ترجمه وارداتی شهرسازی ایرانی | پیام ساختمان

پرتیراژترین نشریه ساختمان از 1382

ترجمه وارداتی شهرسازی ایرانی


* فضاها و حجم‌هایی كه با اعتبار و نام معماری یا شهرسازی شكل میگیرند، برگرفته و متأثر از فرهنگ و اعتقادات و ایدئولوژی مردمانی است كه در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی و تاریخی منحصر شكل گرفته‌اند. درحالیکه فرم قالب در معماری ایرانی، درون‌گرایی و پرهیز از تظاهرات خارجی است، خانه‌های حیاط دار بدون دیوار كه تنها به واسطه فضاهای سبز كم قامت (با چشم‌پوشی از وضعیت آب و هوایی) محدود میگردند، فضای واحدی را در نظر عابر شهر اروپایی به تصویر میکشند و همگان را در حظ بصری از آن شریك میکند. در مقابل رعایت حریم و محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی خانواده‌های ایرانی، بالكن‌های شکل‌گرفته غربی، بدون نگرانی برای محفوظ ماندن از نگاه عموم، به نوبه خود نوعی از فضاهای اشتراكی را ایجاد كرده كه مالك هر واحد آپارتمانی علاوه بر كاربرد خصوصی، منظری از آن را در اختیار شهروندان گذاشته و در آرایش این اندام و فضای معماری برای دید عمومی كوشش میکند. نتیجه این برخورد، ایجاد فضاهای سبز عمودی و تزئین نما به واسطه ابزارهای كوچك تزئینی بوده و بار دیگر نگاه عموم را در لذت از زیبایی بصری دعوت مینماید. در این نگاه مالكیت خصوصی محدود به فضاهای شخصی داخلی است و بخش قابل رویت بنا به شهر تعلق دارد. محوطه‌های سبز عمومی در مجتمع‌های آپارتمانی با هر اندازه از ابعاد، فضاهای عمومی امن دیگری است كه محل تردد و بازی كودكان، ملاقات های دوستانه و امكان گذراندن یك روز تعطیل را در كنار خانواده و همسایگان فراهم میآورد. اینچنین است كه به واسطه معماری، فضای عمومی به اعتبار فرهنگ یك ملت تعریف میشود و شكل میگیرد. در مقایسه با آنچه به اختصار گذشت، فرهنگ غالب ما در شهر امروزی امكان استفاده از فضاهای عمومی را به حداقل رسانده است. به دور از هرگونه جانبداری و با احترام و توجه به پیشینه‌ای كه در معماری فضاهای عمومی در شهرهای ایرانی ( به عنوان مثال آب انبارها، حمام‌ها، باغات و...) شكل گرفته، به نظر میرسد ترجمه وارداتی از معماری اروپا در شهرسازی ایرانی ـ اسلامی ما، در حال حاضر دوگانگی و بیگانگی را در ساختار شهری و شهروندی، بیش از پیش رایج كرده و در نهایت بسیاری از فضاهای معماری و شهری استقراضی را به حداقل استفاده كاربردی، الحاقات نچسب، تفاخرات ساده‌لوحانه و... و نهایتاً حذف و تغییر شكل غیراصولی آن تنزل داده است. از آنجا كه با ازدیاد جمعیت و به واسطه تفكر التقاطی از معماری بیگانه، تراكم شهری به سمت ارتفاع و آپارتمان‌سازی سوق داده‌شده، دیگر امكان دست و دلبازی معمار در خلق حیاط‌های اندرونی خصوصی با دیوارهای بلند و محصور و البته كاربری كاملاً خانوادگی، محدودشده تا جایی كه در طراحی معماری دلیلی برای صرف فضاها برای استفاده عمومی دیده نمیشود. آدمی خود را برترین موجود هستی میداند با آرزوهای شخصی و قومی و نکته حائز اهمیت برای طراح و خالق معماری درک و لمس و آشنایی کامل با بستری است كه این مردم در آن شكل گرفته و به زعم خود به بلوغ رسیده‌اند. به عنوان مثال؛ خالق فضا در سرزمین شرق ـ اسلامی باید به تفاوت تصور مردمانش از ساختار و نظام هستی با مردمانی از سرزمینی دیگر واقف باشد. عدم آگاهی به چنین تفاوت‌هایی، طرح را به مسیری سوق خواهد داد كه مثال بارز آن در ساختار معماری و شهرسازی امروز ما به روشنی هویداست. پیراهنی كه با هزار درز و وصله به تنی دیگر قواره بیقواره میشود. اگرچه محدودیت‌های فرهنگی و هنری (كه در طول تاریخ ابزار ماندگاری قوم‌ها و ملیت‌ها بوده‌اند) به اقتضای شرایط روز، عرصه‌های متفاوتی نظیر مجسمه‌سازی، تئاتر، نقاشی، موسیقی و ... را متأثر و منزوی ساخته، لکن معماری به ضرورت نیاز زندگی روزانه نمیتواند معزول و عزلت‌نشین باشد. به هر حال ساختمان‌ها ساخته میشوند، شهرها شکل میگیرند و شهروندان امروزی خود را در هجمه احجام ناموزون و در شهری دریده شده از ازدحام، آشفته‌حال و سرگردان میکنند. بی آنكه كسی بداند سر رشته این همه ناسازگاری در بد حالی معماری است. به این ترتیب معمار امروز شهر ما با آموخته‌های فرهنگی خود باید بداند در شهر او بالكن یا تراس یا به نوعی ایوان مفهوم خود را به تدریج از جنوب به شمال شهر از دست داده است. باید بداند فضای سبز برای سازنده و مالك یعنی هدر دادن ملك برای ایجاد فضایی كه در آپارتمان های مركز شهر، محل خرت و پرت‌های بلااستفاده و به اصطلاحی زباله دونی و گاه سبب دعوای همسایگی خواهد شد. او باید بداند در شهری طراحی میکند كه مردم به دو گروه با دو سطح اجتماعی مختلف تقسیم میشوند؛ مردان و زنان، بنابراین باید پنجره‌ها را به حداقل رساند. فضاهای عمومی را تفکیک کرد و از نگاه کنجکاو همسایه در پشت واژه مشرفیت عبور کرد. باید بداند اندام‌های معماری، مصالح، فرم ها، رنگ‌ها، کاربریها، همزیستیها و... چگونه تنها در زادگاه فرهنگی خود و در شرایطی همسو كاربرد دارند و در اتمسفری متفاوت به عاملی مخل و آزاردهنده تبدیل میشوند. باید بداند (در عین حالی كه وظیفه ارتقای سطح ادراكات سالم همگانی را به عهده دارد) تا كجا باید همگام پذیرش و باورهای عمومی باشد و در كجا افق‌های تازه‌تری را نمایش بدهد. *كارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی

گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی ، جک پارکینگکاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیآجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفالی ، آجر نسوزکفپوش ، پارکت ، لمینت ، دیوارپوش دکوراتیوسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندر و پنجره UPVCترموود و چوب نماخانه پیش ساخته ، کانکس ، خانه چوبیشیرآلات بهداشتیدرب ضد‌ سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیرنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون ، پردهپارتیشن ، غرفه سازی ، ورق ام دی اف ، ورق اچ دی افشیشه ، بلوک شیشه ای ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستپله پیش ساخته ، نرده استیلمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق ، نورپردازیمبلمان خانگی ، اداری ، شهریدر و پنجره چوبی ، آلومینیومیدرب و پنجره آهنی ، حفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان ، جکوزی ، کابین دوش و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سیموکتیراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره ، قفل دیجیتال