رئیس گروه معماری پیام نور در گفتگو با پیام ساختمان مطرح کرد: روح نور درجسم معماری | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

رئیس گروه معماری پیام نور در گفتگو با پیام ساختمان مطرح کرد: روح نور درجسم معماری


معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته‌اند که جسم و روح. یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی در این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر کالبد بنا جاری میشود هر دو جهان مرئی «وجود » پیدا میکنند. یکی از چالش‌هایی که معماری امروز با آن سر وکار دارد طرح این سؤال است که آیا حضور نور و به‌خصوص نور طبیعی در معماری میتواند معنایی فراتر از روشنایی داشته باشد و آیا دستیابی به الگوی صحیحی از به‌کارگیری نور امکان‌پذیر است و یا اساساً لزومی در آن هست؟ دکتر حیدر جهانبخش، عضو سازمان نظام‌مهندسی استان تهران و همچنین رئیس گروه معماری دانشگاه پیام نور در گفتگو با پیام ساختمان به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت که در گزارش زیر میخوانید: نیروی کارآمد نور بدون استفاده‌شده است دکتر جهانبخش گفت: با بالا رفتن تکنیک‌های ساخت‌وساز و دستیابی به سهولت در اجرا، در بیشتر موارد توجه به ظرافت‌هایی که در گذشته و در سبک‌های متنوع معماری کشورمان به نور بوده، متأسفانه امروزه دیگر به چشم نمی خورد و به نظر میرسد نیروی کارآمد نور در ادراک فضا و بالا بردن کیفیت معماری و به دنبال آن کیفیت زندگی بدون استفاده‌شده است. وی با تأکید بر اینکه دو نکته کلیدی از جمله کالبد فیزیکی و کالبد روانی مجموعه در طراحی معماری باید همواره موردتوجه قرار گیرد،افزود: معمار برای رسیدن به کالبد فیزیکی مطلوب معمولاً طی یک طبقه‌بندی مشخص عملکردهای فیزیکی را در طراحی جای میدهد اما دستیابی به کالبد روانی هر مجموعه‌ای نیازمند دقت و صرف وقت و حوصله و درعین‌حال اشراف به مجموعه عواملی است که در شکل‌گیری معماری نقش دارند كه متأسفانه در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشوند. رئیس گروه معماری دانشگاه پیام نور ادامه داد:فضای معماری با ادراک بصری ارتباط مستقیم دارد و ادراک بصری نیز از پیام‌های نوری متأثر است که اعصاب چشم دریافت میکنند. نور و معماری موضوعاتی جداییناپذیرند و تنها نور برای معماری در نظر گرفته نمیشود بلکه معماری نیز همواره در پی یافتن نوعی سازمان‌دهی است که بتواند از نور طبیعی و مصنوعی بیشترین بهره را ببرد. وی تأکید کرد: آرزو افشار زاده نور یک ابزار معماری است که علاوه بر آن بر سایر ابزارهای معمارانه نیز تأثیرگذار است. سناریویی که معمار برای نور مطلوب ساختمان خود در روز و شب در نظر میگیرد، در پیدایش حال و هوای کلی حاکم در بنا نقش دارد و همان اهداف کلی، که گام اول در به دست آمدن کالبد روحی بناست را شکل میدهد. عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران با اشاره به اینکه نور میتواند به ساختار موجود در فرم وضوح ببخشد، بیان کرد: هر چه ساختار در مراحل تشکیل سریع‌تر تشخیص داده شود، از فعالیت فرم کاسته میشود و ادراک آن سریع‌تر صورت میگیرد. اصولی نظیر سلسله‌مراتب در به‌کارگیری نور، تطابق نور، ترکیب‌بندی نور ، تنظیم شدت و رنگ و استفاده از سایه‌روشن در طراحی میتواند کمک بسزایی در شکل‌گیری کالبد روحی مطلوب در سیمای روزانه و شبانه ساختمان داشته باشد. لزوم طراحی نماهای شهری با در نظر گرفتن کیفیات نور این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: طراحی سیمای ساختمان با در نظر گرفتن نور طبیعی در روز میتواند از عوامل تأثیرگذار در ادراک بهتر بنا و خوانایی آن برای ناظر باشد. به‌عنوان‌مثال : استفاده از ترکیبات حجمی جهت ایجاد سایه‌روشن برای برجسته کردن عناصر مهم در نما مانند ورودی ، بازشوها و...تغییر ، تلطیف و یا تأکید بر بافت مصالح با جایگیری مناسب با توجه به جهت و میزان تابش نور طبیعی ، تأکید بر عناصر عمودی ، افقی و ایجاد ریتم با سایه‌روشن‌ها در نما و... جهانبخش یکی از نقایص معماری و شهرسازی ما را طراحی با احتساب نور خورشید برشمرد و گفت: با تاریکی هوا تمامی خلاقیت‌ها و هنرهایی که برای آن کوشش شده، یک‌باره در تاریکی شب محو میشوند. زندگی شهری و بالطبع الزامات اقتصادی مرتبط با آن ایجاب میکند که دامنه فعالیت‌های انسانی از طول روز گذشته و تا پاسی از شب ادامه یابد. به‌این‌ترتیب، کار و فعالیت شبانه به‌تدریج به بخشی از زندگی شهری تبدیل‌شده است. وی گفت:کلیه فعالیت‌های شهری که قبلاً در روشنایی روز امکان‌پذیر بوده، اینک در شب و به کمک نور مصنوعی قابل‌اجرا هستند. به‌عبارت‌دیگر، الزامات شهرنشینی، شب را برای انسان تبدیل به‌روز کرده و فضاهای شهری در این پدیده جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند. تغییرات بنیادینی که فعالیت‌های شبانه موجب آن شده‌اند، به‌تدریج سیمای خاصی را به محیط تحمیل میکنند که در صورت هدایت آگاهانه، میتوانند کیفیت زندگی شهری را بهبود بخشند. جهانبخش با تأکید بر اینکه تأثیرات عمیق حاصل از این تحولات، باید معماران را بر آن دارد تا به ارزیابی مجدد کاربرد نور مصنوعی در راستای تأثیر بر ادراک انسان و القای بهتر و دل‌نشین‌تر هنر معماری به بیننده بپردازند،به ذکر مثالی پرداخت و گفت: قابلیت استفاده از نور مصنوعی و تأثیر آن بر ادراک انسان را میتوان در مثالی ساده، یعنی نور چراغ راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها که هر رنگ تأثیر مشخصی مانند خطر، احتیاط و یا آسودگی را به راننده و عابر القا میکنند، نشان داد. عضو سازمان نظام‌مهندسی استان تهران اذعان داشت:سیمای شهر در شب نیز روی دیگر سکه است که تابه‌حال به آن توجهی درخور نشده است. در این زمینه متخصصان باید سیمای شهر را از دریچه شب ارزیابی کرده و برای آن طراحی منحصربه‌فردی انجام بدهند ، همچنان که در شهرهایی چون فرانکفورت ،پکن ، شانگهای و.... نظام سیمای شهری شبانه برقرارشده است. وی ادامه داد:طراحی هم زمان معماری و مدل‌سازی نور، این دو را لازم و ملزوم یکدیگر میسازد. نور، بخشی از مصالح ساختمانی میشود و با حجم و بدنه و نمای ساختمان یک پیکر را میسازند و هرکدام دیگری را تکمیل میکند. پیشنهادات و راهکارها این استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد کرد:طراحی ساختمان به‌صورت طراحی توأمان معماری و مدل‌سازی نور که دیگر جزو مصالح محسوب میشود، موردتوجه قرار گیرد. به‌نحویکه از سطوح پایه آموزش معماری در متون درسی گنجانده و تدریس شود. وی ادامه داد:استفاده از ترکیبات حجمی و در نظر گرفتن سایه‌روشن‌ها در طراحی نما به‌جای به‌کارگیری زوائد و الحاقات غیرکاربردی،مدل‌سازی نور برای شهر تهران در قالب طرح جامع جلوه‌های سیمای شبانه شهر،مهیاکردن برنامه صدور پروانه نما، مدل‌سازی نور برای ساختمان‌ها در دستور نقشه‌ها ازجمله دیگر پیشنهادات من برای بهتر شدن نورپردازی سیمای شهری است. وی تأکید کرد:باید از نورپردازی بدون برنامه میادین، گذرها و برخی زیرگذرها پرهیز شود و در عوض برنامه فراگیر برای شهر تهران در دستور کار قرار گیرد.

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال