menu

ثبت آگهی رایگان

فوم ضد حریق

فوم-ضد-حریق

وقوع حریق در ساختمان ها با کاربری های مختلف همچون مسکونی اداری تجاری و صنعتی و سکوهای نفتی، امری بعید نبوده و به دلیل تحولی که در صنعت ساخت پدید آمده است نظیر استفاده از مصالح باقابلیت اشتعال پذیری بیشتر نسبت به مصالح سنتی ، استفاده از تأسیسات الکترونیکی بیشتر و حجم بالای کابل کشی و عواملی ازاین دست که امکان وقوع حریق را بیشتر می نماید.

ساختمان ها بایستی به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در صورت مواجهه با حریق، توانایی کنترل و عدم گسترش آتش به نقاط دیگر ساختمان و ساختمان های دیگر را داشته باشند. حریق سبب خسارات مالی و جانی قابل توجهی می شود. ساختمان ها معمولاً توسط دیوارها و سقف ها از یکدیگر جدا می شوند.

برای جلوگیری از هرگونه گسترش آتش از راه سقف ها و دیوارها، بایستی تمامی مسیرهای عبور و گسترش آتش مسدود و آتش متوقف شود. لذا کلیه لوله ها، داکتها، کانال ها، کابل ها باید کاملاً محافظت شوند تا مانع عبور و گسترش حریق به طبقات بالاتر یا پایین تر و یا حتی از یک اتاق به اتاق دیگر شوند و از این طریق آتش را متوقف کنند.

یک روش علمی و استاندارد ، استفاده از مواد آتش بند و دود بند بوده ، که شیوه عملکرد آن بدین صورت می باشد که مسیر های گسترش حریق ( شعله و دود ) را برای مدت زمان معینی مسدود می کند ، به طور مثال اگر کابل و یا مواد عبوری قابل اشتعال دیگری دچار حریق شود می بایست ابتدا فرصت انتشار فتیله ای را از آن ماده قابل اشتعال زا گرفت و سپس می بایست منافذ باقیمانده حاصل از سوختن آن ماده را بلافاصله پر نمود تا از سرایت شعله و دود جلوگیری نماییم و در آخر اقدام به اطفاء نمود.

به طورکلی سیستم های آتش بند و دود بند ارائه شده در دو کلاس منبسط شونده و مواد ساده ارائه می گردند که جهت جلوگیری از گسترش حریق (شامل دود ، گازهای سمی و شعله های آتش و حرارت) از یک فضا به فضای دیگر می باشد. این مواد در فضاهایی که ساختار یکپارچه دارند و به سبب عبور هر نوع عبوری دچار ضعف گردیده قرار می گیرند و با ایجاد یکپارچگی در سطح مانع انتشار حریق به دیگر مناطق می شوند که در دو کلاس منبسط شونده و مواد ساده ارائه می گردند .

طیف وسیعی از محصولات در ارتباط با آتش بند کردن طراحی و تولیدشده اند، که فوم های ضد حریق از آن جمله می باشد. از این فوم های ضد حریق می توان برای مسدود کردن فضاها و حفره های موجود بین لوله ها و کابل های عبوری، فضای خالی بین نمای ساختمان و سقف، فضای خالی مابین چهارچوب های درب ها و پنجره های و ... استفاده نمود.

ارائه دهنده واحد تحقیق و توسعه کالا مهر

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 295

فهرست مطالب شماره 295

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×