معماری بومی رو به فراموشی | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

معماری بومی رو به فراموشی


* یکسان سازی ساختمان ها در نقاط مختلف شهر‌های ایران، از جمله معضلات معماری شده؛واکنون ساخت وساز به شیوه سنتی و بومی و بر اساس اقلیم رو به فراموشی می رود،در این خصوص توضیح چند کارشناس را پرسیده ایم که در پی میآید: داشته‌های معماری، قربانی مدرنیزه سعید فلاح فر استاد دانشگاه و پژوهشگر معماری در این زمینه میگوید: پدیده فراموشی معماری بومی اتفاقی مجرد، نبوده و قطعاً بخشی از یك واقعه فراگیر اجتماعی و فرهنگی است. اگر قرار باشد به فراموشی معماری بومی بپردازیم، قبل از هر چیزی باید به خود فراموشی نگاه كنیم! ما در چند دهه گذشته و خصوصاً سال های اخیر، به شدت خودرا فراموش كرده ایم. این فراموشی در همه جزئیات زندگی ما دیده می شود. حتی طرح این ادعا كه چند نسل اخیر، دچار بحران فراموشی در چرایی زندگی است، جرأت زیادی نمی خواهد. وی ادامه داد: غربِ زخم خورده از دوران تاریك و سیاه، با شكستن قاعده‌های دست و پاگیرِ گذشته، به تدریج قامت خمیده خود را استوار میكند و هر آنچه را که گمان می برد به سكون و تباهی اش منجر شده، كنار میگذارد. ساختارهای كهنه را می شكند تا تازه هایش را در همه اركان زندگی از نو برپا كند. به ویژه در می یابد منافع شخصی جز با تأمین منافع دراز مدتِ جمعی به دست نمیآید؛ در این هیجان زدگی سست بنیان، و در میان شكستن ساختارهای كهنه و ناهنجارپوسیده، بسیاری از مسیرها هم شكسته می شوند. در حالی كه اروپای پیروز، رفتارهای عجولانه دوران مدرنیسم را با ارزش‌های تازه نفس پست مدرنیسم جبران می كند؛ تمام دستاوردهای تاریخی و فرهنگی، همراه با آنچه خرافه یا سنت های بی اساس و... شمرده می شد، محكوم به حذف شد، به گمان این كه جامعه مدرن قابل تحقق شود. از نظر تاریخی، نشانه‌های این دوره را باید از اواخر دوران قاجار و روابط تازه و منفعلانه با دنیای جدید غرب جستجو كرد. در مقابل، به نگاه آركائیست پهلوی اول باید اشاره كرد كه البته انگیزه های سیاسی آن قابل انكار نیست. معماری این دوره با كپی برداری و توجه اغراق آمیز به ظواهر معماری هخامنشی و ساسانی و... گواه این مدعاست. این استاد دانشگاه اضافه کرد:در این كشاكش دراز و تقریباً صدساله، مسیر معماری سنتی و داشته های معماری بومی (به عنوان طبیعی ترین و بدیهیترین شكل فرهنگ زیستی و معماری) هم، مثل بسیاری دیگر، قربانی مدرنیزه میشود. بی اینكه بتواند فهم درستی از پست مدرنیسم و بهره گیری از میراث تاریخی را برای بلندپروازی های معاصرش داشته باشد. معماری بومی به فراموشی سپرده شده است یک کارشناس معماری معتقد است: امروزه دیگر معماری بومی و سنتی در مناطق مختلف کشور دیده نمیشود و در عوض ساختمان‌هایی با سازه فلزی یا بتنی، پوشش آجری و سقف‌های شیب‌دار با فرم‌های به اصطلاح هنرمندانه با پیروی کورکورانه از معماری بیگانگان و تفکیک فضاهای داخلی تنها با هدف پاسخ به نیاز سرپناه خانواده، جایگزین ویژگیهای پیشین بناها شده‌اند. عسکری این عوامل را موجب از دست دادن هویت معماری بومی منطبق با محیط میداند ومیگوید: یکی از پیام‌های اصلی شیوه جدید معماری، بالا بودن هزینه ساخت و افزایش استفاده از انرژیهای غیرقابل تجدید و یا فسیلی با هدف گرمایش و سرمایش است که دلیل اصلی آن، عدم استفاده از مصالح بومی است! وی ادامه می دهد: برخلاف معماری بومی کویر، که بیشتر با خشت و آجر بنا شده است، معماری در مناطق شمالی از چوب و الیاف گیاهی به صورت عمده بهره‌برداری کرده است و جنگل‌های انبوه در کنار مزارع برنج، از مهم‌ترین منابع تأمین مصالح ساختمانی منطقه هستند. عسگری تاکید می کند: سازگاری مناسب، اقتصادی بودن و سایر موارد از جمله پارامترهایی است که معماری سنتی متناسب با اقلیم هر منطقه را توجیه میکند. توجه به سبک معماری اروپایی کاظم ساکت، یکی از شهروندان تهرانی در این زمینه می گوید: ایران به دلیل برخورداری از تاریخ، فرهنگ و هنرغنی و تلفیق این مهم با معماری اسلامی در بناهای شهری خود میتواند حرف‌ های بسیاری برای گفتن داشته باشد. متاسفانه بناهایی که در حال حاضر در شهرها در حال ساخته شدن هستند نه با اقلیم شهرها و نه با فرهنگ غنی خودمان در روزگاران گذشته، سازگار نیست! وی در باره علت فراموشی معماری بومی می گوید: توجه به سبک معماری اروپایی و ظاهر غربی، نوع به کارگیری مصالح، شکل زندگی آپارتمانی، روی آوردن به رشد عمرانی شهرها و الگوبرداری مسکن از کشورهای اروپایی، از جمله علل غفلت از موضوع معماری سنتی و بومی است. شیوه معماری در اختیار مهندسان است محمود کاظمی، دانش آموخته معماری، دراین باره اعتقاد دارد: شیوه معماری در اختیار مهندسان است وآنان میتوانند معماری شهرها را با تکیه بر معماری های بومی و ایرانی- اسلامی اصلاح کنند، ولی جامعه باید این درخواست را داشته باشد. وی ادامه می دهد: هنر، محل تجلی عقاید مردم یك سرزمین بوده، و هنرمند با الهام از باورهای مزبور و ریختن این مهم در قالب موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و معماری آن را عینیت میبخشد؛ در این میان معماری به عنوان فلسفی ترین هنرها جایگاه ویژه ای دارد.

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال