در جواب این سؤال و دوستانی که این موضوع را مطرح می نمایند باید بگویم که علاوه بر اینکه استفاده از چوب های ترمووود باکیفیت (مورد تأیید سندیکای جهانی ترمووود) و ضخامت مناسب برای نمای خارجی ساختمان شرط لازم و ضروری میباشد ولی کافی نیست. زیرا رعایت نکات نصب ، ضامن ثبات و دوام چوب های ترمو میباشد که یکی از مهم ترین این نکات استفاده از چوب های عملیات شده (اشباع) با ابعاد و اندازه مناسب برای زیرسازی اولیه است.

ما با استفاده از چوب های اشباع (عملیات شده) اروپایی برای زیرسازی اولیه استفاده میکنیم که این مشکل را در نصب برطرف کرده ایم. همچنین فواصل استاندارد بین این چوب ها از دیگر شروط قابل توجه است . اما نکته بسیار مهم دیگر که نه تنها در مورد چوب بلکه در مورد هر محصول دیگری نیز صدق میکند اجرای آن توسط گروه های متخصص و باتجربه است زیرا بهترین محصول و متریال هم نیازمند یک نصب دقیق و باتجربه است. گروه های نصب ما همگی به صورت تخصصی و پیشرفته زیر نظر کارشناسان اروپایی تعلیم دیده اند و دارای دانش تخصصی نصب چوب می باشند.

در زمینه فعالیت هایی که دارید با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به گرایش روزافزون سازندگان ساختمان به استفاده از چوب در نمای ساختمان، متأسفانه عده ای از عدم آگاهی کافی بعضی مشتریان استفاده کرده و محصولات خود را از کمپانیهایی که عضو سندیکای بین المللی ترمووود نیستند و یا حتی در داخل کشور تولید میشوند را به عنوان ترمووود عرضه میکنند.حقیقت مطلب این است که هر کالایی مشخصات و کاربرد خود را دارد ولی باید هنگام ارائه به خریدار مشخصات ویژه همان کالا و نه کالای دیگر را به مشتری عرضه کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 216

فهرست مطالب شماره 216

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×