تنديس عمر خيام مهجور است | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

تنديس عمر خيام مهجور است


هنری مور‌، تندیس گر و هنرمند انگلیسی جمله جالبی دارد‌. او میگوید‌: «‌.‌.‌. مجسمه‌سازی بیش از نقاشی (‌كه به طور عمده محدود به بیان درونی است‌)‌، هنری متعلق به توده مردم است .» مردمی بودن هنر مجسمه‌سازی، خاصه آنكه پسوند « شهری» را هم با خود همراه داشته باشد؛ به خوبی از این حقیقت پرده بر میدارد كه هنر مجسمه‌سازی شهری سنخیت و همسازی نزدیكی با موقعیت و فرهنگ مردمی كه از برابر مجسمه‌های شهری میگذرند‌، دارد‌. این مجسمه‌ها باید بتوانند به سرعت‌، تأثیر زیبایی شـناسی خود را بر مخاطب بگذارند‌. مخاطب‌، توده مردمی هستند كه برای دیدن این آثار پا از خانه بیرون نگذاشته‌اند و در نهایت این مجسمه‌ها هستند كه در برابر آنها قرار دارند و باید بتوانند پیام و مفهوم هنری خود را سریع و بدون واسطه به مخاطبان انتقال دهند‌. ساخت و نصب تندیس از مشاهیر و نام آوران فرهنگ و هنر ایران‌، به تقویت حس‌ هویت جمعی توده مردم كمك مهمی میکند‌. تجسم چهره‌های مفاخر فرهنگی گذشته و حال كشور یكی از عناصر مهم در تقویت حس هویت است‌، اما مدیریت شهری باید اهتمام خاصی به جانمایی سنجیده و به جا به منظور استقرار مجسمه‌های شهری از مفاخر فرهنگی و هنری داشته باشد؛ كاری كه در مورد مجسمه حكیم عمر خیام انجام نشده‌است‌. تندیس خیام در نقطه‌ای از پارك لاله تهران محل مناسبی ندارد یا حداقل به عنوان یك «منظر فرهنگی شهری» به خوبی ایفای نقش نمیکند‌. آنچه امروزه به طور غالب در سطح پایتخت و شهر‌های بزرگ كشور شاهد هستیم گرایش روزافزون به ساخت و نصب آثار تجسمی مدرن است‌. مجسمه‌سازی مدرن هرچند با اقبال روزافزونی از سوی مخاطبان روبه روست و شاید یكی از ضروریات گذر جامعه از سنت به مدرنیته نیز تلقی شود اما نباید در نهایت به انزوا رفتن آثار تجسمی رئال و واقع گرایانه كه برای توده مردم «زود فهم» هستند را در پی داشته باشد‌. مجسمه‌سازی مدرن كه در آینده از آن بیشتر خواهیم نوشت؛نیاز به پس زمینه‌ای مناسب از سواد بصری و هنری دارد كه شاید توده مردم از آن بهره اندكی داشته باشند‌. این است كه در بسیاری از تقاطع‌ها و میدان‌های شهر آثار حجمی پست مدرنی قرارگرفته‌اند كه درك مفهوم هنری از آنها‌، از معدل سواد هنری توده مردم بالاتر است‌. در چنین شرایطی شهروند تهرانی، تندیس حكیم عمر خیام را در نقطه‌ای دور از دسترس در پارك لاله تهران به دشواری پیدا میکند‌. تندیس عمر خیام از آن دست مجسمه‌های شهری است كه جانمایی مهجوری در شهر دارد‌، درحالی که تندیس این چهره برجسته ایرانی در رومانی، تونس و چند شهر خارجی دیگر به نحو شایسته‌ای نصب شده‌است‌، مضافا اینکه یكی از حفر‌های كره ماه و همچنین سیاركی در فضا به نام وی نام گذاری شده‌است‌. پایان سخن یک رباعی از خیام‌: یک چند به کودکی باستاد شدیم یک چند به استادی خود شاد شدیم پایان سخن شنو که ما را چه رسید ازخاک درآمدیم و بر باد شدیم

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال