معماران خانه دار می شوند | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

معماران خانه دار می شوند


اینکه بالاخره خود معماران هم قرار است صاحب‌خانه شوندخبر خوب و مسرت بخشی است. پیگیری میکنم، ببینم کدام خانه است که برای این کار در نظر گرفته‌شده است .خانه ازجمله خانه‌هایی است که در سال 1325 توسط معمار مدرن ایران «وارطان آوانسیان» ساخته‌شده است .وارد خانه میشوم تا گزارشی از چگونگی معماری آن تهیه کنم . معرفی معماری ساختمان خانه تخت جمشید یا تفضلی در ضلع جنوبی خیابان طالقانی و در نزدیکی میدان فلسطین یا کاخ سابق واقع‌شده است. این ساختمان بنایی است سه و نیم‌طبقه که دارای نمایی سیمانی است و دو در ورودی دارد که یکی به خیابان و دیگری از طریق راهرویی سرپوشیده به حیاط جنوبی راه دارد . ورودی اصلی یا ارتفاعی بلند در محدوده مرکزی ساختمان قرارگرفته و نمای شیشه‌ای ممتد در بالای پلکان آن بر موقعیت آن تأکید دارد. پلکانی دیگر در بخش شرقی ساختمان ضمن ارتباط با حیاط بخش‌های خدماتی بنا را به یکدیگر و نیز از طریق یک راهرو به سایر راه‌های اصلی واقع در طبقات مرتبط میسازد. طبقه اول به فضاهای خصوصی، همچون اتاق‌های نشیمن خواب، سرویس و آشپزخانه و سایر فضاهای جنبی اختصاصیافته است . فضاهای عمومی نیز شامل نشیمن اصلی،ناهارخوری،اتاق مهمان و کار و فضاهای جنبی و خدماتی وابسته به آنها در طبقه دوم واقع‌شده‌اند .این دوطبقه به لحاظ تقسیم‌بندی داخلی و الگوی اصلی تفکیک فضا از وضعیتی یکسان برخوردارند . زیرزمین ساختمان به ناهارخوری تابستانی ، حوض‌خانه و اتاق‌های خدماتی و تأسیساتی اختصاصیافته و از طریق گلخانه به حیاط اصلی در جنوب ساختمان راه دارد . در اینجا فضای سرسرا تبدیل به حوض‌خانه‌ای با عملکردی مشابه فضای نشیمن شده و حوض کوچکی در آن تعبیه‌شده و از طریق گلخانه مشرف به حیاط نور میگیرد .نقش مهم سرسرا به‌عنوان فضای تقسیم و ارتباطی در کنار تفکیک میان فضای اصلی و خدماتی و نیز هم‌جواری فضاهای سرویس با اتاق‌خواب‌ها را میتوان از مشخصه‌های بنا و نظم حاکم در فضاهای داخلی آن به شمار آورد . یکی از ویژگیهای بنا در حجم و بدنه خارجی استفاده از تراس در طبقات به‌خصوص تراس شمالی طبقه دوم است . این تراس با حرکتی موزون در دست‌انداز رو به خیابان نقشی مهم در حجم اصلی و نمای شمالی ساختمان ایفا میکند . تراس جنوبی طبقه اول هم به همین ترتیب ضمن ارتباط با فضای نشیمن خصوصی و اتاق‌خواب‌های اصلی، عنصری مهم در نما و حجم ساختمان در حیاط جنوبی رو به ساختمان است . در تقسیمات فضای داخلی استفاده از تقارن موضوعی در چیدمان عناصر و اجزا و نیز محوربندیهای موضعی به‌خصوص در فضاسازی طبقه دوم دارای اهمیت ویژه‌ای است .بهره‌گیری از ستون‌های تزیینی در فضای داخلی جهت تأکید بر قرینه‌سازی در بخش‌های مختلف ساختمان مشهود است . تزیینات داخلی بنا از دیگر نکات قابل‌توجه است . نقوش روی درها و دست‌انداز پلکان اصلی گچ‌بری دور سقف‌ها برجستگی بالای ستون‌ها در کنار ساخت شومینه در طرح‌های متنوع و همچنین استفاده از مصالح گوناگون به‌کاررفته در کل عمارت این ساختمان را به بنایی پر تزیین تبدیل کرده است .جزییات دست‌انداز پلکان اصلی و فرم‌های منحنی شکل در سطوح کاذب و پنجره‌های گرد در نما و همچنین حرکت ممتد و منحنی شکل دست‌انداز تراس‌ها اشاره کرد که عموماً برگرفته از شیوه «آرت نوو» میباشند . فقدان تقارن در حجم و نماهای اصلی و ترکیب متنوع احجام پر و خالی و تغییر ارتفاع لبه بام به‌خصوص در نمای شمالی نیز از خصوصیات مهم ساختمان است . همین‌طور حجم مرتفع شیشه‌ای راه‌پله و امتداد پنجره تا گوشه ساختمان و پیش‌آمدگی سایبان‌های متعدد بالای پنجره‌ها ضمن تأکید بر کشیدگی در نمای رو به خیابان درمجموع سعی وارطان آوانسیان را در ساختن بنایی به شیوه آرت «دکوو » و «آرت نوو» نشان میدهد. در این خانه چه خبر است؟ مهندس سیروس مهراندیش؛ عضو هیئت‌مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران درباره این خانه به پیام ساختمان گفت: از زمان انتصاب دکتر آخوندی به سمت وزیر راه و شهرسازی، با توجه به دیدگاهشان نسبت به ترویج معماری و شهرسازی و با انتصاب معماران خوشنام و فعال در عرصه فرهنگی به سمت معاونت‌های خود، دستور خرید یکی از ساختمان‌های قدیمی و با ارزش تهران را صادر کردند تا به فعالیت‌های مرتبط با معماری و شهرسازی اختصاص داده شود. در این جهت تلاش‌هایی صورت گرفت تا توانستیم این خانه را خریداری کنیم. مهراندیش ادامه داد : وارطان آوانسیان این ساختمان را در دهه بیست در سال 1325 برای استفاده خانواده تفضلی ساخت و چون تا همین اواخر خانواده تفضلی در آن ساکن بوده‌اند هنوز تخریب آنچنانی صورت نگرفته است . وی درباره کاربری این خانه گفت : در این خانه قرار است بهره‌برداران خصوصی و صاحب‌نظران و صاحب نامان معماری و شهرسازی جمع شوند تا بتوان با توجه به فضای بسیار وسیع و حیاط خوبی که در این ساختمان هست از حداکثر امکانات بالقوه اینجا بهره‌برداری کرد . عضو هیئت‌مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران بیان کرد : به دنبال راهکاری هستیم که در چارچوب فعالیت هیئت‌امنا، مشابه خانه هنرمندان مکانیزمی اتخاذ شود تا حداکثر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط در اینجا انجام شود. در فضای اینجا قرار است گفتمان شهر انجام گیرد و هدف این است که غیرازاینکه همگرایی بین معماران به وجود میآید نتایج گفتگوهای معماران در جامعه منتشر شود تا مردم ما با مفاهیم با ارزش معماری و شهرسازی و حقوق خودشان آشنا شوند،تا بتوانند در فضای شهری مناسبی زندگی کنند و ادامه حیات دهند. وی در پایان گفت:جای خالی چنین فعالیت‌هایی در جامعه ما خالی بود .در کشورهای دیگر خانه‌های تاریخیشان را حفظ میکنند اما در کشور ما اینگونه نیست. امیدوارم این حرکت با ارزش سرآغاز حرکت و پیامی به همگرایی شهروندان،مسئولین و هنرمندان باشد تا با ساختمان‌هایی که از گذشته به ما رسیده‌اند مهربانانه رفتار کنیم و زندگی جدیدی با توجه به نیازهای امروزه در آن جاری سازیم .

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال